خواص و مضرات پنیرک ، 8 خاصیت پنیرک برای درمان و سلامتی بدن

خواص پنیرک

خواص پنیرک , مضرات پنیرک , زیان ها و خاصیت های پنیرک , o hw kdv

پنیرک

آشنایی با پنیرک

پنیرک یک گیاه گل دار می باشد که از جنس مالوا است. این گیاه گل های بنفش رنگ دارد و به طور معمول در دشت ها می روید. ارتفاع این گیاه به طور متوسط به ۶۰ سانتی متر می رسد. این گیاه بومی غرب اروپا می باشد.

گیاه پنیرک علاوه بر غرب اروپا در بخش هایی از مدیترانه و شمال آفریقا نیز رشد می کند. بخش های مختلف این گیاه قابل استفاده می باشد که عجیب ترین بخش آن مغز و دانه های آن می باشد که به سبب ظاهرشان به پنیرک معروف شده اند.

جالب است بدانید که این گیاه ارزش دارویی زیادی دارد و در تهیه انواع داروها از آن استفاده می شود. علاوه بر مغر و دانه پنیرک گل و برگ های این گیاه نیز برای اهداف دارویی و در صنعت دارو سازی مورد استفاده قرار می گیرند.

پنیرک گیاه پر فایده و مفیدی است و خواص بسیار زیادی دارد که همگی این خواص را نمی توان به طور کامل در یک مقاله گنجاند ، به همین جهت خلاصه ای از خواص پنیرک را برایتان جمع آوری کرده ایم. برای شناخت بیشتر مهم ترین خواص این گیاه در ادامه با پارسی دی همراه باشید.

خواص پنیرک

درمان بی خوابی

کسانی که دچار بی خوابی هستند می توانند از روغن پنیرک برای رفع مشکلات خواب استفاده کنند. این افراد با مصرف چای پنیرک به راحتی به خواب عمیق فرو می روند.

پاکسازی مجاری تنفسی

اگر از احتقان سینه یا بیماری های تنفسی مختلف نظیر آسم رنج می برید می توانید از پنیرک استفاده کنید. پنیرک باعث می شود تا مجاری تنفسی شما تمیز شده و با توجه به خواص ضدالتهابی خود می تواند سبب تسکین سینه و غدد شود.

خواص ضد درد

یکی از کاربردهای مهم این گیاه کاهش درد می باشد ، شما برای کاهش دردهای موضعی می توانید از پنیرک استفاده کنید. اگر جراحتی بر روی پوست بدن شما ایجاد شده است پنیرک را به صورت موضعی بر روی محل درد قرار دهید.

مواد شیمایی موجود در پنیرک دارای ویتامین های زیادی می باشد و باعث بهبود سریع درد می شود. این گیاه دارای خاصیت ضد درد دارد و به کاهش درد کمک می کند. شما می توانید برای دردهای داخلی و خارجی از پنیرک استفاده کنید.

تنظیم سیستم گوارش

خیلی از افراد به دلیل مشکلات داخلی و تحرک کم روده دچار مشکلات هاضمه می باشند. ملین های قوی در بدن باعث ایجاد عوارض زیادی می شود. بهتر است دانه گیاه پنیرک را بخیسانید یا از برگ خشک این گیاه به عنوان چای استفاده کنید که به عنوان یک ملین می باشد و باعث تنظیم سیستم گوارش می شود.

درمان آفتاب سوختگی و جای نیش حشرات

شما برای تسکین نیش حشره ، سوختگی های مختلف نظیر آفتاب سوختگی ، خارش های پوستی به جای استفاده از کرم های دیگر می توانید از پنیرک استفاده کنید که در کاهش ورم تاثیر زیادی دارد. از روغن پنیرک می توانید برای دردهای مفاصل استفاده کنید که اثر بخش می باشد.

جوانسازی پوست

پماد گیاه پنیرک دارای اثرات ضد پیری بر روی پوست می باشد. اگر سن تان بالا رفته و چین و چروک زیادی بر روی پوست شما ایجاد شده است بهتر است از ژل یا کرم حاوی پنیرک استفاده کنید چرا که باعث جوان سازی پوست می شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن

قرار دادن پنیرک بر روی زخم ها از نفوذ عفونت باکتریایی در بدن جلوگیری می کند. شما می توانید به کمک این گیاه سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید. برگ و دانه های این گیاه مورد استفاده قرار می گیرد.

مضرات پنیرک

تداخل با برخی داروها

تحقیقات انجام شده نشان می دهد که گیاه پنیرک با داروهای مختلف نظیر داروهای گوارشی و مشکلات تنفسی تداخل دارد ، پس اگر دارای چنین مشکلاتی هستید برای مصرف پنیرک با پزشک خود مشورت کنید.

همچنین ببینید