طرز تهیه چلو دیزی کاشانی خوشمزه با گوشت و لوبیا چشم بلبلی

طرز تهیه چلو دیزی

 

یکی از چلوهای سنتی ایرانی می باشد که برای استان کاشان می باشد که برخلاف اسمش اصلا به آبگوشت و یا دیزی ربطی ندارد و فقط به خاطر استفاده از گوشت به این اسم مشهور شده است. این غذا در کاشان بسیار محبوب است و بیشتر از ران و سر دست در تهیه آن استفاده می شود. در تهیه این چلو دیزی خوشمزه از لوبیا چشم بلبلی نیز استفاده می شود و در کنار ماست و دوغ و سالاد بسیار خوشمزه و دلچسب است. امروز در پارسی دی طرز تهیه چلو دیزی را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم

گوشت سر دست و ران۵۰۰ گرم
برنج۴ پیمانه
لوبیا چشم بلبلی۲ پیمانه
پیاز۲ عدد
زردچوبه۳ ق چای خوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم

طرز تهیه چلو دیزی با گوشت و لوبیا چشم بلبلی

مرحله اول: آماده سازی

ابتدا گوشت را به اندازه دلخواه برش بزنید و خوب بشورید و بگذارید تا آب اضافی آن گرفته شود. لوبیا چشم بلبلی را از چند ساعت قبل خیس کنید تا نفخ آن گرفته شود می توانید یک عدد خیار را از وسط نصف کنید و روی لوبیا قرار دهید.

مرحله دوم: تفت دادن گوشت و پیاز

پیاز ها را پوست بگیرید و نگینی ریز خرد کنید و به همراه کمی روغن و زردچوبه تفت دهید تا بوی خامی زردچوبه گرفته و پیاز نرم و شیشه ای شود، گوشتی را که از قبل خرد کردید که بهتر است در اندازه درشت خرد کنید به پیاز اضافه کنید.

مرحله سوم: پخت گوشت و لوبیا

در ادامه گوشت را خوب سرخ کنید سپس لوبیا چشم بلبلی را اضافه کنید و کمی تفت دهید سپس آب جوشیده اضافه کنید و بگذارید با حرارت ملایم گوشت و لوبیا چشم بلبلی پخته شود بعد از گذشت ۱ ساعت کمی نمک به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید تا مواد خوب پخته شود.

مرحله چهارم: تهیه چلو دیزی

برنج را از قبل با کمی نمک و آب خیس کنید سپس روی حرارت قرار دهید تا بجوش بیاد سپس مخلوط پخته شده گوشت و لوبیا را به برنج اضافه کنید سپس حرارت را زیاد کنید و بگذارید آب برنج کشیده شود و بعد برنج را کته دم بگذارید و در انتها کمی روغن یا کره روی برنج قرار دهید سپس به همراه دوغ و ماست سرو کنید نوش جان.

فوت و فن های دستور پخت چلو دیزی کاشان

  1. افزودن نمک باعث خوشمزه شدن گوشت می شود و چون با حرارت کم پخته می شود باعث سفت شدن گوشت نمی شود.
  2. قطعات گوشت باید کمی درشت تر باشد.
  3. می توانید در انتهای پخت کمی زعفران روی برنج بریزید.
  4. بهتر است برای خوشمزه تر شدن چلو دیزی کمی از آب گوشت نیز داخل برنج در حال جوش بریزید.

همچنین ببینید  

طرز تهیه چلو دیزی کاشانی خوشمزه با گوشت و لوبیا چشم بلبلی
5 (100%) 1 votes