طرز تهیه نان فطیر کشمشی نرم و پنبه ای با شیر و آرد نانوایی در فر

دستور پخت نان فطیر کشمشی

طرز تهیه نان فطیر کشمشی

 

نان فطیر کشمشی یکی از نان های بسیار خوشمزه و سنتی ایرانی می باشد، بافت این نان نرم و پنبه ای است و طعم بی نظیری دارد و شما می توانید برای صبحانه و عصرانه این نان خوشمزه را تهیه کنید. شما می توانید از آرد نانوایی یا آرد سفید استفاده کنید که فرق این دو در رنگ فطیر است زیرا تهیه فطیر با آرد نانوایی باعث می شود رنگ فطیر به دلیل سبوسی که دارد تیره تر شود ولی آرد سفید قنادی باعث می شود رنگ فطیر روشن تر باشد و بیشتر شبیه فطیر های بازاری شود. امروز در پارسی دی طرز تهیه نان فطیر کشمشی را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه نان فطیر کشمشی

  • آب یا شیر ۱ پیمانه (برای عمل آوری خمیر)
  • خمیر مایه ۱ ق غذا خوری
  • شکر ۶ ق غذا خوری
  • آب ولرم ۱/۳ پیمانه
  • تخم مرغ ۱ عدد
  • نمک نوک ق چای خوری
  • روغن مایع ۳ ق غذا خوری
  • کشمش ۱/۲ پیمانه
  • آرد نانوایی یا سفید ۳ پیمانه

طرز تهیه نان فطیر کشمشی نرم و پنبه ای با طعم

مرحله اول: عمل آوری خمیرمایه

ابتدا باید خمیر مایه را عمل بیاورید برای این کار آب را داخل یک کاسه بریزید و به آن ۱ ق غذا خوری شکر و خمیرمایه را اضافه کنید و هم بزنید و برای ۱۰ دقیقه این مایه را کنار قرار دهید تا عمل بیاد و پف کند. دقت کنید دمای آب بسیار مهم است و نباید خیلی داغ و خیلی سرد باشد که خمیرمایه عمل بیاید.

مرحله دوم : ورز دادن خمیر نان

در ادامه باید تخم مرغ را به همراه مابقی شکر و آب و روغن مایع و نمک خوب هم بزنید تا مواد یکدست شود و بعد خمیرمایه عمل آمده را اضافه کنید و هم بزنید و بعد کم کم باید شروع به اضافه کردن آرد کنید تا خمیر جمع شود. حالا باید خمیر را روی سطح آردپاشی شده برای ۱۰ دقیقه ورز دهید تا خمیر نرم و لطیف شود.

مرحله سوم: افزودن کشمش

در ادامه خمیر را به شکل توپ در بیاورید و خمیر را برای ۱ ساعت داخل کاسه و در دمای محیط زمان دهید تا پف کند. بعد از استراحت پف خمیر را با دست بگیرید و به آن کشمش اضافه کنید و ورز دهید. خمیر را به سه قسمت مساوی تقسیم کنید.

مرحله چهارم: پخت نان فطیر کشمشی

حالا باید هر قسمت را به صورت گرد داخل سینی فر چرب شده باز کنید و روی آن با ماسوره شکل بزنید و بعد مخلوط زرده و زعفران را روی نان ها بزنید و داخل یک فر یک کاسه آب قرار دهید تا با ایجاد بخار باعث نرم شدن فطیر شود و بعد به مدت ۲۰ دقیقه با دمای ۱۸۰ بگذارید تا نان ها پخته شود. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه نان فطیر کشمشی خوشمزه و ساده در فر

  1. برای پخت در فر برقی باید روی ۱۶۰ تنظیم کنید.
  2. بعد از خارج کردن از فر داخل یک نایلون قرار دهید و چند دقیقه صبر کنید تا بخار کند و نان نرم و پنبه ای شود.
  3. در انتها می توانید چند دقیقه گریل را روشن کنید تا روی نان نیز طلایی شود.
  4. می توانید مقدار کشمش را کم و زیاد کنید.

همچنین ببینید

طرز تهیه نان فطیر کشمشی نرم و پنبه ای با شیر و آرد نانوایی در فر
4 (80%) 4 votes