خواص و مضرات زردچوبه برای پوست ، مو ، کبد چرب و بارداری

خواص زردچوبه

خواص زردچوبه , مضرات زردچوبه , khavas zard choobeh , o,hw cvn ,fi

زردچوبه

آشنایی با زردچوبه

زردچوبه یکی از پر کاربردترین ادویه ها در جهان می باشد که مانند نمک و فلفل سیاه در خیلی از غذاها استفاده می شود. طبع زردچوبه گرم و خشک است و زردچوبه بیشتر در هند و کشورهای جنوب شرق آسیا رشد می کند.

زردچوبه ادویه پر فایده و مفیدی است و خواص بسیار زیادی دارد که همگی این خواص را نمی توان به طور کامل در یک مقاله گنجاند ، به همین جهت خلاصه ای از خواص این ادویه ارزشمند را برایتان جمع آوری کرده ایم. برای شناخت بیشتر مهم ترین خواص زردچوبه در ادامه با پارسی دی همراه باشید.

خواص زردچوبه

بهبود کبد چرب

کبد چرب می تواند باعث ایجاد بیماری های مختلف شود. کورکومین موجود در زردچوبه برای سم زدایی کبد از داروها مفید می باشد و علاوه بر موارد گفته شده به درمان کبد چرب کمک می کند.

درمان جوش صورت و آکنه

خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی موجود در زردچوبه باعث می شود تا برای درمان آکنه و جوش بتوان از آن استفاده کرد. آکنه و جوش ممکن است در افراد مختلف بر روی پوست بروز کند. شما می توانید به کمک زردچوبه به درمان جوش صورت و آکنه بپردازید.

درمان پسوریازیس

به گفته محققان شما می توانید از زردچوبه برای درمان پسوریازیس کمک بگیرید. زردچوبه می تواند آنزیم های التهابی را مختل کند.

درمان آلزایمر

در طب سنتی از زردچوبه برای تقویت حافظه و افزایش تمرکز استفاده می کنند. یکی از مواد طبیعی عالی برای درمان آلزایمر و زوال عقل زردچوبه است.

رفع سیاهی دور چشم

ترکیب کردن زردچوبه با آناناس می تواند برای رفع سیاهی دور چشم مفید باشد. شما می توانید این ترکیب را بر روی تیرگی دور چشم مالیده و سپس بعد از ده دقیقه آن را بشویید. این ترکیب باعث روشن شدن رنگ پوست دور چشم می شود.

جلوگیری از چروک صورت و دور چشم

طبق مطالعه ای که ژاپنی ها انجام داده اند ، زردچوبه از ایجاد چروک دور چشم و چروک پوست صورت جلوگیری می کند. زردچوبه می تواند باعث جوان سازی پوست شود.

لاغری و کاهش وزن

مطالعه نشان می دهد که کورکومین موجود در زردچوبه می تواند به کاهش وزن انسان و لاغری کمک شایانی کند. زردچوبه باعث افزایش سرعت متابولیسم بدن انسان می شود و باعث چربی سوزی شده و سم زدایی از کبد را انجام می دهد.

درمان ترک کف پا

این ادویه دارای آبرسانی قوی بوده و می تواند در درمان ترک کف پا بسیار موثر باشد. شما می توانید مقداری روغن کرچک را با روغن نارگیل مخلوط کنید و مقداری زردچوبه به آن اضافه کنید. مواد آماده شده را بر روی کف پا بمالید و ۱۵ دقیقه بر روی محل مدنظر خود قرار دهید و سپس آن را با آب سرد بشویید.

خواص ماسک زردچوبه و عسل

ترکیب زردچوبه و عسل می تواند خواص ضدالتهابی و ضدباکتریایی داشته باشد و به بهبود زخم ها و ناراحتی های پوستی کمک کند. عسل نیز یک آبرسان قوی محسوب می شود. شما می توانید آن را به پوست خود بزنید تا طراوت در چهره شما موج بزند.

مناسب برای بارداری

کورکومین موجود در زردچوبه باعث اثر آرام بخشی بر عضله رحم در بانوان دارد. زردچوبه باعث تشکیل اندام های حیاتی جنین به ویژه ریه ها می شود. همچنین زردچوبه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت ها در دوران بارداری می شود. خانم هایی که در دروارن بارداری یبوست دارند می توانند از زردچوبه استفاده کنند. قند خون در بارداری یکی از عوامل خطرناک می باشد که با زردچوبه قابل درمان است.

درمان شوره موهای سر

شما عزیزان می توانید پودر زردچوبه را با روغن زیتون ترکیب کرده و به مدت ۲۰ دقیقه بر روی موی خود بمالید و سپس با آب و شامپو بشویید. این ترکیب می تواند شوره سر را درمان کند.

جلوگیری از ریزش مو

کورکومین موجود در زردچوبه باعث جلوگیری از ریزش موی سر می شود. ریزش موی سر را می توانید به کمک زردچوبه درمان کنید.

سلامت چشم

زردچوبه دارای خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی بالا برای سلامت چشم می باشد. شما می توانید اختلالات چشم را به کمک این ادویه درمان کنید.

کنترل دیابت و قند خون

یکی از راه های درمان دیابت به صورت گیاهی و همچنین کنترل قند خون زردچوبه می باشد که شما می توانید از این درمان طبیعی برای کاهش قند خون و مقاومت به انسولین استفاده کنید. کورکومین موجود در زردچوبه ۴۰۰ برابر قوی تر از متفورمین است و برای پیشگیری از دیابت نوع دوم بسیار مفید است.

خواص ضد سرطان

مطالعات محققان نشان می دهد که کورکومین موجود در زردچوبه برای درمان انواع سرطان های مختلف مفید است. شما می توانید سرطان کولن را به کمک این ادویه کاهش دهید.

سلامت قلب

کورکومین موجود در زردچوبه برای درمان بیماری قلبی و عروقی بسیار مفید است و خطر حمله و سکته قلبی را کاهش می دهد.

درمان افسردگی

مطالعات نشان داده که کورکومین موجود در زردچوبه برای درمان افسردگی مفید باشد. شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه کورکومین می تواند ترشح سروتونین و دوپامین مغز را تحریک کند.

کاهش دادن فشار خون

تحقیقات نشان داده که کورکومین موجود در زردچوبه برای کاهش فشار خون بالا مفید می باشد.

سلامت معده و دستگاه گوارش

مشکلات گوارشی و معده می تواند مشکلات زیادی را برای انسان به وجود بیاورد. کورکومین موجود در معده برای درمان زخم معده، یبوست و سندروم روده تحریک پذیر مفید باشد. زردچوبه در بهبود هضم غذا موثر است.

درمان آرتروز و پوکی استخوان

کورکومین به عنوان یک ضدالتهاب قوی شناخته شده است و برای التهاب مفاصل می توانید از این ادویه استفاده کنید. شما می توانید برای درمان پوکی استخوان و آرتروز از این ادویه نهایت استفاده را ببرید.

بهبود مشکلات قاعدگی

یکی از بهترین روش ها برای درمان طبیعی مشکلات قاعدگی و سندروم پیش از قاعدگی زردچوبه می باشد.

درمان کلسترول و چربی خون

یکی از داروهای گیاهی برای کاهش کلسترول و تری گلیسیرید بالای خون زردچوبه است. داروهای استاتین برای درمان چربی خون استفاده می شوند که به کلیه ها و کبد آسیب می رسانند ولی شما می توانید برای درمان کلسترول از این ادویه استفاده کنید.

خواص دمنوش ، جوشانده و چای زردچوبه

شما می توانید از چای و دمنوش و جوشانده زردچوبه برای مصارف دیگر استفاده کنید. چای زردچوبه برای درمان پوکی استخوان و آرتروز مفید می باشد. چای زردچوبه غنی از آنتی اکسیدان می باشد که برای درمان آلزایمر مفید است. دمنوش زردچوبه برای پیشگیری و درمان انواع سرطان ها مفید می باشد. جوشانده زردچوبه می تواند باعث کاهش کلسترول و چربی خون بالا شود.

مضرات زردچوبه

افزایش خونریزی

زردچوبه خواص بسیار زیادی دارد ولی برای همه افراد هم مفید نیست. مثلا کسانی که مبتلا به اختلالات خونریزی هستند در صورتی که دوز بالایی زردچوبه مصرف کنند ممکن است برایشان مشکلاتی مانند کبودی پوست و خونریزی شدید ایجاد شود.