طرز تهیه کاکا ساده خانگی با کدو حلوایی و آرد گندم به روش گیلانی

 

به زبان گیلانی ها (کویی کاکا) یک شیرینی ساده و مناسب فصل سرما است که دلباختگان زیادی دارد و خیلی ساده طبخ می شود. گیلانی ها این شیرینی را برای شب چله یا همان شب یلدا به عنوان یک میان وعده مفید تهیه می کنند. اصالتا کدو حلوایی یک نوع صیفی جات آمریکایی می باشد. وجود کدو حلوایی در این شیرینی علاوه بر رنگ بسیار جذابی که دارد دارای خواص آنتی اکسیدانی، جلوگیری کننده از بروز آنفلولانزا و همچنین خواص ضد پیری دارد. این شیرینی خوشمزه با کدو حلوایی و آرد گندم تهیه می شود و شما می توانید در فصل زمستان همزمان با رسیدن کدو حلوایی این شیرینی خوشمزه را تهیه کنید .امروز در پارسی دی طرز تهیه کاکا کدو حلوایی به روش گیلانی را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم

پوره کدو حلوایی۱ پیمانه
آرد گندم۱ پیمانه
تخم مرغ۱عدد
پودر دارچین۱ قاشق چای خوری
شیر۱ پیمانه
بیکینگ پودر۱ قاشق چای خوری
شکر۱/۲ پیمانه
گردو و کشمش۱/۲ پیمانه
روغنبه میزان لازم
زعفران دم شده۱ قاشق غذا خوری

طرز تهیه کاکا گیلانی با کدو حلوایی و آرد گندم

مرحله اول: آماده سازی کدو حلوایی

ابتدا کدو را شسته از وسط به دو نیم می کنیم. دانه و ریشه های آن را خالی کرده و داخل قابلمه ای چیده و به اندازه نصف استکان آب داخل قابلمه ریخته درب آن را می بندیم و اجازه می دهیم تا کدو کاملا پخته و آب آن نیز تمام شود. حالا که کدو پخته و نرم شده است پوست آن را جدا کرده و به کمک گوشت کوب برقی یا دستی پوره می کنیم.

مرحله دوم:آماده سازی خمیر کاکا کدو

داخل ظرف مناسبی تخم مرغ و شیر را کمی مخلوط می کنیم تا تخم مرغ از حالت لختگی خارج شود سپس کدو پوره شده و شکر را افزوده و کاملا مخلوط می کنیم. در این مرحله بیکینگ پودر را به آرد اضافه کرده و روی مواد الک می کنیم و مواد خیس و خشک را کاملا مخلوط کرده تا بافت خمیری لطیفی بدست آید. سپس پودر دارچین، زعفران، مغز گردو و کشمش را به مواد می افزاییم و مخلوط کرده، حالا خمیر کاکا ما آماده شده است.

مرحله سوم: پخت کاکا کدو مجلسی پف دار

در این مرحله تابه مناسبی را روی حرارت می گذاریم و داخل آن روغن می ریزیم روغن که داغ شد خمیر را به اندازه های منظم داخل روغن ریخته و سرخ می کنیم. با یک قاشق روغن داغ را روی خمیر ریخته تا کاملا پف کند و بعد از اینکه دو سمت کاکا سرخ شد آن را روی دستمال روغن گیر گذاشته و بعد در کنار چای یا دمنوش سرو و نوش جان کنید.

فوت و فن های دستور پخت کاکا کدو ساده و مجلسی 

  1. چون کدوی خام سفت است راحت تر است که پوست کدو را بعد پخت جدا کنید.
  2. می توانید بنا به ذائقه هل را جایگزین پودر دارچین کنید.
  3. در صورت دسترس بودن آرد برنج ۱ ق غذا خوری از آرد گندم کم کنید و آن را جایگزین کنید زیرا طعم خوبی به کاکا می دهد.
  4. می توانید کاکا را داخل کاتر های تزیینی سرخ کنید.
  5. کاکا می تواند یک میان وعده کامل برای کودکان باشد و همچین مناسب برای وعده افطار می باشد.

همچنین ببینید

طرز تهیه کاکا ساده خانگی با کدو حلوایی و آرد گندم به روش گیلانی
3.3 (65.33%) 15 votes