خواص میوه کاکتوس چیست؟ فواید میوه کاکتوس در بارداری، دیابت، کبد +طریقه مصرف

خواص میوه کاکتوس

خواص میوه کاکتوس

 

خواص میوه کاکتوس؛ در این پست می توانید با میوه آشنا شوید و طریقه مصرف آن را نیز مشاهده کنید و از خوای خوب میوه کاکتوس بهرمند شوید. میوه کاکتوس یا Prickly pear که به گلابی خاردار نیز معروف است انواع مواد مغذی سالم را در خود جای داده است و سرشار از منیزیم و پتاسیم و کلسیم است و نقش مهمی در سلامتی بدن دارد و سیتسم ایمنی بدن را بسیار بالا می برد. میوه کاکتوس ترکیبات گیاهی مفیدی از جمله اسیده های فنولیک، فلاونوئید ها و رنگدانه طبیعی است که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند. میوه کاکتوس به نام های دیگری همچون گلابی خاردار، نوپال، اپونتیا شناخته می شود و برای درمان دیابت، کلسترول بالا، چاقی و هچنین یک ضد ویروس بسیار خوب می باشد. میوه کاکتوس نماد پرچک مکزیک است که به امید و استقامت است. اما طعم این میوه کاکتوس شبیه به هندوانه و یا آدامس های بادکنکی دارد و شما می توانید خیلی راحت پوست میوه را بگیرید و به صورت خام میل کنید. شاید برای شما جالب باشد که این میوه درست روی برگ های خاردار کاکتوس رشد می کند و مقاوم ترین نوع کاکتوس است. اما رنگ میوه بین زرد، سبز، صورتی تا قرمز متغییر می باشد. در ابتدا میوه کاکتوس در آمریکا روییده است ولی امروزه در مصر، مراکش، اورپا و خاورمیانه نیز یافت می شود. امروز در پارسی دی خواص میوه کاکتوس را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

جدول ارزش غذایی میوه کاکتوس در هر ۱۰۰ گرم:

کالری۴۱
سدیم۵ میلی گرم
پتاسیم۲۲۰ میلی گرم
کربوهیدرات۱۰ گرم
فیبر۳.۶ گرم
پروتئین۰.۷ گرم
ویتامین C۲۳%
آهن۱%
کلسیم۵%
ویتامین B6۵%

خواص میوه کاکتوس در بارداری

میوه کاکتوس و آب آن موجب به افزایش هموگلوبین و جلوگیری از کم خونی کمک می کند و سرشار از آهن برای تامین بهتر و اکسیژن رسانی به جنین می شود. همچنین به موجب داشتن کلسیم برای استحکام استخوان نوزاد و مادر گزینه خوبی می باشد و چون حاوی ویتامین C، ویتامین E، ویتامین K از ویتامین های ضروری بدن می باشد.

خواص میوه کاکتوس کمک به هضم غذا

میوه کاکتوس مانند سایر میوه و سبزیجات دارای فیبر می باشد و می تواند به هضم غذا کمک کند. فیبر موجود در این میوه با افزایش حجم مدفوع و پاکسازی روده ها به جذب بهتر در ناحیه گوارش کمک می کند و همچنین برای درمان یوبسد و نفخ شکم نیز گزینه خوبی می باشد.

خواص میوه کاکتوس برای استخوان و دندان

کلسیم یکی از ویتامین های بسیار مفید و مهم برای بافت استخوان و دندان می باشد که در میوه کاکتوس مقدار قابل زیادی کلسیم وجود دارد که می تواند از پوکی استخوان جلوگیری کنید و همچینن اختلال های استخوانی که بالا رفتن سن جلوگیری می کند.

خواص میوه کاکتوس برای لاغری

برای لاغری بجای اقدام های مانند جراحی و دارو های مضر خارجی می توانید میوه کاکتوس را در برنامه غذایی خود قرار دهید و با مدیریت کردن غذا و ورزش لاغر شوید. میوه کاکتوس حاوی فیبر است و همین امر باعث می شود که شما احساس سیری کنید و احساس گرسنگی شما را کاهش می دهد و همچنین با چسباندن به چربی غذا ها و دفع آن به از بین بردن چربی کمک م یکند و از آن جایی که روده فرصتی برای جذب چربی ندارد این میوه به طور موثر به کنترل وزن کمک می کند.

خواص میوه کاکتوس

خواص میوه کاکتوس برای کلسترول

میوه کاکتوس با ادامه روند کاهش وزن می توانید با پایین آوردن سطح کلسترول نیز کمک کند. زیرا میوه کاکتوس حاوی فیبر یا پکتین است و به همین امر باعث حذف کلسترول از بدن می شود. طبق آزمایش های انجام شده میوه کاکتوس نقش چشمگیری در این پایین آوردن کلسترول دارد.

خواص میوه کاکتوس برای سرطان

میوه کاکتوس دارای ترکیباتی مانند فلاونوئید ها می باشد خطر ابتلا به سرطان سینه و پروستات، معده، پانکراس، تخمدان و دهانه رحم را کاهش می دهد و طیق آزمایش های انجام شده روی موش ها تنواسته این میوه رشد سلول های سرطانی را مهار کند و همچنین باعث حذف رادیکال های آزاد شود.

خواص میوه کاکتوس برای زخم معده

استرس جسمی و روحی هر دو می تواند باعث تغییراتی در مخاط دستگاه گوارش و در نتیجه زخم معده شود. با افزایش ترکیبات پیش التهابی که به دیواره معده آسیب می رساند و التهاب رخ می دهد و میوه کاکتوس می تواند تاثیر مثبتی روی مخاط معده داشته باشد و در نتیجه باعث کاهش زخم معده می شود.

خواص میوه کاکتوس

خواص میوه کاکتوس در دیابت

طی تحقیقات جدید نشان می دهد که میوه کاکتوس از پیش روی دیابت جلوگیری می کند و در درمان آن موثر است شما می توانید در صبحانه با کربوهیدرات از میو کاکتوس استفاده کنید تا قند خون و سطح انسولین پایین تری پس از صبحانه داشته باشید و زمانی که این میوه را با همزمان با دارو های دیابت استفاده کنید سطح قند خون شما بهتر تنظیم می شود.

خواص میوه کاکتوس برای کبد

میوه کاکتوس از لحاظ پزشکی برای درمان مشکلات کبد مورد استفاده قرار می گیرد و از گذشته تا به امروز یک میوه مفید برای درمان کبد است زیرا ترکیبات آنتی اکسیدانی دارد و می توانید در برابر التهاب و استرس اکسیداتیو که به کبد آسیب می رساند کمک کند.

خواص میوه کاکتوس برای روده

محتوای فیبر میوه کاکتوس نه تنها به کاهش قند و کلسترول کمک می کند بلکه به تنظیم عملکرد روده بزرگ نیز کمک می کند و از چربی های ناسالم و صفرای اضافی بدن را دفع می کند. ترکیبات میوه کاکتوس می تواند التهاب روده بزرگ را از بین ببرد و در نتیجه موجب پاکسازی و محافظت روده شود.

عوارض جانبی مصرف میوه کاکتوس

خواص میوه کاکتوس

همان طور که میوه کاکتوس برای بدن مفید است استفاده بیش از حد نیز می تواند مضر باشد و اگر شما در مقدار مناسب آن را مصرف کنید بی خطر است. عوارض احتمالی تعوع، اسهال، باد شکم، سردرد، افزایش تعداد دفعات مدفوع می شود و می تواند باعث افت فند و خون شود. بهتر است پیش از مصرف این میوه به عنوان یک دارو با پرشک خود مشورت کنید و همچنین میوه کاکتوس هنوز برای زنان باردار و کودکان ثابت نشده است.

طریقه مصرف میوه کاکتوس به صورت تصویری


  • سیدهاشم هاشمی ۱۱ ماه پیش

    آیا میوه کاکتوز با دانه وپوست آن خورده میشود یا خیر زیرا دانه آن بسیار سفت وسخت است وآیا این میوه بنام انارزمینی نیز یاد میشود

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۱۱ ماه پیش

      سلام دوست عزیز
      میوه کاکتوس به دلیل دارا بودن مواد مغذی و مفید، هم به روش خوراکی و هم به صورت موضعی مورداستفاده بوده است. در زیر به چند کاربرد آن اشاره می‌کنیم: میوه کاکتوس می‌تواند به روش‌های مختلفی مصرف شود؛ به صورت خام، پخته، خشک یا به صورت ژله، مربا، آب‌نبات یا به صورت نوشیدنی‌ میل کنید.

      پاسخ