طرز تهیه نان سیب زمینی تابه ای نرم و خوشمزه و مقوی مرحله به مرحله

طرز تهیه نان سیب زمینی

 

نان ها را می توانید برای صبحانه یا عصرانه یا به همراه دیگر غذا های خود میل کنید. نان سیب زمینی بافت بسیار نرم و پنبه ای دارد و فوق العاده خوش عطر و مزه است و شما می توانید این نان را با آرد فانتزی یا بربری یا آرد سفید تهیه کنید و از طعم بی نظیر این نان مقوی لذت ببرید. نان سیب زمینی با خمیر مایه و پوره سیب زمینی تهیه می شود و شما می توانید به عنوان یک پیش غذای خوشمزه در کنار غذا های خود سرو کنید و یا برای تنقلات بچه های خود در مدارس این نان خوش عطر و نرم را تهیه کنید و به همراه یک لیوان چای میل کنید و یا می توانید بین نان از پنیر یا مواد گوشتی استفاده کنید. امروز در پارسی دی طرز تهیه نان سیب زمینی را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم

آرد فانتزی۳۰۰گرم ( ۲ پ + ۲ ق غ )
پوره سیب زمینی۱۲۰گرم ( تقریبا یدونه سیب زمینی متوسط )
خمیرمایه۵ گرم ( یک و نیم ق چ )
شکر۵ گرم ( نصف ق غ )
نمک۷ گرم ( ۲ ق چ )
زردچوبه۱ گرم ( ۱/۳ ق چ )
شیر هم دمای محیط۱۰۰گرم (۱/۲ پ )
تخم مرغ۱ عدد
سبزیجات معطر۲ تا ۳ ق غذا خوری
آب هم دمای محیط در صورت نیاز۲۰تا ۵۰ گرم (۲ تا ۵ ق غ )
کره یا روغن مایع۲۰گرم ( ۱ ق غ )

طرز تهیه نان تست خانگی ساده و خوشمزه با خمیر مایه فوری

طرز تهیه نان سیب زمینی

مرحله اول: عمل آوری خمیر مایه

ابتدا باید سیب زمینی را بشورید و به همراه کمی آب داخل قابلمه قرار دهید و زمان دهید تا سیب زمینی پخته شود و بعد از پخت پوست سیب زمینی را بگیرید و با کمک پوره کن یا رنده درشت رنده یا پوره کنید و کنار قرار دهید . در ادامه باید مواد خشک را باهم ترکیب کنید برای این کار آرد و نمک و مخمر و زردچوبه را باهم داخل یک کاسه ریخته و مخلوط کنید، در رسپی از مخمر فوری استفاده شده است که نیاز نیست عمل بیاید و مستقیم با مواد خشک مخلوط می شود ولی اگر می خواهید مخمر را عمل بیاورید ابتدا با ۱ ق غذا خوری شکر و ۱/۲ لیوان آب مخلوط کنید.

مرحله دوم: تهیه خمیر

در ادامه پوره سیب زمینی را به مواد خشک ترکیب شده اضافه کنید و بعد تخم مرغ به همراه کمی وانیل را داخل یک کاسه کوچک ریخته و با همزن دستی بزنید و نصف آن را به مواد اضافه کنید و نصف دیگر را برای رومال کنار قرار دهید. شروع به مخلوط کردن مواد کنید و حالا کم کم آب و شیر را به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا کم کم خمیر نچسبی بدست بیاید.

مرحله سوم: استراحت خمیر

در ادامه کره را نیز به خمیر اضافه کنید و هم بزنید و به دلخواه سبزی معطر را نیز اضافه کنید و هم بزنید تا مواد یکدست شود. خمیر را به به شکل یک چونه در بیاورید و داخل ظرف چرب شده قرار دهید و روی خمیر را بپوشانید و برای ۱ ساعت در دمای محیط گرم قرار دهید تا حجم خمیر دو برابر شود و بعد از استراحت پف خمیر را با دست بگیرید.

مرحله چهارم: پخت نان سیب زمینی

در ادامه خمیر را به دو قسمت تقسیم کنید و حدود ۱۰ دقیقه به خمیر ها استراحت دهید و روی خمیر را حتما بپوشانید تا خشک نشود. خمیر را با وردنه باز کنید و داخل تابه یا سینی فر چرب شده قرار دهید و روی خمیر را بپوشانید و برای ۱ ساعت دیگر استراحت دهید و در انتها روی خمیر را طرح بی اندازید و با مانده تخم مرغ از مرحله دوم روی نان را رومال کنید و داخل فر از قبل گرم شده به مدت ۲۰ دقیقه بگذارید تا پخته شود و برای پخت بدون فر نیز داخل تابه از قبل گرم شده روی شعله پخش کن قرار دهید و برای ۳۰ دقیقه زمان دهید تا نان پخته و طلایی شود. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت نان سیب زمینی

  1. آرد حتما الک شده باشد.
  2. سیب زمینی خوب پوره شود و زمانی که سرد شده بود اضافه کنید.
  3. برای پخت در توستر باید دمای  ۱۷۰درجه ( المنت بالا و پایین به همراه فن روشن باشد).

همچنین ببینید 

طرز تهیه نان سیب زمینی تابه ای نرم و خوشمزه و مقوی مرحله به مرحله
2.8 (55%) 8 votes