طرز تهیه بستنی اکبر مشتی زعفرانی سنتی و ایرانی در منزل + فیلم

دستور پخت بستنی اکبر مشتی

طرز تهیه بستنی اکبر مشتی

 

بستنی اکبر مشتی یکی از بستنی های  بسیار سنتی و خوشمزه می باشد. بستنی اکبر مشتی یکی از قدیمی ترین بستنی ها می باشد که در تهران می باشد. در زمان قدیم اولین بستنی فروشی ایران توسط شخصی به نام اکبر ملایری ملقب به اکبر مشتی در خیابان ری راه اندازی شود. اکبر مشتی فوت و فن بستنی سازی را از فردی به اسم محمد ریش که تازه از فرنگ برگشته بود و یاد گرفت و به فکر تاسیس بستین فروشی اکبر مشتی افتاد. بستنی اکبر مشتی به مواد اولیه درجه یک و طعم های بی نظیر و بستنی های گلاب اعلای کاشان، شیر تازه پر چرب، مغز پسته و زعفران یکی از اعضا جدا نشدینی بستنی های اکبر مشتی می باشد. میل کردن بستنی اکبر مشتی زعفرانی در روز های گرم تابستان طعم نوستالژیکی به شما می دهد. امروز در پارسی دی طرز تهیه بستنی اکبر مشتی را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه بستنی اکبر مشتی خانگی

  • شیر ۲ پیمانه
  • شکر ۳/۴ پیمانه
  • ثعلب ۱ ق مربا خوری
  • گلاب ۲ ق غذا خوری
  • زعفران ۱ ق غذا خوری
  • مغزیجات به دلخواه
  • خامه صبحانه ۱/۲ پیمانه

طرز تهیه بستنی اکبر مشتی ایرانی به همراه فوت و فن های مهم

مرحله اول: آماده سازی خامه روی بستنی

شما می توانید از خامه های محلی که با شیر پرچرب تهیه شده است استفاده کنید و یا می توانید از خامه صبحانه برای تهیه خامه روی این بستنی استفاده کنید. خامه را داخل نایلون ریخته و صاف کنید. نایلون را داخل فریزر قرار دهید تا یخ بزند.

مرحله دوم: جوشاندن شیر

شیر محلی یا پر چرب را داخل قابلمه بریزید و صبر کنید تا از اطراف قابلمه شروع به جوشیدن ریز کند. سپس مخلوط شکر و ثعلب را اضافه کنید و برای نیم ساعت هم بزنید تا به غلظت فرنی برسد. سپس زعفران و گلاب را در انتها اضافه کنید و بعد از چند دقیقه از روی حرارت بردارید تا عطر گلاب نپرد.

مرحله سوم: قرار دادن در فریزر

مواد را از قابلمه داخل یک کاسه استیل ریخته و برای ۴۵ دقیقه در فریزر قرار دهید و بعد خارج کنید و با کمک یک قاشق چوبی مواد را هم بزنید. این کار را باید ۵ الی۶ بار انجام دهید، باید همه بستنی را به صورت یکنواخت هم بزنید تا کاملا حالت یخ زده از بین برود.

مرحله چهارم: تهیه بستنی اکبر مشتی خانگی

زمانی که حسابی بستنی کشدار شد، خامه را از فریزر خارج کنید و از نایلون در بیاورید و همانند نمونه های بازاری و فیلم انتهای پست خرد کنید. یک قالب فلزی دیگر بردارید و نایلون انداخته و مقداری از مواد بستنی را بریزید و بعد مغزیجات دلخواه و خامه تهیه شده و مابقی بستنی را بریزید و روی بستنی را با خامه و مغزیجات کارو کنید و برای ۲۴ ساعت در یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد و سفت شود. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه بستنی اکبر مشتی به روش اصلی در خانه

  1. یکی از نکات مهم این بستنی باید شیر را روی حرارت ملابم برای ۲۰ الی ۳۰ دقیقه هم بزنید تا آب شیر تبخیر شود زیرا این کار مانع یخ زدگی بستنی می شود.
  2. حتما ۵ الی ۶ بار هم بزنید تا بستنی کشدار شود.
  3. می توانید داخل ظرف درب دار تا یکماه نگهداری کنید.
  4. شیر حتما باید پرچرب باشد.

همچنین ببینید  

طرز تهیه بستنی اکبر مشتی زعفرانی سنتی و ایرانی در منزل + فیلم
5 (100%) 1 votes