خواص جگر سفید گوسفندی

خواص جگر سفید گوسفندی

خواص جگر سفید گوسفندی

 

جگر سفید گوسفندی یکی از مواد غذایی بسیار پر خاصیت می باشد که سرشار از آهن می باشد و برای کسانی که کم خونی دارند گزینه مناسبی است. اما بهتر است بدانید ما دو نوع جگر داریم، جگر سفید و جگر سیاه در بازار موجود است که هر کدام خواص خودشان را دارند و برای بدن هم مفید و هم مضر هستند. تفاوت بسیار زیادی در این دو نوع جگر وجود ندارد ولی جگر سفید یا همان شش یا ریه میزان درضد پروتئین و چربی آن کمتر از جگر سیاه می باشد اما درصد کلسترول آن بیشتری نسبت به سیاه وجود دارد ولی به طور کلی میزان آهن موجود در جگر سفید ۳ برابر بیشتر از گوشت گاو است و یکی از بهترین درمان های خانگی برای کم خونی می باشد. شما می توانید جگر سفید را خرد کنید و روی زغال یا گاز کباب کنید و به همراه نان میل کنید و یا می توانید یک خوارک خوشمزه تهیه کنید. اما در این پست می توانید مضرات خوردن جگر سفید را نیز مشاهده کنید. امروز در پارسی دی خواص جگر سفید گوسفندی را می توانید مطالعه کنید.

خواص جگر سفید گوسفندی در طب سنتی

در طب سنتی بر خوردن جگر تاکید بسیار زیادی شده است زیرا یک غذای کامل است و برای سلامتی بدن بسیار مناسب است که می توانید مهم ترین خواص جگر سفید را در طب سنتی مشاهده کنید:

  • طب جگر سفید گرم می باشد.
  • جگر سفید برای پیشگیری از پوکی استخوان و کمک به رشد استخوان ها بسیار مفید می باشد.
  • حگر سفید چربی کمتری نسبت به جگر سیاه و گوشت قرمز دارد.
  • مقدار زیادی ویتامین B12 در آن است که برای کم خونی بسیار مناسب است.
  • در طب سنتی گفته می شود برای بیماران تب دار جایز نیست و همچنین برای کسانی که منع خوردن گوشت دارند می توانند آن را به صورت کبابی میل کنند.
  • زیاده روی در مصرف جگر سفید باعث آسیب به معده می شود.

خواص جگر سفید برای حافظه و مغز

ویتامین B موجود در جگر سفید برای تقویت سیستم عصبی و مغز مفید است. اگر احساس خستگی یا کم اشتهایی می کنید بهتر است جگر سفید را به صورت کبابی میل کنید تا ویتامین ب ۱ لازم به بدن برسد.

خواص جگر سفید برای کم خونی

یکی از ویتامین های مورد نیاز بدن B12  می باشد که برای رفع کم خونی و تقویت حافطه گزینه بسیار خوبی می باشد و یکی از بهترین ماده ها برای خون سازی بدن می باشد. شما می توانید با خوردن جگر سفید کم خونی خود را درمان کنید و باعث جبران ویتامین ب ۱۲ شوید.

خواص جگر سفید برای چشم

جگر سفید ویتامین A دارد که یکی از مهم ترین ویتامین ها برای بدن می باشد. ویتامین آ یا ریتنول یکی از نیازهای اصلی بدن می باشد که باعث بهبود بینایی می شود و از سلامت پوست و بدن کمک می کند و به همین دلیل کسانی که دچار خشکی قرینه چشم هستند و زخم آن دیر تر درمان می شود، توصیه می شود جگر سفید مصرف کنند.

خواص جگر سفید برای کرونا

برای مقابله با ویروس کرونا یکی از مهم ترین نکات تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد و حتما کسانی که کرونا می گیرند باید مواد غذایی مناسبی میل کنند تا بتوانند زودتر بهبود پیدا کنند. جگر سفید به شرط تازه بودن نقش بسیار مهمی در تقویت سیستم ایمنی دارد.

خواص جگر سفید برای بدنسازی

طبق مطالعات انجام شده ویتامین موجود در  جگر سفید برای تقویت توانایی جسمانی و قدرت بدنی ورزشکاران گزینه بسیار خوبی می باشد زیرا حاوی فسفر می باشد. فسفر نقش بسیار مهمی در اکثر واکنش های بیو شیمیایی بدن ورزشکاران دارد و برای ارتقا سلامت سیستم عبی و ترمی بافت و سلول بدن آن مفید می باشد.

خواص جگر برای قدرت باروری

جگر سفید باعث می شود تعداد اسپرم ها افزایش پیدا کند زیرا منبع خوبی از ویتامین آ است و طبق مطالعات انجام شده جگر سفید برای مردانی که روزانه به مقدار فراوانی ویتامین آ مصرف می کنند اسپرها بالاتری نسبت به کسانی که این ویتامین را کمتر مصرف می کنند دارد. البته باید توچه کرد جگر به دلیل داشتنن آهن زیاد برای بانوان مفید است ولی مصرف بیش از اندازه آن برای مردان باعث تجمع بیش از حد کبد و کلیه می شود.

خواص جگر سفید برای کودکان

جگر سفید یکی از منابع کولین در جهان است و یک ماده مغذی ضروری برای سلامت مغز، ماهیچه و کبد است. خوردن جگر سفید برای بهبود عملکرد مغز می شود و باعث تقویت هوش و حافظه می شود.

خواص جگر سفید برای فشار خون

حگر سفید برای جلوگیری به عروق خونی و کاهش کلسترول لیپوپروتئین و جلوگیری از لخته شدن خون کمک می کند و طبق مطالعات انجام شده می تواند باعث کاهش خطر التهاب و لخته شدن خون می شود می شود و می توانید بیمار های قلبی را کاهش بدهد. آنتی اکسیدان موجود در جگر سفید به نام پلی فنول ها ممکن است به مخافظت از پوشش رگ های خونی کمک می کند.

مضرات مصرف جگر سفید

مضرات جگر سفید

 

اما جگر سفید همان طور که فوایدی زیادی دارد برای بدن نیز بسیار مضر است. پس همیشه باید تعادل را در خوردن غذاها رعایت کنید زیرا مصرف بیش از اندازه جگر امکان مسمومیت هیپرویتامینوز آ و مسمومیت مس در انسان می باشد زیرا جگر منبع خوبی از ویتامین آ و مس است. بهتر است کسانی که بیماری قلبی دارند حتما رعایت کنند زیرا کلسترول بالایی دارد.

حتما جگر تازه بخرید

جگر سفید را باید حتما زا جاهای معتبر بخرید. برای تهیه جگر سفید سالم و مرغوب بهتر است گوسفند زنده مورد تایید دامپزشکی و شهداری باشد تا گوشت سالم و تازه مصرف کنید.

جگر سفید در بارداری

به دلیل بالا بودن ویتامین A باید در زمان بارداری از خوردن آن اجتناب کنید زیرا ممکن است باعث سفت جنین شود.

زیاده روی در خوردن جگر سفید

زیاده روی در خوردن جگر باعث آسیب به معده می شود و در برخی از افراد موجب بروز دل پیچه و اسهال و استفراغ می بشود. هضم جگر به کندی انجام می شود و بهتر است در شب مصرف نشود.
همچنین ببینید