طرز تهیه کماج همدان نرم و خوشمزه با ماست بدون فر به روش اصلی

دستور پخت کماج همدان

طرز تهیه کماج همدان

 

کماج همدان یکی از انواع کماج ها می باشد که برای استان همدان است و طعم و مزه بی نظیری دارد. شما می توانید این شیرینی سنتی ایرانی را همانند دیگر کیک و شیرینی با فر و بدون فر داخل تابه یا فر دست ساز تهیه کنید. این کماج خوشمزه سوغات شهر همدان می باشد و با یک دستور فوق العاده عالی آن را به شما یاد خواهیم داد تا بتوانید برای دورهمی و مهمانی خود این شیرینی اصیل ایرانی را به همراه یک لیوان چای تهیه کنید. برای تهیه این شیرینی نیازی به خمیرمایه ندارید و همه مواد هم به پیمانه و هم گرم گفته شده است که بتوانید به راحتی اندازه گیری کنید. امروز در پارسی دی طرز تهیه کماج همدانی اصل را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه کماج همدانی بدون فر

  • ماست سفت ۱۳۶ گرم معادل ۱/۲ پیمانه
  • بیکینگ پودر ۲ ق چای خوری
  • شکر ۱۰۰ گرم معادل ۱/۲ پیمانه
  • سفیده تخم مرغ ۱ عدد
  • روغن مایع ۲۰ گرم و روغن جامد ۲۰ گرم معادل ۱/۳ پیمانه
  • آرد سفید ۲۰۰ گرم معادل ۱.۵ پیمانه
  • پودر هل ۱ ق چای خوری
  • پودر زنجبیل ۱ ق چای خوری

مواد لازم برای رومال کماج همدان

  • زرده تخم مرغ ۱ عدد
  • زعفران غلیظ ۱ ق چای خوری
  • وانیل نوک ق چای خوری

طرز تهیه کماج همدان خوشمزه و ساده با ماست

مرحله اول: آماده سازی

ابتدا همه مواد را اندازه گیری کنید می توانید از ترازو یا لیوان دسته دار فرانسوی برای اندازه گیری استفاده کنید. سپس ماست را داخل یک کاسه ریخته و بیکنیگ پودر را به آن اضافه کنید و برای چند دقیقه صبر کنید تا ماست پفکی و کمی حجیم شود. سفیده را از زرده تخم مرغ جدا کنید و زرده را برای رومال کنار قرا ردهید.

مرحله دوم: مخلوط کردن مواد

شکر و سفیده تخم مرغ و ماست را داخل یک کاسه بریزید و هم بزنید تا مواد یکدست شوند. سپس مخلوط روغن ها را اضافه کنید و هم بزنید. آرد را به همراه پودر هل و زنجبیل باهم مخلوط و سه بار الک کنید و به مواد اضافه کنید. حالا مواد را در حد مخلوط شدن هم بزنید تا خمیر جمع شود. اصلا نیازی نیست خیلی مواد را هم بزنید.

مرحله سوم: ریختن در قیف

حالا باید مواد کماج را داخل یک قیف یک بار مصرف یا بریزید و یا می توانید از طرف سس برای ریختن خمیر استفاده کنید. داخل تابه مورد نظر که کاغذ روغنی انداختید از مواد کماج به اندازه دلخواه بریزید و حتما باید فاصله ی از هم را رعایت کنید. سپس دست را آغشته به آرد کنید و کماج را به قطر ۱ سانت پهن کنید.

مرحله چهارم: پخت کماج همدانی در فر و بدون فر

برای پخت در فر نیز باید همین کار در سینی فر انجام دهید. حالا با کمک یک ماسوره یا چنگال روی خمیر طرح بزنید. زرده تخم مرغ و وانیل و زعفران را باهم ترکیب کنید و با کمک یک برس یا قلمو روی کماج را رومال کنید و به دلخواه کنجد بپاشید. درب تابه را دمکنی قرار دهید و روی شعله پخش کن قرار دهید و برای ۲۵ دقیقه بگذارید تا کماج پخته شود و برای پخت در فر نیز در فر از قبل گرم شده به مدت ۱۵ دقیقه با دمای ۲۲۰ بگذارید تا پخته شود. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه کماج همدان با ماست

  1. می توانید در انتها گریل فر را روشن کنید تا سطح آن طلایی شود.
  2. باید تابه مورد نظر را با شعله پخش کن روی حرارت قرار دهید و برای ۱۵ دقیقه گرم کنید.
  3. مواد را ورز ندهید وگرنه به روغن می افتد.
  4. ماست چکیده و غلیظ باشد.

همچنین ببینید  

طرز تهیه کماج همدان نرم و خوشمزه با ماست بدون فر به روش اصلی
4.3 (86.67%) 3 votes