طرز تهیه نان کماج مازندرانی تابه ای بدون همزن برقی در نیم ساعت به روش سنتی

نان کماج مازندرانی

 

نان ها یکی از خوشمزه ترین و ساده ترین گزینه های عصرانه یا صبحانه یا برای یک افطار خوشمزه هستند، شما می توانید نان کماج مازندرانی را داخل تابه بدون نیاز به فر و همزن برقی تهیه کنید و از طعم بی نظیر این نان خوشمزه و خانگی لذت ببرید. این نان با ماست و آرد برنج تهیه می شود و به نان مازندرانی معروف است که در گذشته تا به امروز بین ما ایرانی ها تهیه می شود که نیازی به قالب ندارید و مواد را داخل قابلمه می ریزید و می پیزید، می توانید به دلخواه نیز کنجد یا سیاه دانه نیز روی نان بریزید. امروز در پارسی دی طرز تهیه نان کماج مازندرانی را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم

تخم مرغ۲ عدد
آرد برنج۱ لیوان
آرد گندم۲ ق غذا خوری
شکر۱/۲ لیوان
ماست۳ ق غذا خوری
شیر۱/۴ لیوان
پودر هل۱/۲ ق چای خوری
زعفراننوک ق چای خوری
گلاب۲ ق غذا خوری
بیکینگ پودر۱ ق مربا خوری

طرز تهیه نان کماج مازندرانی

مرحله اول: مخلوط کردن مواد

ابتدا باید تخم مرغ را داخل کاسه شکسته و با همزن دستی بزنید تا از لختگی خارج شود و بعد به آن ماست و شیر و شکر و پودر هل و زعفران دم کرده را اضافه کنید و هم بزنید و در انتها گلاب را اضافه کنید و هم بزنید، آرد برنج و بیکینگ پودر و آرد را باهم مخلوط و سه بار الک کنید.

مرحله دوم: تهیه مایه کماج

در ادامه باید مخلوط آرد ها را روی مواد الک کنید و هم بزنید تا گلوله های آرد باز شود، غلظت مواد باید شبیه به ماست شل باشد و به همین راحتی مایه کماج تهیه شده است و نیازی به استراحت نیز ندارد. قابلمه مورد نظر را باید با روغن چرب کنید و مایه کماج را داخل آن بریزید و سه بار به سطح کوبیده تا هوای اضافه خارج شود.

مرحله سوم: نان کماج مازندرانی

در ادامه باید شعله پخش کن را از ۱۵ دقیقه قبل روی حرارت قرار دهید تا گرم شود و بعد قابلمه را روی شعله پخش کن قرار دهید و برای نیم ساعت با درب بسته و دمکنی گذاشته زمان دهید تا نان کماج مازندرانی پخته شود و بعد به کمک یک سیخ چوبی مواد را تست کنید و اگر پخته بود برگردانید تا طرف دیگر نیز برای ۵ دقیقه دیگر پخته و طلایی شود و بعد داخل دیس مورد نظر قرار دهید و با پودر نارگیل و مغزیجات دلخواه تزیین و سرو کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت نان کماج مازندرانی

  1. می توانید این نان را داخل فر نیز تهیه کنید و برای ۲۵ دقیقه با دمای ۱۸۰ زمان دهید تا پخته شود.
  2. می توانید از زعفران سابیده شده و یا زعفران دم کرده به میزان دلخواه استفاده کنید.
  3. در طول زمان پخت نباید درب قابلمه را باز کنید وگرنه پف مواد گرفته می شود.
  4. از ماست سفت استفاده کنید و بهتر است ماست ترش نباشد.

همچنین ببینید 

از
5
دیدگاه