طرز تهیه رب انار خانگی خوشمزه ترش، ملس و شیرین به روش شمالی

طرز تهیه رب انار خانگی

 

یکی از رب های خوشمزه که شاید در نگاه اول کمی سخت به نظر برسد ولی تهیه آن در منزل بسیار آسان است. سعی کنید برای رب انار از انار هایی انتخاب کنید که ترش و قرمز شدند یا به اصطلاح انار جنگلی نیز می گویند ولی اگر در دسترس نبود از انار معمولی استفاده کنید و اگر شیرین بود نیاز به اضافه کردن شکر نیست و دقت داشته باشید هر ۱۰ کیلو انار ۱ و نیم کیلو رب انار به شما می دهد. مصرف رب انار بسیار برای بدن مفید است از جمله لاغری و چربی سوزی و سرشار از فیبر و ویتامین c می باشد. رب انار را می توانید در انواع غذا ها به عنوان چاشنی یا تهیه زیتون پروده استفاده کنید. در فصل پاییز که انار تازه به بازار آمده رب انار خانگی تهیه کنید که بسیار سالم و پر خاصیت است. ما امروز در پارسی دی به شما رب انار خانگی به روش شمالی را آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم

انار۶ کیلوگرم
شکربه مقدار لازم
نمکبه مقدار لازم

طرز تهیه رب انار خانگی

مرحله اول : آماده سازی انار

انار را شسته و سر و ته آن ها را با چاقو گرفته و از وسط نصف کنید سپس انار را از قسمت دانه به کف دست بگیرید و با کمک پشت یک قاشق یا جسم دیگر به پوست انار ضربه بزنید تا انار ها دان شوند و فقط پوست انار باقی بماند (دانه های خراب را از ظرف جدا کنید زیرا طعم رب انار را خراب و بد مزه می کند).

مرحله دوم : میکس کردن یا پوره کردن انارها

برای پوره کردن دانه ها اگر غذاساز یا گوشکوب برقی در اختیار دارید می توانید دانه های انار را داخل ظرف ریخته و آنها را خوب میکس کنید سپس داخل صافی ریخته و با دست خوب فشار بدهید تا آب دانه های انار خارج شود اگر وسایل برقی در منزل نداشتید به روش سنتی عمل کنید بدین صورت که انار را داخل قابلمه ریخته و چند لیوان آب اضافه کنید و اجازه دهید تا کمی پخته و نرم شود سپس انار ها را داخل صافی ریخته و یک قابلمه مناسب با دهانه آبکش زیر صافی قرار دهید سپس با قاشق دانه انار را به کف صافی بسابید تا فقط تفاله ها و هسته انار باقی بماند.

مرحله سوم : پخت رب انار

آب انار بدست آمده را داخل قابلمه مناسب ریخته و روی حرارت می گذاریم تا بجوشد و در حین جوشیدن مدام کف روی رب انار را می گیریم و مرتب هم می زنیم تا رب انار سر نرود. جوشاندن آب انار باید در حدی باشد که آب غلیظ شود. بعد از حدود ۵ ساعت رب انار غلیظ شده شروع به جوشیدن و قل زدن می کند و حباب آن به بیرون قابلمه پرتاب می شود در این مرحله رب انار شما به غلظت رسیده. از پای گاز اصلا نروید و مدام هم بزنید تا رب انار ته نگیرد وقتی به غلظت رسید از روی حرارت بردارید و بگذارید تا خنک شود سپس در ظرف مورد نظر ریخته و در یخچال ماه ها قابل نگهداری می باشد. رب انار خوشمزه را همراه با خورشت های خوشمزه خود نوش جان کنید.

فوت و فن های دستور پخت رب انار خانگی

  1. به محض جوش آمدن کف روی انار را بگیرید.
  2. با توجه به انار انتخابی خود اگر شیرین بود شکر را حذف کنید و در انتها به دلخواه به ازای هر ۸ کیلو ۱ ق غذا خوری نمک اضافه کنید.
  3. رب انار بعد از سرد شدن سفت می شود.

همچنین ببینید

از
10
دیدگاه