طرز تهیه یرآلما یومورتا ارومیه ای ساده و سریع و خوشمزه به روش سنتی

دستور پخت یرآلما یومورتا

طرز تهیه یرآلما یومورتا

 

یرآلما یومورتا یکی از غذا های بسیار پر طرفدار در بین ما ایرانی ها می باشد که طعم و مزه بسیار خوبی دارد و شما می توانید به راحتی این غذای خوشمزه را تهیه کنید. یرآلما یومورتا به گویش آذری می باشد که به معنی سیب زمینی و تخم مرغ آبپز است و در بیشتر شهر های ترک زبان این غذای فوق العاده خوشمزه تهیه می شود ولی در شهر ارومیه بسیار محبوب می باشد. شما می توانید سیب زمینی را داخل خانه بدون فر کبابی کنید کافی است مقداری سنگ ریزه داشته باشید تا سیب زمینی ها را بپزید و یک لقمه خوشمزه و مقوی تهیه کنید. امروز در پارسی دی طرز تهیه یرآلما یومورتا ارومیه ای را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه یرآلما یومورتا

  • سیب زمینی ۴ عدد
  • تخم مرغ ۲ عدد
  • کره ۵۰ گرم
  • گشنیز و جعفری ۵۰ گرم
  • نعنا خشک ۱ ق چای خوری
  • نان سنگنگ یا لواش به مقدار لازم
  • خیار شور و گوجه فرنگی به مقدار لازم
  • نمک، فلفل سیاه، آویشن، فلفل قرمز به مقدار لازم

طرز تهیه یرآلما یومورتا خوشمزه با سیب زمینی تنوری در خانه

مرحله اول: پخت سیب زمینی

ابتدا باید مقداری سنگ ریزه را داخل یک تابه بچینید به طوری که کف تابه را یک لایه با سنگ پوشانده باشید. سیب زمینی ها را بشورید و خشک کنید و روی سنگ ها قرار دهید و درب تابه را قرار دهید و بگذارید تا سیب زمینی برای ۱ ساعت پخته شود و در این زمان حتما سیب زمینی ها را بچرخانید تا همه سیب زمینی کبابی شود و یا می توانید داخل فر با دمای ۱۸۰ قرار دهید و به مدت ۴۰ دقیقه زمان دهید تا سیب زمینی پخته شود.

مرحله دوم: پخت تخم مرغ

داخل یک قابلمه آب ریخته و تخم مرغ ها را داخل آب قرار دهید و بگذارید تا کاملا برای ۱۰ دقیقه پخته شوند، دقت کنید تخم مرغ باید کاملا پخته شود و عسلی نباشد. شما برای هر لقمه باید دوتا سیب زمینی و یک تخم مرغ در نظر بگیرید.

مرحله سوم: آماده سازی مواد یرآلما یومورتا

گشنیز و جعفری را تمیز کنید و بشورید و یا می توانید از سبزی خوردن نیز استفاده کنید. خیار شور و گوجه را بشورید و اسلایس کنید. اگر از نان لواش استفاده می کنید آن را کمی آب بزنید تا خشک نباشد. کره را در دمای محیط قرار دهید تا کمی نرم شود.

مرحله چهارم: تهیه یرآلما یومورتا

نان مورد نظر را برداشته و کره را کف نان بزنید و سیب زمنیی و تخم مرغ را همانند عکس فوق داخل نان له کنید و به آن مخلفات را اضافه کنید و رول کنید و داخل نایلون قرار دهید و سرو کنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه یرآلما یومورتا خوشمزه و ساده و مقوی

  1. باید سیب زمینی ها را خوب بشورید زیرا قرار است با پوست خورده شود ولی اگر دوست ندارید می توانید پوست آن را بگیرید.
  2. افزودن نعنا خشک دلخواه است ولی عطر بسیار خوبی به این لقمه می دهد.
  3. اگر کره محلی در دسترس دارید بهتر است از آن استفاده کنید تا طعمی فوق العاده داشته باشد.

همچنین ببینید 

طرز تهیه یرآلما یومورتا ارومیه ای ساده و سریع و خوشمزه به روش سنتی
3.8 (75%) 4 votes