طرز تهیه سوپ گشنیز مجلسی و خوشمزه تبریزی با ماست

طرز تهیه سوپ گشنیز تبریز , دستور پخت سوپ گشنیز با دوغ , s, 'akdc , soup geshniz

 

یکی از انواع سوپ های خوشمزه و معروف ایرانی است که علاوه بر اینکه طعم بسیار خوبی دارد برای سلامتی نیز بسیار مفید است. این سوپ خوشمزه در شهرهایی مثل تبریز به عنوان سوپ مجلسی مورد استفاده قرار می گیرد. طعم و مزه این سوپ بسیار خوب است و مزه مشابه به آش دوغ دارد حتما سعی کنید از گشنیز تازه استفاده کنید و از جوپرک تا زودتر این سوپ تهیه شود این سوپ برای ماه مبارک رمضان بسیار مناسب است.با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر سوپ گشنیز تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری سوپ گشنیز تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش آشپزی سوپ گشنیز با پارسی دی همراه باشید.

مواد لازم

سیر۲ حبه
هویج۱ عدد
آب مرغ۲ پیمانه
گشنیز۱۰۰ گرم
ماست۵۰۰ گرم
آرد۱ ق غذا خوری
عصاره مرغ۱ عدد
جو  پرک۱۵۰ گرم
روغن مایعبه مقدار لازم
نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم

طرز تهیه سوپ گشنیز با ماست

مرحله اول: آماده سازی جو

برای تهیه این سوپ می توانید هم جو پوست کنده و هم جو پرک استفاده کنید ولی جو پرک مزه خوبی به این سوپ می دهید برای شروع جو پرک را داخل کم آب سرد بریزید و برای نیم ساعت صبر کنید تا خیس بخورد.

مرحله دوم: پخت جو و هویج

جو خیس خورده به همراه عصاره مرغ که از قبل داخل کمی آب ولرم خیس کردید داخل قابلمه بریزید و روی شعله با حرارت زیاد می گذاریم تا جوش بیاید و سپس حرارت را کم می کنیم تا خوب جو بپزد و لعاب دار شود. هویج را با پوست کن تمیز می کنیم و می شوییم و رنده می کنیم و به جو در حال پخت اضافه می کنیم و فلفل سیاه ،نمک اضافه می کنیم.

مرحله سوم: افزودن گشنیز

در ادامه  درب قابلمه را می گذاریم تا مواد پخته شوند وقتی مواد پخته شد سیر رنده را اضافه کنید و بعد گشنیزها را می شوییم سپس در آبکش قرار می دهیم تا آب اضافه آن کاملا خارج شود. در ادامه گشنیزها را روی تخته آشپزخانه به صورت ریز ساطوری خرد می کنیم و کنار می گذاریم سپس گشنیز ها را نیز بعد از پخت کامل جو و هویج اضافه کنید.

مرحله چهارم: افزودن ماست

(بهتر است برای این سوپ از ماست ترش استفاده کنید و اگر در دسترس نبود در زمان پخت سوپ آب لیمو ترش روی آن بریزید)ماست را داخل کاسه ریخته و با همزن خوب مخلوط می کنیم تا یکدست شوند.

مرحله پنجم: پخت سوپ گشنیز

سپس ماست را داخل قابلمه سوپ بریزید و مدام هم بزتید ماست آرام آرام گرم شود و کاملا مواد را زیر و رو می کنیم تا خوب به خورد یکدیگر بروند و حرارت را ملایم می کنیم و مداوم سوپ را هم می زنیم تا شروع به جوشیدن کند نیاز به قل زدن نیست باید حرارت کم باشد بعد از ۵ دقیقه سوپ گشنیر ما حاضر است در انتها نمک و فلفل سیاه سوپ را اندازه کنید و شعله را خاموش کنید سپس سوپ را در ظرف سوپ خوری بریزید.نوش جان

فوت و فن های دستور پخت سوپ گشنیز

  1. ماست حتما باید ترش باشد و با همزن زده باشد.
  2. گشنیز نباید خیلی بجوشد تا تغییر رنگ دهد.
  3. می توانید برای غلیظت بیشتر سوپ ۱ ق غذا خوری آرد تفت داده به سوپ اضافه کنید.
  4. این سوپ خیلی رقیق نیست پس به اندازه آب اضافه کنید.
  5. اگر آب مرغ دارید می توانید از آب مرغ استفاده کنید.
  6. اگر از عصاره مرغ استفاده می کنید به دلیل داشتن نمک در ریختن نمک دقت کنید.
  7. اگر ماست شما ترش نیست می توایند برای چند ساعت داخل دمای محیط قرار دهید تا ترش شود.
طرز تهیه سوپ گشنیز مجلسی و خوشمزه تبریزی با ماست
3.7 (74.7%) 181 votes