15 خواص عالی سمنو برای زنان، مردان، کودک + روش مصرف

خواص سمنو

 

سمنو یکی از خوشمزه ترین دسر های ایرانی می باشد که از جوانه گندم تهیه می شود و بسیار مقوی و مفید است و شما در این پست می توانید بهترین خواص سمنو به همراه مضرات آن را مشاهده کنید بیشتر این دسر ایرانی بخصوص در فصل بهار میل کنید. سمنو از نظر طب سنتی دارای دارای طبع گرم و معتدل است. حاوی موادی مانند سلنیوم، فسفر، کرومیوم، روی، آهن، مس و انواع ویتامین های K-E-A و گروه ویتامین های B12,B8, B5, B3, B1 است. مصرف سمنو باعث تقویت عمومی بدن بویژه استخوان ها می شود زیرا سمنو سرشار از کلسیم و پتاسیم است و از پوکی استخوان جلوگیری می کند و سرشار از آنتی اکسیدان است. امروز در پارسی دی بهترین خواص و مضرات سمنو را برای شما جمع آوری کرده ایم همراه ما باشید.

 

همچنین ببینید: خواص ترب سیاه

 

خواص سمنو از نظر طب سنتی

درمانگران و قدمای طب سنتی در متون طب سنتی ایران از غذاهایی مانند آش، سمنو به‌عنوان بهترین و سبک‌ترین غذاهای ایرانی که انرژی و ویتامین زیاد و از طرفی ارزش غذایی کمتری دارند را برای فصل بهار توصیه کرده‌اند. ‌به اعتقاد درمانگران طب سنتی مصرف این غذاها موجب پاک‌سازی خون و تقویت اعصاب و قوای بدنی می‌شود. سمنو از نظر طب سنتی دارای دارای طبع گرم و معتدل است. ۱۰۰ گرم سمنو سیصد گرم کالری ، شش دهم گرم پروتئین دارد ، ۵۲ گرم کربوهیدرات دارد.

خواص سمنو برای کم خونی

سمنو یک غذای دارویی تهیه شده از جوانه گندم است و سرشار از ویتامین E، ویتامین‌های گروه B، کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، روی، سلنیوم و ید است،  در بهبود کم‌خونی، سردردهای مشارکتی با معده و رفع ضعف و لاغری همراه با سردی مزاج در سالمندان و کودکان بسیار مفید است.

خواص سمنو برای زیبایی

در سمنو ویتامین C و E موجود است که این دو ویتامین برای شادابی و جوان سازی پوست یکی از بهترین گزینه ها می باشد و همچنین به واسطه داشتن ویتامین B و اسید فولیک برای پر پشت شدن موها و ضخیم شدن آن نیز گزینه مناسبی می باشد.

خواص سمنو در بارداری

مصرف سمنو در بارداری باعث درمان یبوست در زنان باردار شده و دفع را برایشان آسان می کند. یکی دیگر از خواص سمنو در بارداری کمک به رفع کم خونی در این دوران می باشد زیرا سمنو به دلیل آهن موجود در خودش بنیه و تقویت سیستم ایمنی بدن مادر را قوی می کند و مادران باردار می توانند در این زمان سمنو میل کنند ولی اعتدال را در خوردن آن بهتر است رعایت کنند.

 

همچنین ببینید: خواص تخم شربتی

 

خواص سمنو

خواص سمنو برای لاغری

فیبر بالای سمنو سبب می شود که این غذای مقوی برای لاغری مفید باشد، زیرا به دلیل ایجاد سیری طولانی مدت باعث میشود از پرخوری دست بردارید پس اگر در رژیم لاغری هستید از سمنو استفاده کنید.

خواص سمنو برای کودک

سمنو حاوی ویتامین‌های B و E، پروتئین‌های مرغوب می‌باشد. به علاوه این که نسبت سلنیم و منیزیم خوبی در سمنو وجود دارد که می‌تواند در تامین نیازهای بدن به این دو عنصر کمک نماید. به همین جهت در کودکان از سمنو می‌توان به عنوان یک میان وعده انرژی‌زای سالم نام برد. هرچند که قند سمنو از نوع قند ساده است اما بدلیل بالا بودن قند آن بهتر است به کودکان زیر یک سال سمنو ندهیم
یک تا دو سالگی هم بهتر است به صورت محدود (نه روزانه) استفاده شود.

خواص سمنو در بدنسازی

ورزشکاران و بدنسازان برای تقویت بدن خود از مکمل های دارویی زیادی استفاده می کنند، سمنو دارای قند طبیعی و فیبر بالا می باشد و برای کسانی که در این رشته کار می کنند بهترین گزینه است و توان و قدرت افراد و همچنین انقباض و گرفتگی عضلات را نیز کمتر می کنند پس در نتیجه سمنو می تواند جایگزین خوبی برای مکمل های باشد که منشا غیر طبیعی دارند.

خواص سمنو برای مردان

سمنو دارای ویتامین E و B و مواد مغذی بسیاری می باشد که در نهایت باعث تقویت قدرت جسنی مردان می شود و می تواند برای درمان نازایی نیز مفید باشد و همچنین خوردن سمنو در مردان باعث می شود که اسپرم مدان تقویت شود.

 

همچنین ببینید: خواص میگو

 

خواص سمنو

خواص سمتو برای نقویت استخوان

مصرف سمنو باعث تقویت عمومی بدن بویژه استخوان ها می شود زیرا سمنو سرشار از کلسیم و پتاسیم است و از پوکی استخوان می شود بنابراین افراد میانسال که در معرض پوکی استخوان قرار دارند می توانند با مصرف به انداره ٔ سمنواز این بیماری جلوگیری کرده واستخوان های خود را تقویت نمایند.

خواص سمنو برای حافظه

همچنین سمنو باعث تقویت شدن حافظه می شود و برای کسانی که پرکاری تیروئید دارند یک درمان عالی می باشد پس اگر در فصل امتحان و آزمون هستید سمنو مصرف کنید.

خواص سمنو در شیردهی

یکی از خواص خوب سمنو برای زنان در دوران شیردهی می باشد زیرا باعث افزایش شیر می شود و همچنین شیر مادر مقوی می کند و همچنین این ماده از طریق شیر به کودک می رسد که برای رشد آن ها فوق العاده می باشد.

 

همچنین ببینید: خواص پودر سنجد

 

خواص سمنو

 

خواص سمنو برای زخم معده

مقادیر بالای فیبر موجود در سمنو به بهبود هضم غذا کمک کرده و برای درمان معده درد و زخم معده مفید است.

خواص سمنو برای درمان سرطان

سمنو سرشار از آنتی اکسیدان است به همین دلیل مصرف آن سبب کاهش سرطان خواهد شد.

روش مصرف سمنو

سمنو یک میان وعده پر کالری می باشد و اگر دارای اضافه وزن هستید بهتر است ۱ الی ۲ ق غذا خوری سمنو در روز میل کنید ولی اگر وزن طبیعی دارد می توانید تا ۴ ق غذا خوری در روز میل کنید.

 

مضرات مصرف سمنو

  1. عوارض مصرف بیش از حد سمنو؛ سمنو غذایی سنگین و دیرهضم است و زیاده‌روی در خوردن آن بخصوص در صفراوی مزاجان، موجب بروز اختلالات گوارشی، انواع انسدادها و گاه تب‌‌ می‌شود.
  2. مصلح عوارض سمنو، شربت سکنجبین و کاسنی است.
  3.  سمنو در افرادی که به گندم و فرآورده‌های آن حساسیت دارند یا مبتلا به بیماری سلیاک هستند، منع مصرف دارد.