طرز تهیه گوش فیل خانگی نازک خوشمزه و مجلسی مرحله به مرحله

طرز تهیه گوش فیل اراکی اصفهانی , دستور پخت گوش فیل افغانیخانم گلاور , xvc jidi a tdg

 

یکی از انواع شیرینی های مناسبتی خوشمزه و بسیار پر طرفدار ایرانی است که بیشتر در مناسب های خاص مثل ماه رمضان تهیه می شود. این شیرینی خوشمزه همیشه در کنار زولبیا و بامیه قرار می گیرد و بسیار آسان است و شما می توانید به راحتی این گوشفیل ها را در شکل های مختلف تهیه کنید ولی نباید در خوردن آن افراط کنید. با مقدار موادی که در این دستور شیرینی پزی قرار گرفته است می توانید برای ۲ نفر گوش فیل تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری گوش فیل تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش شیرینی پزی خانگی گوش فیل با پارسی دی همراه باشید

 

مواد لازم

آب۱ لیوان
شکر۲ لیوان
تخم مرغ۱ عدد
شیر۱ فنجان سر خالی
گلاب۱ قاشق غذاخوری
آرد سفیدحدود۲۰۰ گرم معادل ۱ و ۱/۳ پیمانه
ماست۲ ق غذا خوری
روغن جامد یا کره۲ قاشق غذاخوری
بکینگ پودر۱.۵ ق چای خوری معادل ۴ گرم
آب لیمو ترش۱ قاشق چایخوری
زعفران دم کرده۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه گوش فیل

مرحله اول: تهیه شربت

برای تهیه شیرینی گوش فیل ابتدا آب را در قابلمه ای کوچک می ریزیم و شکر را نیز به آن می افزاییم و قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا شکر در آب حل شود و شربت به جوش بیاید و (سعی کنید شربت را هم نزنید)کمی غلظت پیدا کند. بعد گلاب ،آبلیمو و زعفران را به آن اضافه می کنیم و ۳ دقیقه بعد از روی حرارت شربت را بر می داریم و اجازه می دهیم تا خنک شود.(باید کاملا سرد شده باشد) سپس مواد گوش فیل را آماده می کنیم.

مرحله دوم: هم زدن تخم مرغ

ابتدا تخم مرغ را در کاسه ای می شکنیم و شیر،روغن را به آن می افزاییم و مواد را کاملا مخلوط می کنیم و بعد ماست،بیکینگ پودر و ۲ قاشق از شربتی که آماده کرده ایم را نیز به مواد اضافه می کنیم و هم می زنیم و آرد را کم کم به مواد می افزاییم.

مرحله سوم: تهیه خمیر گوش فیل

 

سپس با قاشق مخلوط می کنیم تا جای آرد داخل مواد می ریزیم که مواد از حالت شل بودن بیرون بیاید و آن وقت با دست مواد را مخلوط می کنیم و کم کم آرد روی خمیر می پاشیم این کار را ادامه می دهیم تا دیگر خمیر به دست نچسبد و دیگر آرد نمی ریزیم و خمیر را خوب مخلوط می کنیم و بعد چند مرتبه خمیر را جمع می کنیم و در ظرف می کوبیم و در نهایت در کاسه ای می گذاریم و روی آن سلفون می کشیم و به مدت ۲ ساعت در جای گرم قرار می دهیم تا خوب استراحت کند.

مرحله چهارم: سرخ کردن خمیر

در ادامه در قابلمه ای کوچک روغن سرخ کردنی می ریزیم تا جایی که کاملا گوشفیل ها در روغن شناور باشند و روی حرارت کم قابلمه را قرار می دهیم تا به مرور زمان داغ شود.خمیر را از کاسه بیرون می آوریم و روی تخته آشپزخانه قرار می دهیم و با وردنه آن را پهن می کنیم و ورز می دهیم تا هوا اگر داخل آن است کاملا خارج شود. بعد خمیر را کاملا پهن می کنیم و(نباید ضخامت خمیر را بیش از حد کم بگیرید چون پف نمی کند) با چاقو نوارهای ۲ سانت می بریم و نوارها را به شکل لوزی برش می دهیم و در روغن داغ قرار می دهیم تا سرخ شوند.گوشفیل ها پف می کنند،آن ها را پس از طلایی شدن بر می گردانیم تا طرف دیگرشان نیز طلایی شود. پس از آنکه گوشفیل های طلایی شده را از روغن بیرون می آوریم در شربت قرار می دهیم تا جذب آن بالا برود و بعد از ۳۰ ثانیه گوش فیل ها را بیرون می آوریم و در صافی قرار می دهیم تا اضافه شهد آن خارج شود.نوش جان

فوت و فن های دستور پخت شیرینی گوش فیل 

  1. با مقادیر فوق حدود ۷۰۰ الی ۶۰۰ گرم گوشفیل خواهید داشت.
  2. بهتر است برای تهیه شربت بجای آبلیمو از جوهر لیمو استفاده کنید تا شربت شکرک نرند.
  3. اگر دوست دارید گوشفیل های شما شیرین تر باشد زمان بیشتری داخل شربت باشد اگر دوست دارید شیرینی متعادلی داشته باشد همان ۳۰ ثانیه کافی است.
  4. برای نگهداری گوشفیل داخل ظرف در بسته قرار ندهید وگرنه نرم می شوند.
  5. بعد از برش زدن خمیر باید سریع داخل روغن سرخ شود.
  6. می توانید ۱ ق غذا خوری گلوگز به شربت اضافه کنید تا باعث براق شدن گوشفیل ها شود.
  7. برای هم زدن یا تست غلظت شربت نباید از قاشق فلزی استفاده کنید.
  8. اگر شربت بار رقیق و آبکی باشد گوشفیل نرم می شوند باید غلظتی مانند عسل داشته باشد.
  9. اگر بیش از اندازه آرد اضافه کنید خمیر سفت می شود باید کم کم آرد را بریزید تا خمیری بدست بیاد که به دست نچسبد.
  10. آرد سفید قنادی بهترین نوع آرد برای تهیه گوش فیل است.
طرز تهیه گوش فیل خانگی نازک خوشمزه و مجلسی مرحله به مرحله
3.9 (78.68%) 121 votes