طرز تهیه خمیر نان تنوری خانگی با خمیر مایه و آرد گندم خیلی ساده به روش سنتی

طرز تهیه خمیر نان تنوری

 

خمیر ها انواع و اقسام مختلفی دارند و شما می توانید آن ها را داخل تابه یا فر و اگر تنور محلی در دسترس دارید به صورت سنتی این نان را تهیه کنید. برای تهیه نان ها می توانید از آرد گندم یا آرد سفید استفاده کنید که تفاوت این آرد ها در این می باشد که رنگ نان شما با آرد گندم کمی تیره تر می شود. در تهیه خمیر نان تنوری از خمیر مایه استفاده می شود که مهم ترین عامل تهیه نان ها هستند که باید به صورت تازه باشند و درست عمل بیاید. شما می توانید خمیر مایه فوری یا ساده استفاده کنید که در تهیه خمیر مایه فوری دیگر نیازی به عمل آمدن ندارد و مستقیم با مواد مخلوط می شود. امروز در پارسی دی طرز تهیه خمیر نان تنوری را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم

آرد گندم۴ پیمانه
شیر۱ فنجان
آب داغ۳/۴ فنجان
شکر۱ ق غذا خوری
خمیر مایه۱ ق غذا خوری
ماست۲ ق غذا خوری
روغن زیتون۱ ق غذا خوری
نمک۱ ق چای خوری

طرز تهیه خمیر نان تنوری

مرحله اول: مخلوط کردن

ابتدا آب داغ و شیر ولرم و پودر خمیر مایه و شکر و سه لیوان از  آرد را بریزید داخل یک کاسه یا کاسه مخلوط کن و خوب هم بزنید تا مواد یکدست شود، می توانید از تیغه خمیر زن همزن خود استفاده کنید و بعد ماست و نمک را اضافه کنید و مجدد مواد را ورز دهید.

مرحله دوم: ورز دادن مواد

در ادامه باید روغن زیتون را با باقی مانده آرد کم کم به مواد اضافه کنید تا خمیر جمع شود و اگر خمیر را با دستگاه ورز می دهید ۵ دقیقه ورز دادن کافی است وگرنه اگر می خواهید با دست ورز دهید ۱۰ دقیقه با دست خمیر را خوب باز و بسته  کنید و که خمیر خیلی نرم شود و بعد روی خمیر را بپوشانید و به مدت ۱ ساعت در جای گرم استراحت دهید تا حجم خمیر دو برابر شود.

مرحله سوم: پخت نان تنوزی در فر و گاز

در ادامه از خمیر چانه بگیرید و گرد کنید و هر چانه را روی سطح آردپاشی شده باز کنید و خمیر را تا جای که می توانید نازک کنید و می توانید از یک بالشتک مانند نانوایی در منل تهیه کنید و یا کمک دست به پشت سینی فر منقل کنید و در طبقه بالا فر قرار دهید و گریل را روشن کنید تا نان طلایی شود و پف کند و برای پخت در تابه باید تابه را روی حرارت قرار دهید تا گرم شود و بعد خمیر را داخل آن قرار دهید صبر کنید تا پف کند و برگردانید تا طرف دیگر نیز پف کند. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت خمیر نان تنوری

  1. گریل های فر دما ندارند و بیشتر با چرخاندن دکمه روشن می شوند پس نیازی نیست همزمان دمای فر و گریل روشن باشد و فقط گریل کافی است.
  2. می توانید این نان را داخل تنور محلی نیز تهیه کنید.
  3. سینی فر باید به صورت پشت و روی در طبقه قرار بگیرد.

همچنین ببینید 

از
8
دیدگاه