طرز تهیه قورمه گوشت گوسفندی لذیذ و آسان با دنبه مرحله به مرحله

دستور پخت قورمه گوشت

طرز تهیه قورمه گوشت

 

قورمه گوشت که هم با گوسفندی و هم گوساله تهیه می شود یک غذای خوشمزه و ساده و بی نهایت عالی است که طرز تهیه آسانی دارد که به آن قرمه گوشت نیز گفته می شود این غذا فوق العاده بی دردسر و ساده است و برای روز هایی که دوست دارید تنوع غذایی داشته باشید بسیار عالی می باشد البته می توانید از زودپز استفاده کنید و زودتر این خوراک خوشمزه را تهیه کنید. قورمه گوشت گوسفندی را می توانید همراه برنج زعفرانی یا رشته پلو ساده تهیه کنید و میل کنید اما در زمان گذشته که یخچال و وسایل نگهداری از گوشت و مرغ نبود گوشت را به صورت قرمه ای خرد کرده و داخل یک کوزه بزرگ می ریختند و در قسمت سردخانه یا زیرزمین قرار می دادند تا ماندگاری بیشتری داشته باشد و هنوز این رسم و این تهیه قورمه گوشت در بین بیشتر مردم ایران متداول است بخصوص بین ترک زبان ها زیرا خیلی راحت وقتی نیاز به گوشت دارید می توانید از این قرمه گوشت استفاده کنید. اما امروز در پارسی دی طرز تهیه قورمه گوشت گوسفندی با دنبه را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه قورمه گوشت گوسفندی

  • گوشت گوسفندی ۶۰۰ گرم
  • دنبه خرد شده ۱۰۰ گرم
  • پیاز ۲ عدد
  • آب ۲ پیمانه
  • برگ بو ۱ عدد
  • چوپ دارچین ۱ عدد
  • نمک، فلفل سیاه، زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه قورمه گوشت گوسفندی با دنبه

مرحله اول: جوشاندن گوشت

ابتدا گوشت گوسفندی مورد نظر را به اندازه قورمه ای خرد کنید می توانید از گوشت استخوان و یا بدون استخوان استفاده کنید سپس داخل یک قابلمه بزرگ چدن یا مس آب ریخته تا به جوش بیاد و بعد از جوش آمدن گوشت ها و دنبه ها را اضافه کنید سپس کف روی گوشت را بگیرید.

مرحله دوم: افزودن پیاز

در ادامه صبر کنید تا مجدد به جوش بیاد در همین حین پیازها را پوست کنده و ۴ قاچ کنید و یا به اندازه دلخواه خرد کنید سپس به همراه برگ بو، چوب دارچین و فلفل سیاه و زردچوبه اضافه کنید و درب قابلمه را دمکنی قرار دهید و بگذارید با حرارت ملایم پخته شود.

مرحله سوم: پخت گوشت

بعد از حدود ۲ ساعت از زمان پخت، گوشت پخته شده و آب انداخته می شود گوشت را هم بزنید و برگ دارچین و برگ بو را از قورمه گوشت جدا کنید و اگر آب غذا تمام شده بود کمی آب اضافه کنید.

مرحله چهارم: تهیه قورمه گوشت گوسفندی

بگذارید تا گوشت و پیاز کاملا غلیظ و کم آب شوند در انتها باید نمک قورمه گوشت را اندازه کنید و بگذارید تا گوشت کاملا با حرارت کم سرخ و پخته شود و با آن دنبه هایی که اضافه کردید شروع به روغن انداختن کند سپس کنار پلو یا به همراه نان و سبزی میل کنید نوش جان.

نکات کلیدی در تهیه قورمه گوشت با دنبه

  1. افزودن دنبه دلخواه می باشد و اگر طعم و مزه آن را دوست ندارید می توانید حذف کنید.
  2. بهتر است آب کمتری بریزید و بگذارید تا گوشت خودش آب انداخته و پخته شود.
  3. می توانید پیازها را به صورت خلالی یا نگینی نیز اضافه کنید.

همچنین ببینید  

طرز تهیه قورمه گوشت گوسفندی لذیذ و آسان با دنبه مرحله به مرحله
3.1 (61.67%) 24 votes

  • حنانه ۲ سال پیش

    پس حبوباتش کجاس؟

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۲ سال پیش

      قورمه گوشت حبوبات ندارد

      پاسخ
    • داود ۱ سال پیش

      قرمه نه قرمه سبزی حبوبات نداره

      پاسخ
  • میرو ۱ سال پیش

    تایمه هلو خواردیه ..؟

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۱ سال پیش

      متوجه سوالتان نشدم >؟

      پاسخ
  • مهدی ۱ سال پیش

    در ظرف سنگی چیزی را سرخ نکنید می ترکد

    پاسخ
  • سجاد ۱۱ ماه پیش

    برای تهییه قرمه اصلا نباید آب اضاف کرد باید داخل همان دنبه وچربی خودش طبخ شود آب سفت می‌کند قرمه را و اینکه حتما باید گوشت تازه باشد با گوشتی که در فریزر منجمد شده باشد قرمه خوبی در نمیاد و اگر می‌خواهید خوشمزه شود یک سیرابی سالم تهییه کنید تازه بعد از اینکه گوشت ها طبخ شد و در حال جوش خوردن هست درون سیرابی ریخته شود و درب سیرابی را باید طوری بست که هوا نگیرد و از آخر با یک انبر داغ آن را سوزاند و همان حرارت بالای گوشت از داخل سیرابی را می‌پزد و پس از سرد شدن آن را درون فریزر گذاشت و در هر زمان به مقدار مصرف برش دهید مصرف کنید طبیعتا برای قرمه از هیچ ادویه حتی نمک استفاده نکنید فقط زمان مصرف به مقداری برش می‌زنید استفاده کنید این روش را بنده از توابع کرمان هستم وغذا محلی ما هست که کلا مصرف گوشتمان اینچنین هست. و معمولا ۷تا۸ کیلو طبخ کنید برای یک دوره ۱۰ روزه

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۱۱ ماه پیش

      سلام دوست عزیزم ممنون از اطلاعات خوبتون

      پاسخ
    • هما ۱ ماه پیش

      دروووود منهم تعجب کردم چون ماهم قورمه رادر چربی خود گوشت یا کمی دنبه سرخ میکردیم وفقط نمک میزدیم، بدون اب خیلی هم سریعتر پخته میشود

      پاسخ
  • روشا ۴ ماه پیش

    من سبزواری هستم خودم انجام ندادم ولی همسایه روستایی داشتیم که وقت پروار کشی قورمه درست میکردند اونها هم تو آب خود دنبه میپختند و سپس خشک میکردند مثل چیپس و ما بچه بودیم و قورنه ها را بعنوان تنقلات میخوردیم

    پاسخ