طرز تهیه شربت بار با گلوکز برای شیرینی، انواع کیک، بامیه و باقلوا

طرز تهیه شربت بار

 

از پر کاربردترین رکن های شیرینی پزی است که در همه جا می توانید استفاده کنید. برای تهیه انواع بامیه و زولبیاها، کیک یزدی، کیک اسفنجی، کیک تولد، شیرینی مشهدی و باقلوا ها یا می توانید یک شربت زعفرانی خنک در روزهای گرم تابستون درست کنید. فقط با رعایت کردند چند نکته در تهیه شربت بار می توانید یک شربت با کیفیت بدون شکرک تهیه کنید. در تهیه شربت بار دو رکن اساسی وجود دارد گلوکز و جوهر لیمو سعی کنید اصلا از آبلیمو بجای جوهر لیمو استفاده نکنید زیرا کیفیت لازم را به شما نمی دهد. جوهر لیمو و گلوکز را می توانید از لوازم قنادی های تهیه کنید. گلوکز باعث ایجاد شفافیت در شربت بار می شود و جوهر لیمو از شکرک زدن آن جلوگیری می کند. شاید شما بارها شربت بار در منزل تهیه کرده باشید ولی با روش ذیل همه آنها را فراموش کنید و با این رسپی شربت بار تهیه کنید. اگر شربت بار را برای زولبیا استفاده می کنید یکی از مهم ترین نکته آن گلوکز شربت بار است زیرا باعث تردی و شفافیت آنها می شود. امروز در پارسی دی شربت بار درجه یک را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم

شکر۲ لیوان
آب۱ لیوان
جوهر لیمو۱/۴ ق چای خوری
گلاب۲ ق غذا خوری
گلوکز۲ ق غذا خوری
زعفرانبه مقدار لازم

طرز تهیه شربت بار

مرحله اول : به حوش آمدن آب

آب را داخل یک قابلمه با سایز متناسب ریخته و جوهر لیمو را داخلش بریزید و هم بزنید تا جوهر لیمو حل شود سپس قابلمه را روی حرارت گذاشته و شعله را کم می کنید تا آب به جوش بیاد.

مرحله دوم : افزودن شکر

وقتی آب به قل خوردن آمد شکر را یکباره به آب اضافه کنید و اصلا هم نزنید اجازه دهید شکر خودش درون آب حل شود و به هبچ عنوان قاشق داخل آن نزنید.

مرحله سوم : افزودن گلوکز

وقتی دانه های شکر حل شد گلاب و گلوکز و زعفران را به شکر اضافه کرده سپس با قاشق چوبی خیلی آهسته طوری که به دیواره قابلمه برخورد نکند کمی هم بزنید تا اگر شکر باقی مانده با بقیه مواد حل و یکدست شود. بگذارید با حرارت خیلی کم بجوشد و قوام بیاید.

مرحله آخر

در حین کار یک قلمو کنار دستتون باشد و خیس کنید و مدام دور قابلمه را با آن تمیز کنید وگرنه شربت شکرک می زند. مرحله قوام آمدن شربت ممکن است ۳۰ الی ۴۰ دقیقه طول بکشد برای اینکه مطمئن شوید شربت شما به قوام رسیده چند قطره شربت را داخل یک ظرف ریخته و صبر کنید تا خنک شود شربت قوام آمده به سختی حرکت می کند و یا می توانید مقداری از شربت را بین دو انگشت بریزید و باید حالت چسبناک داشته باشد وقتی این مرحله را مشاهده کردید شربت بار ما حاضر است می توانید آن را استفاده کنید.

فوت و فن های دستور تهیه شربت بار

  1. شربت بار در ظرف دربسته تا چند سال ماندگاری دارد.
  2. اگر می خواستید دستور را دو برابر کنید میزان جوهر لیمو را همان بریزید ولی سر پر باشد.
  3. اگر گلوکز رقیق بود ۳ ق غذا خوری بریزید.
  4. حرارت زیاد باعث شکرک زدن می شود.
  5. می توانید چند هل نیز به شربت بار اضافه کنید.
  6. با قاشق فلزی هیچ وقت شربت بار را هم نزنید.
  7. می توانید برای سهولت در کار یک روز قبل شربت بار را تهیه کنید تا هم خنک شود و هم به قوام کافی رسیده باشد.
  8. توجه داشته باشید غلظت شربت بار باید کمت راز عسل باشد و اگر هم خیلی رقیق باشد باعث خمیری شدن شیرینی ها می شود.
  9. به هیچ وجه برای اینکه شربت بار به غلظت برسید زیر حرارت را زیاد نکنید.

همچنین ببینید 

از
8
دیدگاه

  • فهیمه ۲ سال پیش

    سلام ببخشید زعفران را باید قبلا دم کنیم بریزیم یا زعفران خالص بریزیم

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۲ سال پیش

      زعفران دم کرده غلیظ باشد

      پاسخ