طرز تهیه سیمیت خوشمزه اصل ترکیه با شیره انگور مرحله به مرحله

طرز تهیه سیمیت

 

یکی از خوشمزه ترین نان های ترکی می باشد که قدمت زیادی دارد. شاید به استانبول سفر کرده باشید و این نان های حلقوی آغشته به کنجد را در دستفروش های استانبول دیده باشید. تاریخچه این نان به قرن ۱۵ میلادی باز می گردد در آن زمان شاه در ماه رمضان به سربازان خود نان سیمیت هدیه می داد و در فرهنگ ترکیه این نان یک پیشکش ارزشمند محسوب می شد. این نان خوشمزه به خاطر مقرون به صرفه بودن آن بسیار مورد استقبال قرار گرفته است شما به راحتی می توانید نان سیمیت ترد و خوشمزه را در منزل تهیه کنید. امروز در پارسی دی نان سیمیت بسیار خوشمزه را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید و نکات آخر پست را مطالعه کنید.

مواد لازم 

آب ولرم۱ پیمانه
شیر۱/۲ پیمانه (معادل ۱۴۰ گرم)
شکر۱ ق غذا خوری
نمک۱ ق مربا خوری
خمیر مایه فوری۲ ق غذا خوری
روغن مایع۸ ق غذا خوری
آرد ۴ پیمانه
کنجد بو داده۱.۵ پیمانه
شیره انگور یا خرما۲ ق غذا خوری

طرز تهیه نان سیمیت

مرحله اول : عمل آوری خمیر مایه

آب ولرم را داخل یک لیوان ریخته (گرمی آب باید در حدی باشد که دست را نسوزد) خمیر مایه را به همراه شکر داخل آب ریخته و هم بزنید و در روی لیوان گذاشته و برای ۱۰ دقیقه صبر کنید تا خمیر مایه عمل بیاد.

مرحله دوم : تهیه خمیر سیمیت

داخل کاسه ای نسبتا بزرگ شیر و خمیر مایه عمل اومده را ریخته و هم بزنید سپس روغن را اضافه کنید حالا نوبت اضافه کردن آرد است آرد را از قبل با نمک ۲ بار الک کرده و طی ۳ مرحله به موادمون اضافه کنید تا جایی که خمیر جمع شود. نوع و جنس آردها با هم متفاوت است ممکن است کمی بیشتر یا کمتر آرد بخواهد. وقتی خمیر جمع شد کافی می باشد (مقداری چسبندگی طبیعی است) حالا خمیر را روی سطح کار می آوریم و بمدت ۱۵ دقیقه خوب ورز می دهیم سپس ۲۰ بار خمیر را به سطح کوبیده و داخل ظرف از قبل چرب شده خمیر را قرار دهید و روش را سلفون کشیده و برای ۱ ساعت در دمای محیط بگذارید تا استراحت کند و خمیر دو برابر شود.

مرحله سوم : شکل دادن به خمیر سیمیت

وقتی خمیر حجم گرفت پف آن را با مشت بگیرید سپس به گلوله های ۱۳۰ گرمی چونه بگیرید و تقسیم کنید و یه چونه را برداشته (روی چونه های دیگر پارچه انداخته تا خشک نشوند) چونه را به دو قسمت مساوی تفسیم کنید و با ماساژ به صورت نوار های بلند و باریک دربیاورید (نوار ها نه خیلی کلفت باشد نه خیلی نازک) دو سر نوار ها را به هم بچسبانید و خمیر را ببافید (دو سر ابتدا و انتها را خوب بچسبانید تا در مراحل دیگر پاره نشود) به همین ترتیب همه خمیر را درست کرده و بگذارید داخل دمای محیط برای ۳۰ دقیقه تا دوباره حجم بگیرد.

مرحله چهارم : بو دادن کنجد

اگر در منزل کنجد بو داده ندارید به راحتی می توانید تهیه کنید بدین صورت که کنجد ها را داخل تابه ریخته و مدام هم بزنید تا به رنگ قهوه ای برسد حتما مدام هم زده وگرنه می سوزد. کنجد را داخل ظرفی ریخته تا نان ها را داخلش بغلطانیم. در یک کاسه دیگر شیره خرما یا انگور را با ۱ پیمانه آب ولرم گفته شد مخلوط کنید و کنار بگذارید.

مرحله آخر

نان های سیمیت حجم گرفته را ابتدا با کمک کفگیر داخل شهد شیره بزنید سپس داخل کنجد بغلطانید و روی سینی فر که از قبل کاغذ روفنی انداخته و چرب کردید بگذارید. نان های سیمیت را داخل فر بمدت ۲۵ الی ۳۰ دقیقه در دمای ۱۹۰ درجه قرار دهید تا نان طلایی شوند بعد از پخت نان ها را داخل یک کیسه قرار دهید برای نیم ساعت سپس همراه با چای میل کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت نان سیمیت

  1. سعی کنید طول رول نواری را کوتاه نگیرید زیرا در مرحله دوم استراحت دایره وسط نان کوچک می شود و شبیه نان سیمیت نمی شود.
  2. فر را از قبل با دمای ۱۸۰ درجه بگذارید گرم شود.
  3. اگر از خمیر مایه خود مطمئن هستید نیاز به عمل آوری نیست.
  4. بیش از حد آرد اضافه نکنید زیرا باعث خشک شدن نان ها می شود.

همچنین ببینید 

طرز تهیه سیمیت خوشمزه اصل ترکیه با شیره انگور مرحله به مرحله
4.5 (89.57%) 23 votes

  • ایوب هاشمی ۷ ماه پیش

    خیلی باحاله درست کردیم دوستان جاتون خالی نوش جان کردیم اما مثل تو خیابونهای استانبول نبود

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۷ ماه پیش

      نوش جان

      پاسخ