طرز تهیه آش دوغ ارومیه مجلسی و لعاب دار به سبک سنتی با بلغور

دستور پخت آش دوغ ارومیه

طرز تهیه آش دوغ ارومیه

 

آش دوغ ارومیه یکی از آش های بسیار خوشمزه و سنتی ایرانی می باشد که با دیگر آش های شهر های دیگر متفاوت است و می توانید به راحتی این آش را برای مهمانی یا عصرانه و دورهمی خود تهیه کنید. این آش را بهتر است با دوغ غلیظ و محلی تهیه کنید تا طعم بهتی داشته باشد. اگر سبزی کوهی در اختیار داشتید حتما در این آش استفاده کنید. این آش لعاب بسیار خوبی دارد و اصلا آبکی نیست. آش دوغ ارومیه را می توانید با کلم و فلفل کاپی یا فلفل رنگی تهیه کنید. اگر به طعم و مزه های مختلف آش ها علاقمند هستید می توانید این آش را در خانه تهیه کنید. امروز در پارسی دی طرز تهیه آش دوغ ارومیه را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه آش دوغ ارومیه

  • دوغ ۴ کیلوگرم
  • سبزی آش ۱ کیلوگرم
  • بلغور ۲/۳ پیمانه
  • آرد ۲ ق غذا خوری
  • فلفل سبز ۵ عدد
  • کلم پخته ۱.۵ لیوان
  • سبزی کوهی پخته ۱ لیوان
  • نخود پخته ۱ لیوان
  • نمک، فلفل سیاه به مقدار لازم

طرز تهیه آش دوغ ارومیه لعاب دار و مجلسی

مرحله اول: آماده سازی مواد

ابتدا نخود را از شب قبل خیس کنید و چندین بار آب آن را تعویض کنید و بگذارید با کمی آب پخته شود و بعد آبکش کنید و کنار بگذارید. کلم برگ را به صورت ورقه ای و نازک خرد کنید و با کمی آب بگذارید تا پخته شود. سبزی کوهی را نیز خرد کنید و با کمی آب پخته و آبکش کنید.

مرحله دوم: هم زدن دوغ

دوغ را داخل قابلمه مورد نظر بریزید و فلفل های را بشورید و به صورت درسته داخل دوغ بریزید و بعد بلغور خیس خورده را نیز اضافه کنید. آرد را داخل یک کاسه کوچک ریخته و یک ملاقه دوغ به آرد اضافه کنید و هم بزنید تا آرد کاملا داخل دوغ باز شود. سپس مخلوط آرد را به قابلمه دوغ اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید و باید مداوم شروع به هم زدن کنید. اصلا نباید لحظه ای دوغ را رها کنید وگرنه دوغ بریده می شود.

مرحله سوم: افزودن حبوبات

وقتی دوغ به جوش آمد و گرم شد باید سبزی آش را که از قبل خرد کردید اضافه کنید و هم بزنید. در ادامه یک ربع زمان دهید تا سبزی پخته شود و بعد نخود و کلم برگ را اضافه کنید و مجدد زمان دهید تا مواد پخته شود. در این حین مواد را باید خوب هم بزنید.

مرحله چهارم: تهیه آش دوغ ارومیه

وقتی همه مواد پخته شدند باید سبزی کوهی را اضافه کنید و بعد نمک آش را اضافه کنید و خوب هم بزنید. آش دوغ ارومیه را بچشید و اگر نیاز بود نمک بیشتری بزنید. حالا آش تهیه شده را داخل کاسه سرو ریخته و با پودر فلفل قرمز یا پولبیبر تزیین کنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه آش دوغ ارومیه به سبک سنتی

  1. اگر دوست دارید سبزی کوهی و کلم را حذف کنید باید ۱ کیلو از میزان دوغ نیز کم کنید.
  2. سبزی آش شامل گشنیز، جعفری، برگ‌چقندر‌یا اسفناج، شوید می باشد.
  3. می توانید از برنج بجای بلغور استفاده کنید.
  4. می توانید ابتدا یک تخم مرغ داخل دوغ بزنید تا نبرد.

همچنین ببینید  

از
2
دیدگاه