12 خواص روغن کرچک برای پوست، مو، ابرو و خال صورت چیست ؟ + نحوه استفاده

خواص روغن کرچک

 

روغن کرچک یکی از روغن‌های گیاهی چند منظوره است که هزاران سال پیش به عنوان داروی طبیعی استفاده می‌شد و تا به امروز هم یکی از محبوب ترین داروهای طبیعی است که جز جدایی ناپذیر از خانه‌ها محسوب می‌شود. روغن کرچک از لوبیای کرچک تحت فشار استخراج می‌شود و از روش گسترده‌ای استفاده می‌شود. رنگ این روغن زرد کم رنگ و با رایحه ملایم کرچک همراه است. در مناطق گرمسیری مانند آفریقا و هند موجود است. روغن کرچک از نظر ویتامین E و اسیدهای چرب بسیار غنی‌تر از سایر روغن‌های گیاهی است و ممکن است به عنوان یک ماده بسیار موثر برای پوست و مو مورد استفاده قرار گیرد. اما خواص دارویی روغن کرچک از زمان مصر باستان شناخته شده است و بسیاری از روغن‌ها را به عنوان اکسیر تقویت کننده سیستم ایمنی قلمداد می‌کردند. روغن کرچک یک روغن همه‌کاره است و به دلیل خاصیت ویسکوزیته و روان کنندگی بسیار زیاد به عنوان یکی از اولین روغن‌های گیاهی برای مصارف صنعتی شناخته شده است. این روغن به عنوان مرطوب کننده برای پوست، مو و ناخن عمل می‌کند و می‌تواند به تنهایی یا با سایر محصولات استفاده شود. اثرات مرطوب کنندگی روغن کرچک برای لب‌های شکاف خورده و خشک شدن پوست دست و پا در زمستان مفید است. امروز در پارسی دی خواص روغن کرچک را می توانید مشاهده کنید.

خواص ضد التهابی روغن کرچک

روغن کرچک دارای خاصیت ضد التهابی بالایی است که می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری‌های التهابی مانند التهاب مفاصل، آرتروز و روماتیسم به کار رود.

خواص روغن کرچک برای یبوست

تحقیقات نشان داده است که روغن کرچک برای درمان یبوست می تواند به عنوان یک ملین عمل کند، این امر باعث می شود اسید ریسینولئیک موجود در این روغن جذب روده شود و در نتیجه موجب انقباض عضلات و دفع راحت مدفوع شود. برای استفاده از این روغن در در درمان روغن کرچک ۱/۲ ق چای خوری روغن را با آبمیوه دلخواه ترکیب کرده و میل کنید.

خواص آنتی اکسیدانی روغن کرچک

آنتی‌اکسیدان روغن کرچک دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی بالایی است که می‌تواند در مقابله با آسیب‌های اکسیداتیو و پیری زودرس پوست مفید باشد.

خواص روغن کرچک برای استرس

آرامبخش است،  روغن کرچک دارای خاصیت آرام‌بخشی است که می‌تواند در کاهش تنش و استرس، افزایش خواب آرام و بهبود حالت روحی کمک کند.

خواص روغن کرچک برای دور چشم

شاید برای شما جالب باشد که روغن کرچک می تواند برای دور چشم مفید باشد، روغن کرچک به طور معجزه آسایی پف اطراف چشم را بعد از خواب بر طرف می کند و چون دارای خاصیت ضد التهابی می باشد می تواند تیرگی چشم را کاهش داده و رنگ پوست را در این ناحیه روشن کند و همچنین می توانید از روغن کرچک برای خارش یا سوزش چشم نیز استفاده کنید و این روغن می توانید به طور موثری قرمز چشم ها را کاهش دهد.

خواص روغن کرچک برای درد ها

در روغن کرچک ترکیباتی آرام بخشی می باشد که برای تکسین درد های مانند کمر درد، شکم درد و درد های قاعدگی بسیار مفید است و شما می توانید برای استفاده آن روغن کرچک را در آن ناحیه بزنید و کمی ماساژ دهید.

خواص روغن کرچک

 

خواص روغن کرچک برای مو و ابرو و نحوه استفاده

این روغن کرچک دارای فواید جادویی برای پوست، مو و سر است. این روغن شامل مواد معدنی، ویتامین ها، اسیدهای چرب و اسیدهای چرب امگاست که در احیای مجدد پوست، مو، پوست سر و غیره بسیار مفید است.

یکی از فواید این روغن، تقویت ابروها است. اگر ابروهای شما ریزش کرده‌اند و پرپشتی خود را از دست داده‌اند، می‌توانید قبل از خواب کمی روغن کرچک را روی آنها بمالید و به مرور زمان، پر شدن آنها را مشاهده کنید. برای استفاده از این روغن، چند قطره روغن کرچک را روی انگشتان دست خود ماساژ دهید تا کمی گرم شود و سپس در امتداد رویش موی ابروهای خود آن را ماساژ دهید. همچنین، می‌توانید یک اسفنج نرم را به روغن کرچک آغشته کرده و به آرامی به ابروها بزنید.

علاوه بر این، روغن کرچک دارای خواص تقویت و رشد موها است. استفاده از این روغن می‌تواند به رشد موهای شما کمک کند. برای این کار، هفته‌ای یکبار موهای خود را با روغن کرچک ماساژ دهید و پس از آن به آرامی شامپو کنید تا روغن کاملا شسته شود. با این کار، موهای شما ضخیم‌تر و بلندتر خواهند شد، همچنین روغن کرچک برای درمان شور سر  و درمان موخوره بسیار مفید است و یک نرم کننده طبیعی مو می باشد که می تواند به نرم شدن و براق شدن مو کمک بسیاری کند.

خواص روغن کرچک برای پوست و نحوه استفاده

پوستی صاف و درخشان: اسبد های چرب موجود در روغن کرچک می تواند به رشد بافت سالم پوست کمک کند و این امر باعث می شود شما پوستی صاف و یکدست داشته باشد و اصلا منافذ پوست را نمی بنند و بنابراین احتمال ایجاد جوش های سر سیاه را کاهش می دهد و برای درمان خشکی پوست درمان عالی می باشد.

مرطوب کننده پوست: روغن کرچک به دلیل اسید های چربی که دارد می تواند به عنوان یک مرطوب کننده برای پوست عمل کند. این موضوع باعث می شود که پوست شما درخشان و سلامت باشد و علائم پیری را کاهش دهد و موجب درمان تسکین در و درمان آفتاب سوختگی نیز می شود.

روغن کرچک برای لب: اگر روغن کرچک را با کمی روغن نارگیل مخلوط کنید و آن را به پوست لب خود بزنید می توانید از خشکی پوستا و مانع ترک خوردن و یا خونریزی آن شوید.

از بین بردن جای لک: اگر به روی پوست صورت یا بدن خود لک دارید می توانید روغن کرچک را در روتین روزانه خود قرار دهید و مصرف مداوم است از روغن کرچک به دلیل داشتن اسیده های چرب می تواند پوست شما را شفاف تر کند و د رنتیجه لکه های ایجاد شده از معرض نور خورشید از بین خواهد رفت و یا کمرنگ می شود.

خواص روغن کرچک

 عوارض روغن کرچک چیست؟

روغن کرچک یک روغن طبیعی می باشد و ممکن است استفاده آن برای برخی از افراد مشکل ایجاد کند و یا بعد از مصرف دجار کهیر، تور، خارش شدید پوست شود و برای اطمینان از این که به روغن کرچک حساسیت نداریدد حتما قبل از مصرف به روی بازو خود تست کنید، برای این کار کمی از روغن کرچک را روی بازو بزنید و چند دقیقه صبر کنید و در صورت مشاهده قرمزی یا خارش از مصرف آن خود داری کنید و اگر مشکل خاصی ایجاد نشد می توانید با خیال راحت این روغن را مصرف کنید.