طرز تهیه زولبیا و بامیه خانگی و خوشمزه به صورت بازاری در منزل

طرز تهیه زولبیا و بامیه خانگی , دستور پخت زولبیا و بامیه بازاری , xvc jidi c,gfdh , fhldi

 

از شیرینی ها معروف و بسیار پر طرفدار ایرانی هستند که به عنوان شیرینی مناسبتی در ماه مبارک رمضان برای افطار و سحری مورد استفاده قرار می گیرند. شیرینی بامیه شباهت زیادی به شیرینی لگیمات عربی دارد زولبیا و بامیه از زمان ناصرالدین شاه وجود داشته است و نمی توان تاریخ دقیقی از پیدایش زولبیا و بامیه پیدا کرد. با مقدار موادی که در این دستور شیرینی پزی قرار گرفته است می توانید برای ۶ نفر زولبیا و بامیه تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری زولبیا و بامیه تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش شیرینی پزی خانگی زولبیا و بامیه با پارسی دی همراه باشید.

 

مواد لازم

شکر۲ لیوان
آب۱٫۵ لیوان
گلاب¼ لیوان
آبلیمو½ قاشق چای خوری
زعفران دم کرده۱ قاشق غذا خوری

طرز تهیه شربت زولبیا و بامیه

برای تهیه شربت زولبیا و بامیه ابتدا آب را در یک قابلمه کوچک می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم و شکر را به آب اضافه می کنیم و مرتب هم می زنیم تا کاملا شکر در آب حل شود و زعفران دم کرده را می افزاییم و آبلیمو و گلاب را نیز اضافه می کنیم

و تامل می کنیم تا مواد به خورد هم بروند و همین طور شربت قوام بگیرد و کمی غلیظ شود. بعد از اینکه شربت غلیظ شد آنرا از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم تا خنک شود و بعد در یخچال قرار می دهیم تا خنک شود.

مواد لازم

ماست۲ ق غذا خوری
آرد سفید قنادی۱ لیوان معادل ۱۲۰ گرم
نشاسته ذرت۲ ق غذا خوری
روغن مایع۲ ق غذاخوری
خمیر مایه فوری۱ ق چای خوری
شکر۱ ق چای خوری
آب ولرم۳/۴ پیمانه
زعفران ساییده۱/۴ ق چای خوری

طرز تهیه زولبیا

مرحله اول: عمل آوری خمیر مایه

برای تهیه شیرینی زولبیا ابتدا خمیرمایه فوری را با شکر و آب داخل یک لیوان ریخته و هم بزنید و در ظرف را بگذارید تا خمیرمایه فعال شود حتما در نظر داشته باشید آب دمای مناسب داشته باشد و خمیرمایه تازه باشد.

مرحله دوم: استراحت خمیر

در ادامه آرد و نشاسته ذرت و زعفران ساییده شده را باهم مخلوط کنید سپس خمیرمایه عمل آمده و ماست را اضافه کنید سپس روی ظرف را بپوشانید و برای ۱ شب یا ۸ ساعت در یخچال قرار دهید تا خمیر ترش شود و استراحت کند.

مرحله سوم: تهیه زولبیا

در ادامه و بعد از زمان استراحت خمیر را از یخچال خارج کنید و به آن روغن را اضافه کنید و در صورتی که مایه زولبیا خیلی سفت بود قاشق قاشق آب بریزید تا مایع روانی بدست بیاد .مایه زولبیا را داخل قیف با سرماسوره ساده ریز بریزید(یا میتونید داخل قوطی سس بریزید) تابه یا قابلمه مناسبی را روی حرارت گذاشته و اگر رینگ فلزی دایره شکل دارید اونها را داخل روغن قرار دهید سپس با ماسوره مواد را تا یک سوم رینگها بریزید(روغن باید داغ باشد برای تست چند قطره مایه را داخل روغن ریخته و سریع که پف کرد و بالا اومد یعنی روغن آماده می باشد).

مرحله چهارم: سرخ کردن زولبیا

سرخ کردن زولبیا کاملا سلیقه ای هست  می توانید کمتر یا بیشتر سرخ کنید و زمانی که زولبیا ها سرخ شدند از روغن بیرون می آوریم و در توری فلزی قرار می دهیم به مدت ۱ دقیقه تا روغن اضافه آن خارج شود و بعد در شربت قرار می دهیم تا به مدت ۵ دقیقه در شربت سرد بماند و طعم دار شود و مجددا از شربت که بیرون آوردیم زولبیا را در توری قرار می دهیم تا شربت اضافه آن خارج شود. تمامی زولبیا ها را به همین صورت آماده می کنیم و در ظرف می چینیم و روی آن سلفون می کشیم و در یخچال قرار می دهیم تا خنک شود و نوش جان کنید.

فوت و فن های دستور پخت زولبیا

  1. از ماست پر چرب استفاده کنید و بهتر است در دما محیط قرار دهید تا ترش شود این کار باعث می شود زولبیا تردی داشته باشید
  2. مواد زولبیا باید به ترشی بزند تا زولبیا تردی داشته باشید و ترشی ان بعد از سرخ شدن از بین می رود.
  3. زولبیا را برای نگهداری داخل یخچال نگذارید.
  4. هرچقدر مایع شما سفت تر باشد زولبیا با ضخامت بیشتری خواهید داشت و هرجقدر روان تر باشد زولبیا نازک تری خواهید داشت پس در ریختن آب احتیاط کنید.
  5. استراحت کافی به ترد شدن زولبیا کمک می کند.
  6. به دلخواه به مایه زولبیا کمی سیاه دانه اضافه کنید.

مواد لازم

آرد نول یا آرد سه صفر۱لیوان سرخالی (لیوان دسته دار فرانسوی)
آب۱ لیوان
کره نرم۲۰ گرم
تخم مرغ۲ عدد
عسل یا شربت بار۱ ق غذا خوری
وانیل۱ ق مربا خوری

طرز تهیه بامیه خانگی

مرحله اول: جوشاندن مواد

برای تهیه شیرینی بامیه ابتدا آب را در قابلمه ای می ریزیم و کره و شربت یا عسل را را به آن اضافه می کنیم و روی حرارت می گذاریم تا اطراف قابلمه شروع به زدن جوش های ریز کند در این مرحله باید آرد اضافه شود.

مرحله دوم: داغ زدن خمیر بامیه

آرد را باید به یکباره به مخلوط فوق اضافه کنید و با قاشق چوبی هم بزنید تا مانند خمیر جمع شود این مرحله مهم ترین مرحله تهیه بامیه می باشد زمان بگیرید و به مدت ۸ دقیقه خمیر را خوب باز و بسته کنید حتما در این حین باید حرارت کاملا کم باشد این مرحله باعش می شود آب اضافی خمیر بخار و داخل بامیه توخالی شود.

مرحله سوم: افزودن تخم مرغ

بعد از داغ زدن خمیر را به ظرف تمیر منتقل کنید و اجازه دهید تا کاملا خنک شود سپس دانه دانه تخم مرغ ها را اضافه کنید و با افزودن هر کدام ۱ دقیقه هم بزنید تا کاملا جذب مواد شود با افزودن تخم مرغ آخر وانیل را اضافه کنید خمیر باید چسبنده باشد و به راحتی ماسوره بخورد.

مرحله چهارم: آماده سازی روغن بامیه

آن وقت در ظرف کوچک گودی روغن زیادی می ریزیم به طوری که یک استخر روغن داشته باشیم و روی حرارت کم می گذاریم تا روغن به مرور زمان داغ شود.اگر می خواهید زولبیا با بامیه درست کنید پس حتما اول زولبیا را سرخ کنید و بعد بامیه ها را چون بامیه تخم مرغ دارد و ممکن است روغن کف کند. سپس زمانی که خمیر کمی خنک شد، تخم مرغ را به خمیر اضافه می کنیم.

مرحله پنجم: سرخ کردن بامیه

خمیر آماده شده را در قیف می ریزیم و قیچی تمیز را در روغن فرو می کنیم تا زمان بریدن بامیه به آن ها نچسبد و قیف را بالای ظرف روغن که داغ شده است سپس قیف را فشار داده و به اندازه دلخواه بایمه ها را قیچی کنید فقط بامیه ها نباید روی هم قرار بگیرند پس بیش اندازه داخل قابلمه روغن نریزید. می گذاریم تا خوب با حرارت کم مغز پخت و سرخ شوند.با یک قاشق بامیه ها را در روغن تکان می دهیم تا به هم نچسبند.سپس شربت سرد را از یخچال بیرون می آوریم و بامیه ها که سرخ شدن به مدت ۲ دقیقه در شربت قرار می دهیم تا شربت جذب بامیه ها شود و بعد از شربت خارج می کنیم و در توری می گذاریم و بعد در ظرف مورد نظر آن ها را می چینیم و با چای نوش جان کنید.

فوت و فن های دستور پخت بامیه بازاری و خانگی

  1. اگر خمیر چسبندگی لازم را نداشت می توایند ۱ تخم مرغ را جداگانه داخل کاسه هم زده و نصف آن را به مایه بامیه اضافه کنید و هم بزنید.
  2. شربت بار باید کاملا خنک باشند.
  3. داخل ظرف دربسته داخل یخچال نگهداری شود.
  4. اگر شربت بار را به درستی تهیه کرده باشید بامیه شما ترد می شود.
  5. وانیل را حتما اضافه کنید وگرنه بوی تخم مرغ می دهد.

 

ویدیو آموزش زولبیا و بامیه

طرز تهیه زولبیا و بامیه خانگی و خوشمزه به صورت بازاری در منزل
4.2 (83.47%) 3259 votes

  • پیمانه ۲ سال پیش

    سلام زولبیا با این دستور خیلی خوب شد ولی بامیه روز بعد دیگه ترد نبود ، مشکل کجاست ؟ البته همون موقع که سرخ شد پوک و خوب بود. ممنون

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۲ سال پیش

      ترد نبودن بامیه بعد از چند روز به چند نکته بستگی داره. اول اینکه نباید تو ظرف دار بزارید چون نرم می کنه. دوم شربت به غلظت نرسیده بوده و روان بوده و این باعث نرم شدن بامیه بعد از چند روز میشه.

      پاسخ
  • kobra ۲ سال پیش

    سلام خدمت سایت خیلی خوب پارسی دی یکی از بهترین دستور زولبیا و بامیه بود خیلی ممنون من چندین بار از سایت دیگر تهیه کرده بودم و فقط موادم حروم شده بود ولی با دستور شما عالی ترد شد خدا هرچی میخواهید بهتون بده

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۲ سال پیش

      سلام خیلی ممنون از شما که وقت می گذارید و رسپی ها را تهیه می کنید.

      پاسخ
      • نیما ۱ سال پیش

        سپاس از شما
        برابر فارسی رسپی ، دستور غذا می باشد. چه خوب از واژگان زیبای سرزمین کهن مان به کار ببریم

        پاسخ
        • مونا مصطفوی ۱ سال پیش

          سلام ممنون از شما

          پاسخ
  • علیزاده ۲ سال پیش

    سلام بامیه دستورش خوب بود.
    خدا هرچی میخواهید بهتون بده

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۲ سال پیش

      نوش جان

      پاسخ
  • کیییا ۱ سال پیش

    دوست عزیز اول اینکه نشاسته و ارد رو نباید باهم مخلوط کرد اول نشاسته جدا باید در آب مخلوط کنید بعد ارد بهش اضافه کنید چون در غیر این صورت نشاسته خوب مخلوط نمیشه

    پاسخ