طرز تهیه نان روغنی همدان فوق العاده عالی با خمیر مایه و شیر

طرز تهیه نان روغنی همدان

 

نان های بسیار مختلفی در منطقه های مختلف ایران وجود دارد و این بار قرار یک نون روغنی همدانی که به اگردک روغنی همدان نیز معروف است تهیه می شود و با خمیر مایه تهیه می شود و بافت بسیار نرم و لطیفی دارد و شما می توانید به دلخواه مقدار شکر را بیشتر بریزید و شیرین تر این نان را تهیه کنید و بدون نیز به فر می توانید سرخ کنید تا طلایی شود. تمام مواد به پیمانه و گرم گفته شده که بتوانید به راحتی مواد را اندازه گیری کنید. امروز در پارسی دی طرز تهیه نان روغنی همدان را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

 

همچنین ببینید: طرز تهیه نان بربری

 

مواد لازم

آرد۳۰۰ گرم معادل ۲.۵ لیوان
تخم مرغ۱ عدد
شکر۸۰ گرم معادل ۱/۲ لیوان فرانسوی
نمک۱/۴ ق چای خوری
زعفران۱ ق چای خوری
شیر ولرم۱۴۰ گرم
خمیرمایه فوری۴ گرم معادل ۱ ق غذا خوری
کره یا روغن جامد۱۵ گرم

 

همچنین ببینید: طرز تهیه نان فانتزی

 

طرز تهیه نان روغنی همدان

مرحله اول: عمل آوری خمیرمایه

اول شیر را داخل شکر و خمیرمایه را داخل یک کاسه یا لیوان بریزید مخلوط کنید و هم بزنید و درب آن را قرار دهید تا خمیرمایه عمل بیاید و کف کند و حجم آن دو برابر شود. دقت کنید شیر ولرم باشد به طوری که نباید دست را بسوزاند و زمانی که انگشت را داخل آن فرو می کنید گرما را احساس کنید.

مرحله دوم: تهیه خمیر

برای تهیه خمیر داخل یک کاسه بزرگ شکر و تخم مرغ و کره و روغن و نمک و زعفران را بریزید و هم بزنید تا مواد حسابی مخلوط شود و بعد خمیرمایه عمل آمده را اضافه کنید و با همزن دستی هم بزنید حالا باید شروع کنید کم کم آرد را اضافه کنید تا خمیر جمع شود و حالا باید کم کم خمیر را با دست ورز دهید تا کم کم یک خمیر نرم و لطیفی تهیه شود و حتما برای ۱۰ دقیقه ورز دهید و خمیر را داخل یک کاسه چرب شده قرار دهید روی آن بپوشانید و برای ۲ ساعت در محیط گرم قرار دهید تا خمیر عمل بیاید و حجم بگیرد.

مرحله سوم: سرخ کردن نان

بعد از دو ساعت خمیر پف کرده را مجدد ورز دهید و از خمیر چانه های اندازه نارنگی بگیرید و با وردنه باز کنید و به دلخواه روی آن طرح بزنید و بعد داخل یک تابه روغن که از قبل روغن ریختید و داغ شده است قرار دهید تا طلایی و پف کند و بعد به همین ترتیب همه مواد را تهیه کنید. نوش جان

 

همچنین ببینید: طرز تهیه نان پیتا

 

فوت و فن های دستور پخت نان روغنی همدان

  1. بیش از اندازه به خمیر آرد نزنید وگرنه خمیر سفت می شود و خوب پف نمی کند.
  2. دقت کنید مداوم زیر و رو کنید تا نسوزد و مغز پخت شود.
  3. زعفران برای خوشرنگ شدن نان اضافه می شود.

 

همچنین ببینید: طرز تهیه نان شیرمال شیرین

از
2
دیدگاه