خواص و مضرات پنیر ، 27 خاصیت پنیر برای سلامتی بدن و درمان بیماری ها

خواص پنیر

خواص پنیر , مضرات پنیر , زیان ها و خاصیت های پنیر , o hw kdv

پنیر

آشنایی با پنیر

پنیر یکی از گونه های پر مصرف و محبوب لبنیات است که در انواع بسیار متنوعی از دَلَمَه شدن شیر گاو ، گوسفند ، شتر ، گاومیش و بز تهیه می شود. جالب است بدانید بیش از صدها نوع پنیر متفاوت و منحصربفرد در جهان وجود دارد.

روش تهیه پنیر به این صورت است که ابتدا شیر از ظریق کشت باکتری ها ترش یا اسیدی می شود. سپس با اضافه شدن آنزیم مایه پنیر یا یک ماده جایگزین مثل اسید سیتریک یا سرکه شیر دَلَمَه می شود و پس از بستن شیر آب پنیر به وجود می آید.

پنیر لبنیات پر فایده و مفیدی است و خواص بسیار زیادی دارد که همگی این خواص را نمی توان به طور کامل در یک مقاله گنجاند ، به همین جهت خلاصه ای از خواص پنیر را برایتان جمع آوری کرده ایم. برای شناخت بیشتر مهم ترین خواص پنیر در ادامه با پارسی دی همراه باشید.

خواص پنیر

درمان اختلالات پوست

اختلالات پوستی مختلفی نظیر خارش و جوش وجود دارد که خیلی از افراد به آن مبتلا هستند ، شما می توانید با مصرف پنیر که دارای ویتامین گروه ب۱ می باشد پوست خود را تغذیه کرده و از این عامل پیشگیری کنید.

کاهش استرس

استرس بخش جدایی ناپذیر زندگی ما انسان ها تبدیل شده است. شما می توانید با مصرف پنیر ترپتوفان دریافت کنید که باعث می شود تا سروتونین بیشتری در بدن تولید شود. این امر باعث می شود تا خلق و خوی شما بهبود پیدا کند. اگر می خواهید استرس خود را کم کنید بهتر است پنیر میل کنید.

بهداشت دهان و دندان

پنیر یک ماده خوراکی خوشمزه می باشد که دارای کلسیم زیاد بوده و برای داشتن دندان های قوی مفید است. پنیر دارای لاکتوز می باشد که ممکن است به دهان شما آسیب برساند. البته باید خاطر نشان کرد که خوردن برخی پنیرها مانند پنیر چدار ، گودا و … باعث می شود تا از پوسیدگی دندان جلوگیری شود.

سلامت ناخن ها

کلسیم موجود در پنیر می تواند بر روی سلامت ناخن ها موثر باشد. پس شما می توانید پنیر را برای سلامت ناخن ها میل کنید.

عضله ساز

ساخت عضله آرزوی هر جوانی می باشد چرا که داشتن عضله های قوی امید بیشتری به جوان می دهد. شما می توانید در وعده صبحانه پنیر میل کنید چرا که پنیر دارای پروتئین می باشد و باعث می شود تا عضله سازی در بدن شکل بگیرد.

خواص ضد سرطانی

یکی از فوایدی که پنیر دارد و در مورد آن زیاد صحبت نشده است بحث پیشگیری از سرطان می باشد. پنیر به دلیل داشتن اسید لینولئیک و اسفنگولیپید نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دارد. پنیر دارای ویتامین ب می باشد که برای حفاظت از بدن مفید است.

بهبود رشد موهای سر

داشتن موهای سالم برای هر فردی بسیار مهم می باشد ، اگر می خواهید رشد موهای شما به درستی انجام شود بهتر است از ویتامین ب موجود در پنیر استفاده کنید. شما با گنجاندن پنیر در رژیم غذایی خود می توانید به رشد موهای خود کمک کنید.

پیشگیری از ابتلا به دیابت

شاید جالب به نظر برسد که مصرف پنیر باعث جلوگیری از بیماری دیابت می شود. پنیر به دلیل داشتن بوتیرات فراوان باعث می شود تا سطح انسولین در بدن حفظ شود. کسانی که می خواهند از دیابت نوع دوم در امان باشند بهتر است پنیر را در رژیم غذایی خود قرار دهند.

چاق شدن و افزایش وزن

پنیر دارای چربی های طبیعی می باشد که باعث افزایش وزن می شود. برخی پنیرها کم چرب و برخی دیگر پرچرب هستند. پنیر باعث می شود تا توده ماهیچه بدن شما افزایش پیدا کند. همچنین این ماده خوراکی خوشمزه دارای ویتامین ، پروتئین و ماده معدنی می باشد که برای ساخت استخوان های بدن مفید است.

احساس آرامش و شادی

پنیر دارای یک اسید آمینه به نام تیروزین می باشد که باعث می شود تا احساس شادی کنید. چربی های موجود در پنیر دوپامین مغز را تحریک کرده و باعث شادی شما می شود. اگر می خواهید انرژی کافی برای فعالیت های روزانه داشته باشید و شاد زندگی کنید بهتر است از مواد غذایی سالم و مقوی استفاده کنید. پنیر با موادی که در خود دارد باعث می شود تا شما احساس آرامش کنید. سعی کنید پنیر را در رژیم غذایی صبحانه خود قرار دهید.

سلامت استخوان ها

پنیر دارای کلسیم و ویتامین ب می باشد که برای سلامت استخوان های بدن کودکان مفید است. زنان باردار به ویتامین ب نیاز دارند که می توانند پنیر میل کنند.

پیشگیری از بیماری های قلبی

پنیر دارای کلسیم ، پتاسیم و منیزیم می باشد که برای سلامت قلب مفید است. در پنیر ماده ای به نام کازئین وجود دارد که باعث کاهش فشار خون در افراد می شود. شما اگر می خواهید قلب سالمی داشته باشید باید فشار خون بالای خود را کنترل کنید. شما می توانید برای جلوگیری از بیماری های قلبی پنیر میل کنید.

پیشگیری از پوکی استخوان

پوکی استخوان در انسان به دلیل کمبود کلسیم ایجاد می شود. شما می توانید با ساده ترین روش که خوردن پنیر می باشد کلسیم مورد نیاز بدن خود را تا حدود زیادی تامین کنید. کلسیم باعث جلوگیری از پوکی استخوان می شود.

پیشگیری از آرتریت

یک اختلال جسمانی که در اثر کمبود کلسیم ایجاد می شود آرتریت می باشد. پنیر به دلیل داشتن کلسیم و ویتامین و مواد معدنی برای استخوان ها مفید است. پنیر باعث افزایش قدرت استخوانی افراد می شود و از بروز آرتریت پیشگیری می کند.

سلامت و تقویت موهای سر

پنیر دارای پروتئین می باشد ، شما می توانید پنیر را با ترکیب کردن مواد غذایی خوشمزه دیگه نظیر تخم مرغ میل کنید. پنیر سرشار از کلسیم بوده و برای حفظ و سلامت مو موثر است.

کاهش فشار خون

سدیم و کلسترول بالا در بدن انسان باعث می شود تا فشار خون افزایش پیدا کند. شما می توانید با مصرف نوعی پنیر مخصوص که دارای ویتامین ب می باشد باعث کاهش فشار خون خود شوید.

سرشار از پروتئین

پنیر یک جایگزین عالی برای پروتئین می باشد. گیاه خوارن می توانند به جای مصرف منابع گوشتی از پنیر به عنوان یک منبع جایگزین پروتئین استفاده کنند. پنیر به میزان کافی دارای اسید آمینه می باشد که به حفاظت از بدن انسان کمک می کند.

بارداری در آرامش

اگر می خواهید بارداری آرام را تجربه کنید بهتر است پنیر بخورید. پنیر دارای کلسیم بوده که برای زنان بسیار مفید است. پنیر به تحریک انقباض ها در زمان زایمان کمک شایانی می کند.

چربی های مفید

خیلی از افراد از خوردن چربی هراس دارند چرا که باعث می شود تا چربی های بدن افزایش یافته و کلسترول بالا رود. چربی های موجود در پنیر همگی باعث محافظت از بخش های مختلف بدن می شود و به عنوان چربی های مفید شناخته می شود. چرا که پنیر برای سلامت پوست و مو و ناخن بسیار حیاتی می باشد.

خواب راحت

اگر بی خواب هستید پنیر میل کنید ، پنیر به دلیل داشتن ترپتوفان باعث می شود استرس شما کاهش یافته و به خواب راحت کمک می کند.

سندروم پیش از قاعدگی

پنیر برای مشکلاتی که سندروم پیش از قاعدگی به وجود می آورد بسیار مفید می باشد.

پوستی درخشان و صاف

اگر می خواهید پوست درخشان و عالی داشته باشید بهتر است پنیر مصرف کنید. پنیر به دلیل داشتن ویتامین ب فراوان باعث می شود تا به سوخت و ساز بدن کمک کرده و باعث از بین بردن لکه های روی صورت می شود.

باکتری های مفید برای دستگاه گوارش

همانطور که اشاره شد پنیر به دلیل داشتن خواص بی نظیر خود می تواند برای باکتری های روده موثر باشد. پنیر از بالا رفتن فشار خون و کلسترول پیشگیری می کند. شما می توانید برای درمان بیماری های مختلف نظیر زخم معده ، سندروم روده تحریک پذیر و بیماری کرون از پنیر استفاده کنید.

تقویت سیستم ایمنی بدن

شما برای داشتن سیستم ایمنی قوی نیازمند خوردن مواد غذایی مناسب هستید ، پنیر می توانید در این امر بسیار موثر باشد.

سلامت پوست

پنیر برای سلامت پوست مفید بوده چرا که دارای ویتامین ب می باشد ، اگر می خواهید پوست انعطاف پذیر و سالمی داشته باشید بهتر است پنیر میل کنید.

بهبود میگرن

برای سردرد های میگرنی می توانید از پنیر استفاده کنید. کلسیم موجود در پنیر باعث می شود تا با بیماری میگرن مبارزه کند.

مضرات پنیر

اختلال عدم تحمل لاکتوز

خیلی از افراد نمی توانند به راحتی لاکتوز را تحمل کنند ، این افراد اکثر اوقات دارای مشکلات گوارشی هستند. اگر شما از جمله این دسته از افراد هستید مصرف زیاد پنیر باعث می شود تا با مشکلات گوارشی نظیر اسهال ، گاز معده و استفراغ مواجه شوید.

همچنین ببینید