طرز تهیه گوشت لوبیا کاشانی خوشمزه و ساده و مقوی با برنج شوید

طرز تهیه گوشت لوبیا

 

یکی از غذاهای فوق العاده و اصیل ایرانی می باشد که بیشتر در کاشان و اصفهان تهیه می شود. این غذای خوشمزه را می توانید با برنج شویدی یا صورت ساده سرو کنید. اما این غذا فوق العاده مقوی و خوش خوراک است و شبیه به آبگوشت خودمان است ولی با یک سری تفاوت ها که می توانید آن را برای تنوع غذایی خود تهیه کنید. اما این غذا پایه اصلی غذاهای نذری در کاشان می باشد و در هئیت ها این غذا بیشتر طبخ می شود. در تهیه این این غذا از لوبیا سفید استفاده می شود که دارای پروئتین فوق العاده می باشد. امروز در پارسی دی طرز تهیه گوشت لوبیا کاشانی را با برنج شویدی به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم 

گوشت گوسفندی۳۰۰ گرم
دنبه۱ تکه
لوبیا سفید۱ پیمانه
سیر۳ حبه
چوب دارچین۱ تکه
پیاز۱ عدد
زردچوبه۱ ق مربا خوری
برنج۲ پیمانه
نمک، فلفل سیاهبه مقدار لازم
شوید۴ ق غذا خوری
  • گوشت گوسفندی ۳۰۰ گرم
  • دنبه ۱ تکه
  • لوبیا سفید ۱ پیمانه
  • سیر  ۳ حبه
  • چوب دارچین ۱ تکه
  • پیاز ۱ عدد
  • زردچوبه ۱ ق مربا خوری
  • برنج ۲ پیمانه
  • شوید ۴ ق غذا خوری
  • نمک، فلفل سیاه به مقدار لازم

طرز تهیه گوشت لوبیا کاشانی با برنج شوید به روش اصلی

مرحله اول: آماده سازی مواد

لوبیا سفید را از چند ساعت قبل بهتر است خیس کنید تا نفخ آن گرفته شود و چندین بار آب آن را تعویض کنید. گوشت گوسفندی که بهتر است استخوان دار باشد را خوب بشورید و داخل آبکش قرار دهید. سیر ها را پوست بگیرید و برنج را به همراه کمی نمک خیس کنید و کنار بگذارید.

مرحله دوم: تفت دادن مواد

داخل یک قابلمه مسی یا دیزی سنگی پیاز از قبل خرد شده را با کمی روغن تفت دهید تا سبک شود و بعد گوشت و دنبه خرد شده را به آن اضافه کنید و کمی تفت دهید تا گوشت تغییر رنگ دهد. در ادامه لوبیا سفید خیس خورده را اضافه کنید و سیر های خرد شده به همراه چوب دارچین اضافه کنید.

مرحله سوم: پخت گوشت

در ادامه روی مواد زردچوبه و کمی فلفل سیاه اضافه کنید و چند پیمانه آبجوش اضافه کنید و روی حرارت را بالا ببرید تا به جوش بیفتد. سپس حرارت را کم کنید و بگذارید تا گوشت خوب پخته و نرم شود و کم کم لعاب بی اندازد. هر چندگاهی مواد را هم بزنید تا ته نگیرد و اگر آب غذا تمام شد آب اضافه کنید و بعد نمک آن را اندازه کنید.

مرحله چهارم: تهیه گوشت لوبیا نذری کاشانی

وقتی گوشت پخته شد باید چوب دارچین را خارج کنید و دنبه را با کمی لوبیا بکوبید و مجدد به قابلمه برگردانید و برای نیم ساعت مجدد زمان دهید تا جا افتاده شود. برنج را نیز روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. زمانی که نرم شد باید شوید خشک را اضافه کنید و برنج را آبکش کرده و ته دیگ مناسب قرار دهید و شوید پلو را دم بکشد و به همراه گوشت لوبیا سرو کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت گوشت لوبیا با پلو شویدی

  1. می توانید بدون برنج این گوشت لوبیا را سرو کنید.
  2. چوب دارچین باعث گرفتن بوی زهم گوشت می شود.
  3. پودر دارچین رنگ این غذا را تیره می کند و باید از چوب استفاده کنید.

همچنین ببینید

از
1
دیدگاه