طرز تهیه نان کشتا گیلانی خانگی خوشمزه تابه ای با پوره کدو حلوایی

طرز تهیه نان کشتا

 

نان خرفه یا نان خلفه از اسم های دیگر این نان هستند که یک نان سنتی ایرانی است که برای شرق استان گیلان است که در آن از کویی یا همان کدو حلوایی استفاده شده و بسیار خوشمزه و مقوی است یکی دیگر از چاشنی های مهم این نان تخم شنبلیله است که به دلخواه اگر ندارید می توانید حذف کنید این نان در واقع یک نان تابه ای می باشد که در روش سنتی آن پشت گمج که یک ظرف سفالی می باشد پخته می شده و طعم و مزه بسیار خوبی دارد در ورژن اصلی این نان کمی شکر وجود دارد که به دلخواه می توانید مانند رسپی ما آن را حذف کنید ولی اگر کمی آن را شیرین دوست دارید شکر اضافه کنید. امروز در پارسی دی نان کشتا خانگی خوشمزه تابه ای با پوره کدو حلوایی را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم 

پوره کدو حلوایی۱ پیمانه
آرد برنج۱ و ۱/۲ پیمانه
آرد گندم۲ پیمانه
پودر تخم شنبلیله۱ الی ۳ ق چای خوری
نمک۱ ق چای خوری
آببه مقدار لازم

طرز تهیه نان کشتا خانگی تابه ای با کدو حلوایی

مرحله اول: آماده سازی کدو حلوایی

ابتدا برای تهیه این نان به پوره کدو حلوایی نیاز دارید برای تهیه کدو حلوایی را خرد کنید و داخل آب ریخته و بعد از پخت از پوستش جدا کنید و داخل غذاساز یا با گوشتکوب برقی آن را بزنید تا پوره شود و صبر کنید تا خنک شود.

مرحله دوم: تهیه خمیر

حالا آرد گندم را داخل کاسه ریخته و آرد برنح و نمک و پودر تخم شنبلیله را اضافه کنید و خوب مواد را هم بزنید وسط مواد را گود کنید و پوره کدو حلوایی را داخل آردها بریزید حالا کم کم خمیر را با دست ورز دهید.

مرحله سوم: استراحت خمیر

در ادامه آب را کنار دست خود قرار دهید و با توجه به نوع آردهای متفاوت کم کم و قاشق قاشق به خمیر اضافه کنید تا جایی که یک خمیر نرم و لطیف بدست بیاد سپس خمیر را داخل یک کاسه به شکل توپ قرار دهید و روی کاسه را پوشانده و برای ۲ ساعت استراحت دهید.

مرحله چهارم: تهیه نان کشتا

خمیر را بعد از استراحت کمی ورز دهید و به ۱۲ چونه مساوی تقسیم کنید حالا هر چانه را روی سطح آردپاشی شده قرار دهید و با وردنه یک دایره ۲۰ سانتی باز کنید از قبل یک تابه نچسب را روی حرارت قرار دهید تا داغ شود سپس هر نان باز شده را داخل تابه قرار دهید و صبر کنید تا یک طرف نان حباب بزند سپس برگردانید و طرف دیگر را نیز بگذارید تا پخته شود به همین راحتی نان خوشمزه کشتا آماده شده است نوش جان.

فوت و فن های دستور تهیه نان کشتا خانگی با کدو

  1. پودر تخم شنلبلیه عطر و طعم بسیار خوبی به این نان می دهد پس سعی کیند حذف نکنید.
  2. شما می توانید این نان را برای صبحانه با نان و پنیر و گردو میل کنید.
  3. تا ۱ پیمانه شکر نیز می توانید به این نان به دلخواه اضافه کنید که بسته به میزان شیرینی کدو حلوایی می باشد.

همچنین ببینید  

از
9
دیدگاه