طرز تهیه قرقره ارومیه (روغن نبات) معجون مقوی و دسر سنتی اصیل

طرز تهیه قرقره ارومیه

 

قرقره نام یک معجون شیرین و مقوی است که از شهر زیبای ارومیه می‌آید. برای نوعروسان، زنان تازه‌ زایمان کرده و افرادی که کم‌خونی و بی‌حالی دارند، معجون قرقره درست می‌کنند. این خوراک به دلیل وجود مواد تقویت‌کننده و طبع گرم، به‌سرعت توان فرد را افزایش داده و حال او را عوض می‌کند. این دسر سنتی و اصیل ارومیه خیلی راحت تهیه می شود و حتما باید از تخم مرغ محلی و روغن حیوانی استفاده کنید تا نتیجه موثر را داشته باشد. در بعضی از شهر ها مثل تبریز این قرقره را با شکر کاراملی بجای نبات تهیه می کنند. امروز در پارسی دی طرز تهیه قرقره ارومیه را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

 

همچنین ببینید: طرز تهیه کاچی ساده

 

مواد لازم

نبات پودر شده۱ لیوان
کره یا روغن حیوانی۱ لیوان
تخم مرغ محلی۴ عدد
عسل۱ قاشق غذا خوری
فلفل سیاه۱ قاشق غذا خوری
زنجبیل۱ قاشق مربا خوری
گردوی خرد شده۲ لیوان

 

همچنین ببینید: طرز تهیه کاچی با چهار زیره

 

طرز تهیه قرقره ارومیه

مرحله اول: آماده سازی

ابتدا باید نبات را پودر کنید این مرحله بسیار مهم است پس نبات را داخل غذاساز یا آسیاب خود بریزید و خوب پودر کنید و از یک الک رد کنید و اگر دانه درشتی دارد دوباره آسیاب کنید، می توانید به دلخواه از نبات زرد یا سفید استفاده کنید.

مرحله دوم: تفت دادن نبات و روغن

در ادامه باید روغن حیوانی را داخل تابه بریزید و نبات پودر شده را اضافه کنید و با حرارت کم تفت دهید تا نبات ذوب شود و زمانی که ذوب شد باید گردو آسیاب شده را اضافه کنید و تفت دهید تا بوی خامی گردو از بین برود.

مرحله سوم: افزودن ادویه ها

از هم زدن دست نکشید و مداوم مواد را تفت دهید و بعد ادویه های گفته شده را اضافه کنید و هم بزنید تا عطر ادویه ها بلند شود و بعد عسل را اضافه کنید و زمانی که یکدست شد از روی حرارت بردارید و کنار قرار دهید.

مرحله چهارم: افزودن تخم مرغ

در ادامه تخم مرغ ها را داخل یک کاسه شکسته و با همزن دستی یا چنگال بزنید تا از لختگی خارج شود و بعد تابه را مجدد روی حرارت قرار دهید و تخم مرغ ها را اضافه کنید و خیلی سریع هم بزنید تا تخم مرغ ها کاملا داخل مواد پخته و مواد یکدست شود به همین راحتی این معجون خوشمزه آماده است و با نان سرو کنید. نوش جان

 

همچنین ببینید: طرز تهیه یرآلما یومورتا 

 

فوت و فن های دستور پخت قرقره ارومیه

  1. بهتر است از تخم مرغ محلی برای خواص بیشتر استفاده کنید.
  2. این قرقره یا کاچی خوشمزه در یکان نیز تهیه می شود.
  3. می توانید به صورت خالی یا با نان سرو کنید و موقع سرو روی آن گردو قرار دهید.

 

همچنین ببینید: طرز تهیه باسلوق ارومیه

از
1
دیدگاه