خواص فوق العاده شیر شتر برای پوست، دیابت، قلب و بارداری + مضرات

خواص شیر شتر

خواص شیر شتر

 

خواص شیر شتر؛ در این پست می توانید با خواص مهم شیر شتر آشنا شوید زیرا بسیار مقوی و مفید برای بدن می باشد. شیر شتر از هزاران سال پیش که که شتر های اهلی وجود داشت از فرهنگ عشایری و دامداری به وجود آمد و بعد ها که شتر ها به مسافت های طولانی برای چرا در محیط های بیابانی و خشک به ویژه در مناطق خاورمیانه و شمال آفریقا آمدن صعنت پرورش لبنیات شتر در استرالیا و ایالات متحده رشد کرد و به عنوان یک جاگیزین برای پرورش گاو شد. شیر شتر ویژگی های تغذیه ای متفاوتی با شیر گاو دارد اما نسبت این مواد مغذی بستگی به سن شتر، آب و هوا و آنچه می خورد دارد و می توانید شیر شتر را برای تهیه ماست و بستنی استفاده کنید ولی به راحتی به کره یا پنیر تبدیل نمی شود. امروز در پارسی دی خواص شیر شتر را به می توانید مطالعه کنید همراه ما باشید.

مواد مغذی در ۱۲۰ میلی لیتر شیر شتر حاوی:

کالری۵۰
پروتئین۳ گرم
چربی۳ گرم
کربوهیدرات۵ گرم
تیامین۲۹%
ریبوفلاوین۸%
کلسیم۱۶%
پتاسیم۶%
فسفر۶%
ویتامین c۵%

خواص شیر شتر برای پوست

شیر شتر ضد پیری می باشد و حاوی ویتامین C و سراشار از موادی مانند آلفا خیدروکسی اسید است که پوست شما را آبرسانی و نرم و صاف می کند و در خیلی از کرم های و ماسک های محبوب از شیر شتر استفاده می کنند زیرا درخشان کننده پوست و باعث نرم شدن می شود و شما می توانید آن را با روی صورت خود بزنید و بعد از چند دقیقه بشورید.

خواص شیر شتر برای دیابت

طی تحقیقات انجام شده و مطالعات انسانی نشاده می دهد مصرف شیر شتر با کاهش قند خون ناشتا می شود و همچنین باعث کاهش مقاومت بدن به انسولین و در نتیجه بهبودی لیپیدی در بیماران دیابتی می شود و می تواند اثرات مثبتی در کنترل قند و خون داشته باشد.

خواص شیر شتر در بارداری

شیر شتر به دلیل مواد معدنی و معذی که در خود دارد باعث محافظت از مخاط مفید که نقش مهمی در عملکرد تولید مثل دارد. شیر شتر سرشار از کلسیم، پتاسیم، منیزیم، روی، آهن، سدیم است که یک منبع بسیار خوب برای زن باردار و جنین می باشد ولی قبل از مصرف باید با پزشک خود مشورت کنید.

خواص شیر شتر برای قلب

خواص شیر شتر برای قلب

شیر شتر سرشار از آنتی اکسیدان می باشد که برای جلوگیری به آسیب های سلول ها بسیار مفید است و می تواند به شما برای مقابله با بیمارهای همچون سرطان و دیابت و قلبی کمک کند و به دلیل وجود مواد معدنی A , B برای بهبود عملکرد قلب نیز مفید است.

خواص شیر شتر برای معده

از شیر شتر می توانید برای درمان نارحتی های گوارشی نیز استافده کنید. شیر شتر سطح بالایی از پروتئین های ضد التهابی دارد که باعث می شود اسیده های چرب غیر اشباع چندگانه و ویتامین های که متابولسیم کربوهیدرات را افزایش دهد و در نتیجه تاثیر خوبی در برای معده و روده دارد.

خواص شیر شتر برای پوکی استخوان

اسید اسکوربیک و الکترولیت برای جذب کلسیم یکی از مهم ترین ارکان هستند و شیر شتر با ترشح مداوم اسید و اسید اسکوربیک به سرعت از معده عبور می کند و میزان جذب کلسیم و رسوب در استخوان ها را افزایش می دهد.

خواص شیر شتر برای پوکی استخوان

خواص شیر شتر برای کودکان

شیر شتر فاقد بتا لاکتوگوبولین است که سبب رفع آلرژی در کودکان بخصوص نوزادان می شود و در تهیه شیر خشک های احیر از شیر شتر به دلیل مواد معدنی که دارد استفاده می شود زیرا کلسیم و آهن بالا مانع نرمی استخوان کودکان می شود و یک آنتی اکسیدان بسیار مقوی برای کودکان به حساب می آید.

خواص شیر شتر برای کبد

شیر شتر به حفاظت کبد بسیار کمک می کند بدین صورت که شما با مصرف شیر شتر می توانید از آسیب های وارده به کبد جلوگیری کنید. در سال ۲۰۱۳ نتایج جالبی درباره تاثیر شیر شتر بر کبد موش های آزمایشگاه به ثبت رسید که شیر شتر تنواست کبد موش را در برابر آلودگی و سموم محافظت کند و همچنین به دلیل چربی کمی که دارد می تواند جایگزین شیر های پرچرب بازار شود و از کبد چرب جلوگیری کند.

خواص شیر شتر برای کلیه

شیر شتر اثرات معدنی داری بر سطح اسید اوریک، اورده و کراتینین را دارد و همچنین بهبود قابل توجهی در عملکرد کبد و کلیه را تایید می ندد که بیشتر از گروه COG و BFG می باشد.

خواص شیر شتر

مقایسه خواص شیر شتر با سایر شیرها

  • شیر شتر شامل مقادیر بالایی از ویتامین B1, B2,B6,B12 پروتئین و همچنین اسید فولیک است.
  • ویتامین C موجود در شیر شتر حدود سه برابر بیشتر از شیر های دیگر می باشد.
  • همچنین شیر شتر از کلسترول، لاکتوز و چربی های اشباع کمتری نسبت به شیر گاور برخوردار است.
  • شیر شتر کالری کمتری نسبت به سایر شیرها دارد.
  • هضم شیر شتر آسان تری نسبت به شیر گاو و گوسفند دارد.

مضرات شیر شتر

عوارض یا خطرات ناشی از مصرف شیر شتر همانند عواملی که در شیر بزیا شیر گاو وجود دارد گزارش نشده است. شیر شتر می تواند سالم ترین ماده غذایی برای سنین مختلف از نوزادان تا افراد مسن می باشد و در نتیجه نمی توان عارضه خاصی را به عنوان مضرات شیر شتر نام برد با این حال استفاده در حد اعتدال برای هر ماده غذایی مهم و ضروری است.
همچنین ببینید