خواص و مضرات کنگر برای کلیه ، کبد ، فشار خون و کاهش وزن

خواص و مضرات کنگر

خواص و مضرات کنگر , کنگر , خواص کنگر , مضرات کنگر , khavas kangar , o,hw ;k'v

کنگر

آشنایی با کنگر

کنگر گیاهی است خودرو با برگ های خاردار که شباهت زیادی به کرفس دارد ، این گیاه دارای خواص بسیاری برای بدن می باشد و تا حدود زیادی ناشناخته است ، این گیاه در فصل بهار رشد می کند و برای بارداری ، بیماری دیابت ، بیماری های کبدی و پوست مفید است.

این گیاه دارای خواص ضدالتهابی می باشد و می توانید از آن به صورت موضعی برای درمان زخم های پوستی و پیشگیری از سرطان پوست استفاده کنید. صد گرم کنگر دارای چهل و هفت کالری بوده و حدود شش گرم فیبر دارد. کنگر دارای طبع گرم و خشک می باشد.

این گیاه دارای مقادیر زیادی از ویتامین سی ، ویتامین کا ، اسید فولیک ، منیزیم ، کلسیم ، پتاسیم ، روی ، مس ، فیبر و پروتئین است. این گیاه را می توان به صورت های مختلف مانند استفاده در انواع سالاد ، به صورت پخته و خورش و به عنوان استفاده در ماست استفاده نمود.

کنگر گیاه پر فایده و مفیدی است و خواص بسیار زیادی دارد که همگی این خواص را نمی توان به طور کامل در یک مقاله گنجاند ، به همین جهت خلاصه ای از خواص این گیاه ارزشمند را برایتان جمع آوری کرده ایم. برای شناخت بیشتر مهم ترین خواص کنگر در ادامه با پارسی دی همراه باشید.

خواص کنگر

درمان کم خونی

کنگر دارای مس می باشد که باعث زیاد شدن گلبول های قرمز خون شده و به درمان کم خونی کمک می کند.

پیشگیری از دیابت و قند خون

کنگر برای سم زدایی کبد بسیار مفید می باشد و باعث می شود تا کبد دارای عملکرد بهتری برای مقابله با دفع سموم داشته باشد، این گیاه برای پیشگیری از دیابت بسیار کاربردی است. فلاونوئیدهای موجود در این گیاه و همچنین سیلیمارین موجود در کنگر باعث می شود تا با کلسترول بالای خون مبارزه کرده و از دیابت پیشگیری کند.

خوص ضد سرطان

گیاه کنگر دارای سیلیمارین می باشد که خواص ضد سرطانی دارد و برای جلوگیری از سرطان سینه ، پروستات و سلول های دهانه رحم مفید است.

پاکسازی کلیه ها

برگ های این گیاه خاصیت دیورتیک دارد که باعث ایجاد ادرار زیاد در بدن شده و پاکسازی کلیه را به نحو احسن انجام می دهد.

درمان واریس ، روماتیسم و آرتروز

شما می توانید از دمنوش گیاهی کنگر برای درمان واریس ، دردهای مفاصل و آرتروز و روماتسیم استفاده کنید.

سم زدایی کبد

گیاه کنگر از گذشته ی دور برای درمان بیماری های کبدی مورد استفاده قرار می گرفت. این گیاه دارای سیلیمارین و اسید کافئیک بسیاری است که برای سلامت کبد در برابر بیماری ها مفید است. گیاه کنگر باعث می شود تا سموم اضافی بدن از کبد دفع شده و نارسایی کبد را درمان می کند.

رژیم لاغری و کاهش وزن

گیاه کنگر دارای فیبر فراوان می باشد و باعث کاهش اشتها در افراد می شود ، همین امر باعث می شود تا شما دست از پرخوری برداشته و کاهش وزن را تجربه کنید.

کاهش چربی خون

گیاه کنگر دارای سیلیمارین می باشد که باعث مقابله با چربی خون بالا می شود ، همچنین این گیاه برای تقویت قلب و جلوگیری از بیماری های قلبی موثر است.

تقویت معده و دستگاه گوارش

کنگر گیاهی است که دارای فیبر بسیاری می باشد و همین امر برای بهبود هضم غذا موثر است ، این گیاه باعث درمان بی اشتهایی شده و باعث تقویت معده ها می شود و دستگاه گوارش را تقویت می کند. گیاه کنگر دارای نشاسته ای به نام اینولین می باشد که باعث سم زدایی از روده ها می شود.

کاهش فشار خون

این گیاه دارای پتاسیم قابل توجه ای می باشد که به کاهش فشار خون در بدن کمک می کند.

مضرات کنگر

حساسیت

کنگر خواص بسیاری زیادی دارد ولی ممکن است بعضی افراد به آن حساسیت داشته باشند. کسانی که به کنگر و یا خواص سینارین حساسیت دارند بهتر است با مشورت متخصص تغذیه یا پزشک کنگر مصرف کنند تا دچار مشکل نشوند.

منع مصرف

برگ های کنگر می توانند باعث تحرک و انقباض کیسه صفرا شوند به همین جهت کسانی که سنگ کیسه صفرا دارند بهتر است کنگر مصرف نکنند با حدالمقدور با مشورت پزشک متخصص این کار را انجام دهند زیرا ممکن است مصرف کنگر باعث انسداد مجاری و یا حتی پاره شدن کیسه صفرا شود.

افراد خاص

توصیه شده است که زنان باردار برگ کنگر مصرف نکنند ، ضمن اینکه برگ کنگر برای کودکان و کسانی که بیمارهای کلیوی و کبدی هم دارند ممکن است مشکلاتی ایجاد کنند.


  • Fatemeh_sh ۲ سال پیش

    واقعا خوب و مفید بود ممنونم👌🙏

    پاسخ
  • علی ۱ سال پیش

    جالب بود من خودم اثرات مثبت را روی دستگاه گوارش و معده احساس کردم . کنگر معجزه میکنه

    پاسخ
  • ایمان ۱ سال پیش

    عالی بود

    پاسخ
  • ممد ۱ سال پیش

    این خواص برای کنگری هستش ک خودرو سبز شه ک خوشبخاته ما داریم،این خواص برای کنگری ک به صورت دستی کشت و تا دلتون بخواد ب ان سم و کود میزنن کارایی نداره😅😅

    پاسخ
  • ملیکا ۱۱ ماه پیش

    سلام.من مصرف زیاد کردم ولی دریغ از خاصیتش.هیچه هیچچ.😶تازه نفخ هم داره بی مزه هم هست.

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۱۱ ماه پیش

      می تونید انواع کوکو و خورشت ها را با کنگر تهیه کنید

      پاسخ
  • کیان ۱۱ ماه پیش

    برای روده وچربی خون و کبد چرب بسیار مفید است .

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۱۱ ماه پیش

      بله

      پاسخ
  • امیر ۱۱ ماه پیش

    بی‌خاصیت هست

    پاسخ
    • وحید ۱۱ ماه پیش

      اتفاقا خواص زیادی داره سرچ کنی کلی مطالب درباره کنگر هست

      پاسخ