خواص و مضرات دارچین برای پوست ، سرطان ، دندان و آلزایمر

خواص دارچین

دارچین , خواص دارچین , مضرات دارچین , khavas darchin , o,hw nhv dk

دارچین

آشنایی با دارچین

دارچین یکی از ادویه های پرمصرف در جهان می باشد که دارای خواص و فواید زیادی برای سلامت بدن می باشد. دارچین به عنوان یک ادویه خوش طعم و بسیار محبوب شناخته می شود و در طب سنتی کاربرد فراوان دارد.

دارچین در برخی کشورها به عنوان داروی گیاهی مصرف می شود. امروزه دانشمندان و محققان توانسته اند خواص درمانی زیادی برای دارچین درنظر بگیرند. دارچین بالاترین رتبه را در جلوگیری از اکسید شدن سلول های بدن دارا می باشد.

دارچین در خیلی از غذاهای ایرانی هم به عنوان طعم دهنده و خوشبو کننده استفاده می شود. از غذاهای معروفی که به وسیله دارچین طعم دار و خوشبو می شوند می توان به خورش قیمه ، حلیم گندم و خورش مرغ اشاره کرد.

دارچین ادویه پر فایده و مفیدی است و خواص بسیار زیادی دارد که همگی این خواص را نمی توان به طور کامل در یک مقاله گنجاند ، به همین جهت خلاصه ای از خواص این ادویه ارزشمند را برایتان جمع آوری کرده ایم. برای شناخت بیشتر مهم ترین خواص دارچین در ادامه با پارسی دی همراه باشید.

خواص دارچین

ارزش غذایی دارچین

دارچین دارای خواص بسیار زیادی است و جالب است بدانید این ادویه به میزان خیلی کم هم دارای فواید بی نظیری می باشد ، خواص آنتی اکسیدانی دارچین بسیار بالاست و توصیه شده است در مواد غذایی خود از دارچین استفاده کنید.

یک قاشق سوپ خوری دارچین شامل  ۱۹ گرم کالری ، ۴ گرم فیبر ، ۶۸ درصد منگنز ، ۸ درصد کلسیم ، ۴ درصد آهن و ۳ درصد ویتامین کا است و  نکته مهم تر در مورد این ادویه این است که دارچین فاقد قند ، چربی و پروتئین می باشد.

آنتی اکسیدان های دارچین

همانطور که گفته شد دارچین دارای آنتی اکسیدان قوی می باشد که رتبه ی هفتم قرار دارد. این رتبه نشان می دهد که دارچین منبع غنی و کاملی از آنتی اکسیدان می باشد. دارچین از سیر، آویشن و رزماری نیز بیشتر آنتی اکسیدان دارد.

خواص اصلی درمانی دارچین به دلیل آنتی اکسیدان بالایی است که در این ادویه موجود می باشد. آنتی اکسیدان های دارچین با نام های پلی‌فنول، فنولیک‌اسید و فلاونیدها شناخته می‌شوند. این آنتی اکسیدان در خوراکی هایی مانند شکلات تلخ و انواع توت ها وجود دارد که باعث کاهش استرس در انسان می شود.

پیشگیری از آلزایمر

پژوهش محققان ثابت کرده است که خواص آنتی اکسیدانی موجود در دارچین می تواند از مغز در برابر بیماری هایی مانند پارکینسون و آلزایمر جلوگیری کند. دارچین باعث فعال شدن پروتئین هایی می شود که از ذهن انسان در برابر عوامل مخرب محافظت می کند.

پیشگیری از دیابت

دیابت بخش جدایی ناپذیر زندگی خیلی از افراد شده است. دارچین به عنوان یک ماده غذایی ضد دیابت شناخته شده است. دارچین می تواند قند خون را کاهش دهد و میزان حساسیت هورمون انسولین را افزایش دهد. می دانیم که بیماری دیابت زمانی رخ می دهد که انسولین کارایی خود را از دست بدهد و میزان قند خون غیر قابل کنترل شود.

خواص ضد التهابی

آنتی اکسیدان های اشاره شده در داچین باعث می شود تا خطر ابتلا به بیماری سرطان و حمله قلبی کاهش پیدا کند و عملکرد مغز بهبود پیدا کند. ۷ نوع فلاونید در دارچین وجود دارد که در درمان التهاب های بدن بسیار موثر است.

به همین خاطر است که دارچین نقش تسکین دهنده را دارد. نتایج محققان نشان می دهد که دارچین می توانید به بافت های زخمی شده جان دوباره ای داده و آنها را احیا کند. کاهش دردهای قاعدگی که یکی از دردهای سخت و سنگین می باشد و همچنین حساسیت های فصلی از مزایای دیگر دارچین است.

سلامت پوست

به خاطر وجود خواص آنتی باکتریال و ضدمیکروبی در این ادویه می تواند از پوست در مقابل سوزش، جوش و حساسیت و عفونت محافظت کند. روغن دارچین باعث کاهش تورم، درد و قرمزی پوست شود.

محافظت از قلب

دارچین در کاهش ابتلا به بیماری های قلبی مانند فشار خون، کلسترول و تری گلیسرید موثر است. مواد موجود در ادویه دارچین با کنترل کلسترول بد خون که به نام اختصاری LDL شناخته می شود و کلسترول خوب خون می تواند سلامت قلب را تضمین کند.

فشار خون را کنترل کرده و از حملات قلبی ناگهانی جلوگیری می کند. دارچین نقش انعقاد کننده خون را نیز بازی می کند. این ادویه سرشار از آنتی اکسیدان می تواند در افزایش گردن خون و افزایش سرعت بهبود آن موثر باشد.

کاهش احتمال ابتلا به سرطان

دارچین یکی از ادویه هایی است که در کاهش ابتلا به بیماری سرطان موثر است. خواص آنتی اکسیدانی دارچین از تخریب دی ان ای و جهش های سلولی و رشد تومورهای سرطانی جلوگیری می کند. دارچین در درمان بیماری سرطان روده بزرگ بسیار موثر است.

خوشبو کنندگی و سلامت دهان و دندان

دارچین در مبارزه با باکتری هایی که در دهان وجود دارد و باعث پوسیدگی دندان و ایجاد حفره دهان می شود موثر است. همچنین در درمان بوی بد دهان تاثیر بسزایی دارد. دارچین مانند نعنا باعث خوشبو شدن دهان می شود و به عنوان طعم دهنده ی مختلف از آن استفاده می شود.

مبارزه با آلرژی

آلرژی یا حساسیت بخش جدایی ناپذیر زندگی انسان می باشد. تحقیقات نشان می دهد که دارچین به خاطر دارا بودن ترکیبات ضد خارش با آلرژی مبارزه می کند. همچنین دارچین در کاهش آسم نیز موثر است.

جلوگیری از عفونت

عفونت و ویروس ها هر راهی را برای ورود به بدن انسان پیدا می کنند. دارچین یک آنتی بیوتیک قوی محسوب می شود. همچنین دارچین آنتی ویروس و ضدقارچ طبیعی نیز می باشد که بدن انسان را در برابر بسیاری از بیماری ها محافظت می کند. روغن دارچین از بروز اثرات نامطلوب سیستم گوارش و پوست جلوگیری می کند. روغن دارچین همچنین در پیشگیری از ویروس اچ آوی وی بسیار موثر است.

جلوگیری و درمان قارچ

دارچین می تواند در مقابله با قارچ ها و درمان های بیماری قارچی موثر باشد. این ادویه در پیشگیری از رشد قارچ بسیار موثر است.

جایگزین مناسب برای شکر

اگر می خواهید یک جایگزین مناسب برای شکر داشته باشید ما به شما توصیه می کنیم از شیرینی طبیعی دارچین استفاده کنید. شیرینی موجود در دارچین هیچ کالری ای ندارد و قند خون انسان را افزایش نمی دهد.

نگه دارنده‌ مواد غذایی

یکی از خواص دارچین که کمتر از سایر خواص آن مورد توجه قرار می گیرد خاصیت نگه دارندگی آن است. به خاطر ویژگی آنتی باکتریالی و همچنین آنتی اکسیدانی دارچین ، می توان از آن به عنوان نگه دارنده طبیعی خوراکی های مختلف استفاده کرد.

پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانرا

یکی از خواص مهم دارچین این است که می تواند باعث پیشگیری از بیماری های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا شود ، ضمن اینکه در صورت ابتلا به این بیماری ها نیز می توانید با مصرف دارچین خود را درمان کنید.

دارچین حاوی مقداری غنی از اسید فنیک است و به همین جهت به عنوان یک ضد عفونی کننده طبیعی شناخته می شود. با ریختن دارچین در آب و استفاده از آن به عنوان دهان شویه می توانید عفونت های دهانی را درمان کنید.

دلیل دیگری که باعث می شود دارچین را برای در مان سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده کنید این است که طبع این ادویه گرم است و به همین جهت می تواند در دمان بیماری هایی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا مفید عمل کتد.

مطالب پیشنهادی