خواص و مضرات سیب زمینی ، 25 خاصیت سیب زمینی برای سلامتی بدن

خواص سیب زمینی

خواص سیب زمینی , مضرات سیب زمینی , خاصیت ها و زیان های سیب زمینی , o hw sdf cldkd

سیب زمینی

آشنایی با سیب زمینی

سیب زمینی یک ماده خوراکی بسیار خوشمزه می باشد که سرشار از بتاکاروتن است و وقتی که پخته شود به راحتی جذب بدن می شود. ساقه و برگ های سیب زمینی دارای سمی بنام سولانین می باشد که نباید آن را مصرف نمود.

نشاسته یکی از عناصر اصلی موجود در سیب زمینی می باشد. برای تامین انرژی بدن می توان از سیب زمینی استفاده نمود. سیب زمینی به عنوان چهارمین غذای پرمصرف جهان بعد از برنج ، گندم و ذرت می باشد.

سیب زمینی گیاه پر فایده و مفیدی است و خواص بسیار زیادی دارد که همگی این خواص را نمی توان به طور کامل در یک مقاله گنجاند ، به همین جهت خلاصه ای از خواص سیب زمینی را برایتان جمع آوری کرده ایم. برای شناخت بیشتر مهم ترین خواص این گیاه در ادامه با پارسی دی همراه باشید.

خواص سیب زمینی

درمان آسم

سیب زمینی به دلیل خواصی که دارد می تواند برای درمان گرفتگی بینی ، نایژه و ریه موثر باشد و برای بهبود آسم کاربرد دارد.

سلامت سیستم گوارش

سیب زمینی به دلیل اینکه کربوهیدرات فراوان دارد و چربی و پروتئین آن بسیار ناچیز است دلیل خوبی برای مصرف می باشد. چرا که باعث می شود هضم غذا به درستی انجام شود. سعی کنید سیب زمینی را به مقدار زیاد در طول هفته مصرف نکنید.

رفع تیرگی دور چشم

سیب زمینی دارای خواصی می باشد که باعث رفع تیرگی دور چشم می شود. شما می توانید به کمک سیب زمینی به طور مستقیم ناحیه تیره دور چشم را رفع کنید. برای این کار یک سیب زمینی را پوست بکنید و آن را خرد کنید

قطعات سیب زمینی را در یک پارچه قرار دهید و به مدت ۱۵ دقیقه بر روی قسمت های تیره دور چشم قرار دهید. بعد از گذشت مدتی این قسمت را با آب گرم شستشو دهید. می توانید این کار را به صورت منظم انجام دهید

مفید برای التهاب مفاصل

سیب زمینی سرشار از بتاکاروتن ، منیزیم ، زینک و ویتامین ب کمپلکس می باشد که باعث می شود تا برای التهاب مفاصل بسیار مفید باشد. آب سیب زمینی را می توانید به صورت موضعی بر روی مفاصل خود قرار دهید تا درد آن تسکین پیدا کند.

کاهش اشتهای کاذب

سیب زمینی شاخص گلیسمی کمی دارد و به همین علت احساس سیری به شما دست می دهد. کربوهیدرات های پیچیده موجود در سیب زمینی بسیار کندتر از سایر مواد غذایی شیرین تجزیه می شود و شما احساس سیری زیادی خواهید داشت. مواد مغذی موجود در سیب زمینی باعث می شود تا اشتهای کاذب شما از بین برود.

رفع چین و چروک پوست

سیب زمینی برای درمان چین و چروک پوست استفاده می شود چرا که دارای خواص ضدالتهابی برای پوست می باشد شما اگر می خواهید از چین و چروک پوست در امان باشید از سیب زمینی استفاده کنید.

مفید برای بهبود برونشیت

سیب زمینی به دلیل داشتن شیرینی و مواد مغذی می تواند بر روی دمان بدن تاثیر گذار باشد و قادر به گرم کردن بدن می باشد. این امر باعث می شود تا بتواند برای افرادی که از برونشیت رنج می برد موثر باشد.

سلامت قلب و عروق

سیب زمینی دارای کربوهیدرات ، کلسیم ، پروتئین ، نیاسین و ویتامین سی می باشد. این ترکیبات باعث جلوگیری از بیماری های قلبی می شود و فشار خون را در حالت طبیعی نگه می دارد. سیب زمینی دارای کاروتنوئید می باشد که برای حفظ سلامت قلبی عروقی موثر است.

خواص ضد التهابی

سیب زمینی دارای خواص ضد التهابی برای بدن می باشد. سیب زمینی دارای ویتامین ث و منیزیوم می باشد. شما می توانید برای درمان التهاب داخلی و خارجی از این خوراکی خوشمزه بهره مند شوید.

رفع نقاط تیره پوست

سیب زمینی یک ماده طبیعی برای از بین بردن نقاط تیره روی پوست می باشد. اگر صورت تان لکه های سیاه دارد بهتر است سیب زمینی را بدون پوست داخل مخلوط کن قرار دهید در مرحله ی بعدی سیب زمینی له شده را روی صورت خود قرار دهید. پوست خود را ماساژ دهید و پس از ۵ دقیقه سیب زمینی له شده را با مالش از روی صورت خود جدا کنید. سپس صورت خود را شست و شو دهید.

تقویت سیستم ایمنی بدن

سیب زمینی به دلیل داشتن بتاکاروتن دارای یک آنتی اکسیدان قوی می باشد که برای تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است. سیب زمینی سرشار از ویتامین ث ، ب کمپلکس و آهن و فسفر می باشد.

درمان ریزش مو

اگر می خواهید با ریزش مو مبارزه کنید بهتر است از ترکیب سیب زمینی و عسل یک ماسک عالی تهیه کنید.

رفع لک های روی پوست

شما می توانید برای از بین بردن لکه های روی صورت خود از سیب زمینی استفاده کنید. سیب زمینی یک راه عالی برای خلاص شدن از لکه های صورت می باشد. شما می توانید از آب سیب زمینی به عنوان یک مایع شستشوی صورت استفاده کنید. این روش باعث می شود تا لکه های تیره از روی صورت شما برداشته شود. اگر می خواهید پوست روشن داشته باشید این روش را امتحان کنید.

درمان سرطان پستان

عصاره سیب زمینی بنفش و و سیب زمینی معمولی از رشد سلول های سرطان پستان پیشگیری می کند. شما می توانید به عنوان یک درمان خانگی سرطان از سیب زمینی استفاده کنید.

پاک کننده پوست

از سیب زمینی به عنوان یک پاک کننده طبیعی پوست استفاده می شود برای این منظور شما می بایست یک خیار و سیب زمینی متوسط را خرد کنید ، سپس خیار و سیب زمینی را به مدت ۲۰ ثانیه درون دستگاه مخلوط کن قرار دهید ، حالا به اندازه یک قاشق چایخوری جوش شیرین و آب به آن اضافه کنید. ترکیب بدست آمده را برای تمیز کردن صورت خود استفاده کنید.

سلامت روده ها

در سیب زمینی فیبر به مقدار کافی وجود دارد که باعث حفظ عملکرد روده می شود. فیبر باعث می شود تا حرکات روده به درستی انجام شود و از سرطان روده پیشگیری می شود. پوست سیب زمینی دارای فیبر فراوانی می باشد.

رفع سلول های مرده پوست

سیب زمینی باعث می شود تا سلول های مرده ی روی پوست صورت شما از بین برود. برای این امر شما می توانید سیب زمینی رنده شده را بر روی پوست خود قرار دهید. سپس با آب صورت خود را بشویید. این کار را در هفته تکرار کنید

درمان آفتاب سوختگی

سیب زمینی برای رفع آفتاب سوختگی بسیار عالی می باشد. شما باید ابتدا سیب زمینی را پوست کنده و برش های آن را بر روی مناطق آسیب دیده قرار دهید. این کار باعث نرم و خنک شدن پوست صورت شما می شود و تیرگی پوست کم می شود.

بهبود فشار خون

پتاسیم موجود در سیب زمینی باعث می شود تا فشار خون کاهش پیدا کند. شما اگر چند وعده سیب زمینی در طول هفته مصرف کنید می توانید فشار خون خود را کاهش دهید.

روشن تر کردن پوست

سیب زمینی به عنوان یک ماسک عالی برای روشن کردن پوست می باشد. شما می توانید ماسک سیب زمینی رنده شده را به مدت نیم ساعت بر روی پوست خود قرار دهید. با این ماسک می توانید پوست خود را نرم و روشن کنید. می توانید آب لیمو و سیب زمینی را ترکیب کرده و ترکیب حاصل را به صورت طبیعی بر روی پوست خود قرار دهید.

تنظیم سیستم گوارش

سیب زمینی به عنوان یک ماده خوراکی عالی دارای فیبر فراوان می باشد. فیبر باعث می شود تا حرکت روده ها به درستی انجام شود و سیستم گوارش شما تنظیم شود. اگر از سیستم گوارش خود راضی نیستید بهتر است سیب زمینی پخته شده را خنک میل کنید. این باعث می شود تا نشاسته غیرقابل هضم در سیب زمینی زیاد شده و حرکات روده ها بهتر شود.

درمان زگیل

شما می توانید پوست سیب زمینی خام را گرفته و بر روی زگیل قرار دهید ، این کار را هر روز به مدت یک یا دو هفته تکرار کنید تا نتیجه ی آن را مشاهده کنید.

بهبود خلق و خو

سیب زمینی به دلیل داشتن ویتامین ب۶ باعث ترمیم سلول ها می شود. شما می توانید سیب زمینی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید که این امر باعث بازسازی سلول ها می شود و خلق و خو را بهبود می بخشد. ویتامین ب ۶ باعث تولید سروتونین و دوپامین در بدن می شود و این امر استرس را از شما دور نگه می دارد.

رفع خشکی پوست

اگر دارای پوست خشک هستید می توانید از خواص سیب زمینی برای درمان این موضوع استفاده کنید. شما می توانید مقداری سیب زمینی را با نصف قاشق چایخوری پنیر کورد ترکیب کرده و یک ماسک تهیه کنید ، ماسک را روی صورت پخش کنید و اجازه دهید تا به مدت ۲۰ دقیقه باقی بماند و سپس آن را بشویید. این ترکیب به عنوان یک ترکیب عالی ضد پیری استفاده می شود.

مضرات سیب زمینی

مسمومیت

شما در مصرف جوانه های بر روی سیب زمینی باید دقت کنید چرا که یک هشدار برای شما می باشد که دربرگیرنده واکنش شیمیایی می باشد و نشان می دهد که سیب زمینی سالم نیست و مصرف آن ممکن است باعث مسمومیت شود.

همچنین ببینید


  • faaaaaaaaa ۲ سال پیش

    سلام ممنون مطالب عالی و مفید بود . ولی مطالب تکراری زیاد بود

    پاسخ