خواص و مضرات گشنیز برای پوست ، بارداری ، سرطان و فشار خون

خواص و مضرات گشنیز

خواص و مضرات گشنیز , گشنیز , خواص گشنیز , مضرات گشنیز , o,hw 'akdc

گشنیز

آشنایی با گشنیز

گشنیز یک گیاه پر خاصیت است که بیشترین مصرف آن در صنایع غذایی و دارویی است. این سبزی مفید بیشتر در کشورهای آسیایی مورد استفاده قرار می گیرد ، این گیاه محبوب در ایران و هندوستان بیشتر استفاده را دارد.

گشنیز به دلیل اینکه طعم و عطر بسیار خوبی که دارد در آشپزی ایرانی از محبوبیت خاصی برخوردار است و در انواع سوپ ها از آن برای تزیین و طعم دهنگی استفاده می شود. از مهم ترین غذاهایی که با گشنیز تهیه می شود می توان به گشنیز کباب و سوپ گشنیز اشاره کرد.

گشنیز گیاه پر فایده و مفیدی است و خواص بسیار زیادی دارد که همگی این خواص را نمی توان به طور کامل در یک مقاله گنجاند ، به همین جهت خلاصه ای از خواص این گیاه ارزشمند را برایتان جمع آوری کرده ایم. برای شناخت بیشتر مهم ترین خواص گشنیز در ادامه با پارسی دی همراه باشید.

خواص گشنیز

زیبایی و سلامت پوست

برای زیبایی پوست می توانید مقداری پودر گشنیز را با جو مخلوط و برای صبحانه میل کنید ، این امر باعث می شود تا خطر بیماری سرطان در بدن شما کاهش پیدا کند. گشنیز باعث می شود تا آنتی اکسیدان های آزاد شده در بدن با رادیکال های مضر بدن مبارزه کند. اگر می خواهید پوست زیبایی داشته باشید گشنیز را در رژیم خود قرار دهید.

خواص ضد سرطانی

گشنیز یک سبزی ضد سرطان می باشد که برای سلامت بدن مفید است. آنتی اکسیدان های موجود در گشنیز دارای ویتامین سی ، ای ، اسید کافئیک ، فرولیک ، کامفرول می باشد که برای جلوگیری از سرطان مفید است. این سبزی باعث کاهش استرس در بدن می شود.

درمان و پیشگیری از اسهال

این سبزی معطر دارای روغن می باشد که باعث می شود تا عملکرد دستگاه گوارش بهبود پیدا کند ، گشنیز دارای برنئول و لینالول می باشد که باعث می شود تا خواص ضدباکتری داشته باشد ، همین امر از تهوع جلوگیری کرده و مانع استفراغ می شود.

سم زدایی بدن

گشنیز به عنوان یک سبزی که دارای سم زدایی قوی می باشد شناخته می شود ، این گیاه باعث سم زدایی جیوه و آلومینیوم در بدن می شود. سم زدایی بدن باعث می شود تا از بیماری زوال عقل جلوگیری شود.

جلوگیری از پیری پوست

آنتی اکسیدان برای سلامت بدن مفید است ، اسید کافئیک و اسید کلوژنیک موجود در رادیکال های آزاد بدن باعث می شود تا چین و چروک زیادی بر روی پوست ظاهر شود. مصرف گشنیز از صدمات رادیکال های آزاد در بدن جلوگیری می کند.

آنتی بیوتیک طبیعی

یکی دیگر از خواص گشنیز این است که می تواند با مشکلات گوارشی مبارزه کند ، بیماری های گوارشی مانند اسهال که به دلیل باکتری ایجاد می شود با گشنیز از بین می روند ، چرا که گشنیز دارای یک آنتی بیوتیک عالی می باشد.

گشنیز یک آنتی بیوتیک طبیعی بوده که باعث می شود تا بیماری های التهاب معده، سرخک، هموروئید، سرگیجه، آنفولانزا، فشار خون بالا، التهاب سینه، استفراغ و ناتوانی جنسی درمان شود. اگر می خواهید یک آنتی بیوتیک طبیعی داشته باشید گشنیز بخورید.

کاهش دادن کلسترول خون

کاهش یافتن کلسترول مضرر در خون برای سلامت جسم بسیار مفید است ، کلسترول بالا در بدن باعث نارسایی قلبی و سکته می شود. گشنیز سبزی معطری است که باعث می شود تا کلسترول خون کاهش پیدا کند.

گشنیز دارای سدیم و پتاسیم می باشد که باعث کاهش کلسترول خون می شود. چربی های بد خون را باید کنترل نمود زیرا باعث می شود تا خطر سکته انسان را تهدید کند. کلسترول بد خون باعث ایجاد تصلب شرایی در بده می شود.

خواص ضد باکتریایی و ضد عفونی کنندگی

در این سبزی معطر سینئول به وفور یافت می شود ، این ماده برای درمان التهاب پوست و دیگر مشکلات پوستی بسیار مفید است. خواص ضدالتهابی گشنیز باعث می شود تا میکروب های بدن از بین رفته و عفونت های قارچی درمان شود. گشنیز دارای خواص ضدباکتری و ضدعفونی می باشد. آنتی اکسیدان های موجود در این سبزی باعث کاهش مشکلات پوستی می شود.

پیشگیری از کم خونی

گشنیز دارای آهن می باشد ، این امر باعث می شود تا بیماران مبتلا به کم خونی از این سبزی عالی استفاده کنند. همچنین گشنیز باعث می شود تا مشکلات تنفسی و تنگی نفس درمان شود. آهن موجود در این سبزی برای حفظ سلامت استخوان ها موثر است.

خواص گشنیز برای دهان

گشنیز دارای سیترونلول می باشد باعث می شود تا عفونت های دهانی را درمان کند. گشنیز باعث می شود تا زخم های دهانی به سرعت بهبود پیدا کند. همچنین برای کاهش بوی بدن دهان می توان از گشنیز کمک گرفت ، گشنیز به عنوان یک سبزی معطر باعث می شود تا در ساخت خمیر دندان ها استفاده شود.

پیشگیری و درمان فشار خون بالا

گشنیز باعث می شود تا فشار خون کاهش پیدا کند ، کسانی که به بیماری فشار خون بالا مبتلا هستند بهتر است گشنیز مصرف کنند. کاهش فشار خون باعث کاهش خطرات بیماری های قلبی عروقی می شود.

افزایش بینایی چشم

گشنیز دارای بتاکاروتن و آنتی اکسیدان می باشد که باعث افزایش بینایی می شود. برای جلوگیری از بیماری های چشمی مانند آب مروارید گشنیز میل کنید.

منظم شدن دوران قاعدگی

گشنیز به دلیل خواصی که دارد باعث می شود تا یک محرک عالی برای غدد درون ریز باشد ، این سبزی باعث می شود تا سیکل قاعدگی تنظیم شود.

سلامت استخوان ها

ویتامین کا موجود در این سبزی باعث می شود تا سلامت استخوان ها تضمین شده و مانع از یخ زدگی استخوان ها می شود.

شادابی و درمان افسردگی

گشنیز دارای ماده ای به نام کامفرول می باشد که باعث تولید بیشتر هورمون سروتونین و دوپامین می شود. این دو ماده تولید شده در بدن باعث شادی شده و با افسردگی مقابله می کند.

آرامش اعصاب و درمان بی خوابی

از گشنیز می توان برای جلوگیری از بی خوابی استفاده نمود ، گشنیز باعث آرامش اعصاب می شود.

خوشبو کننده طبیعی بدن

همانطور که گفته شد گشنیز یک سبزی معطر می باشد که سم زداست. این سبزی با از بین بردن باکتری های موجود در بدن یک عطر طبیعی محسوب می شود.

پیشگیری از ابتلا به دیابت

سبزی گشنیز باعث می شود تا ترشح انسولین از پانکراس افزایش پیدا کند و همچنین باعث افزایش انسولین موجود خون می شود. اگر می خواهید از بیماری دیابت جلوگیری کنید به شما توصیه می کنیم گشنیز میل کنید.

پیشگیری از ابتلا به سنگ مثانه

این سبزی به عنوان یک سبزی ادرار آور شناخته می شود که باعث کاهش خطر ابتلا به سنگ های مجاری ادراری می شود ، این سبزی باعث می شود تا سنگ های مجاری ادراری کاهش پیدا کند.

از بین بردن میکروب ها

گشنیز دارای الکل طبیعی می باشد که یک فرآیند میکروب کشی را در بدن انجام می دهد. خواص آنتی بیوتیکی این سبزی باعث می شود تا بتوان به عنوان یک داروی طبیعی از آن استفاده نمود.

سلامت دستگاه گوارش

کسانی که مشکلات گوارشی دارند می توانند از این سبزی استفاده کنند ، گشنیز باعث می شود تا نفخ و مشکلات گوارشی درمان شود. همچنین برای جلوگیری از تهوع و استفراغ می توان از این سبزی کمک گرفت.

مضرات گشنیز

مصرف در بارداری

گشنیز می تواند باعث قاعدگی منظم شود ، به همین دلیل می تواند در مصرف بیش از حد باعث سقط جنین شود ، البته مقدار خیلی کم آن مشکلی ایجاد نمی کند ولی بهتر است در دوران بارداری با مشورت پزشک متخصص مصرف شود.

تصویر از quickcrop

همچنین ببینید

خواص کنگرخواص آویشنخواص اسفناج