طرز تهیه دیزی سلطانی سنتی لذیذ و مجلسی با گوشت و لوبیا سفید

طرز تهیه دیزی سلطانی

 

یکی از آبگوشت ها می باشد ولی به صورت تک نفره سرو می شود. تفاوت مهم دیزی و آبگوشت در این است که دیزی برای یک نفره یا هزار نفر پخته شود باید محتوای داخل آن به صورت جدا پخته و سرو شود. برای هر دیزی باید با یک ۱ پیمانه برابر استفاده کنید تا همه دیزی با مواد یکسان و یک اندازه داشته باشند. باید مقدار خام هر مواد را داخل دیزی ریخته و جداگانه طبخ کنید. خوردن دیزی در هوای سرد به همراه نان تازه و سبزی یکی از محبوت ترین غذاهای ایرانی می باشد. جنس دیزی بیشتر به صورت سنگی یا سفالی است. در تهیه دیزی سلطانی هیچ محدودیتی وجود ندارد و می توانید از چاشنی و ادویه های دلخواه برای تهیه آن استفاده کنید. امروز در پارسی دی طرز تهیه دیزی سلطانی را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم 

گوشت۳۰۰ گرم
دنبه۲ عدد
رب۲ ق غذا خوری
پیاز۱ عدد
نخود۱/۲ پیمانه
لوبیا سفید۱/۲ پیمانه
لیمو عمانی۱/۲ پیمانه
گوجه فرنگی۲ عدد
فلفل تند۲ عدد
سیب زمینی۲ عدد
نمک، فلفل سیاه، زردچوبهبه مقدار لازم

طرز تهیه دیزی سلطانی خوشمزه و مجلسی

مرحله اول: آماده سازی

ابتد نخود و لوبیا سفید را پاک کنید و خوب بشورید. نخود و لوبیا را برای چند ساعت خیس کنید تا نفخ آن گرفته شود و راحت تر پخته شود. لیموعمانی را از وسط به دو نیم کنید و هسته لیمو را جدا کنید و داخل آب ولرم قرار دهید تا تلخی لیمو ها گرفته شود.

مرحله دوم: تفت دادن پیاز

حالا ظرف دیزی مورد نظر را که می توانید از چند ظرف یک اندازه یک یک دیزی سنگی استفاده کنید را آماده کرده و کنار بگذارید. پیاز ها را پوست بگیرید و نگینی ریز خرد کنید و به همراه کمی زردچوبه تفت دهید تا طلایی شود. در ادامه گوشت را به همراه دنبه اضافه کنید و خوب تفت داده تا رنگ گوشت تغییر کند.

مرحله سوم: مخلوط کردن مواد

در ادامه رب گوجه فرنگی را می توانید به صورت جداگانه با کمی روغن تفت دهید یا به همراه گوشت تفت داده و صبر کنید تا بوی خامی رب از بین برود. حالا داخل هر دیزی به اندازه مشخص نخود و لوبیا و گوشت و رب اضافه کنید و روی مواد آب جوش ریخته تا روی مواد را بگیرید و ظرف پر شود.

مرحله چهارم: پخت دیزی سلطانی

در ادامه ظرف را روی حررات قرار دهید و یا می توانید دیزی را در فر قرار دهید و درب آن را قرار دهید. در انتها وقتی گوشت کاملا پخته شد باید سیب زمینی از وسط قاچ شده را به همراه لیمو عمانی و گوجه فرنگی قاچ شده و حلقه شده اضافه کنید و یک فلفل تند سبز یا قرمز را اضافه کنید و بگذارید تا دیزی سلطانی لعاب انداخته و جا افتاده شود در انتها نمک آن را اندازه کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت دیزی سلطانی با نخود و لوبیا سفید

  1. می توانید از پرک لیموعمانی یا رب لیموعمانی استفاده کندی.
  2. افزودن فلفل تند اختیاری و قابل حذف است.
  3. می توانید رب را هنگام پخت گوشت اضافه کنید.

همچنین ببینید

از
3
دیدگاه