طرز تهیه کوفته کرمانشاهی اصیل ترش و شیرین با رب انار و برگه زردآلو

طرز تهیه کوفته کرمانشاهی

 

یکی از غذاهای اصیل و سنتی خوشمزه می باشد که همان طور که از نامش پیداست برای استان کرمانشاه می باشد. درست است که تهیه غذاهای سنتی کمی زمان بر هستند ولی به قدری این کوفته خوشمزه و مقوی می باشد که ارزش آن را دارد. هر منطقه در ایران غذاها و کوفته های خاص خودشان را دارند ولی به مرور زمان رو به فراموشی رفتن و بهتر است ما این غذاها را تهیه کنیم و اصالت غذاهای خود را حفظ کنیم اما نکته ای که این کوفته را از دیگر کوفته ها متمایز می کند سس مخصوص آن است مطمئن باشید کافی است یکبار امتحان کنید تا عاشق طعم این کوفته شوید. امروز در پارسی دی کوفته کرمانشاهی اصیل ترش و شیرین با رب انار و برگه زردآلو را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم 

نخود۳۰۰ گرم
گوشت چرخ کرده۵۰۰ گرم
پیاز درشت۱ عدد
گردو۱/۲ پیمانه
کشمش۱/۴ پیمانه
نعنا خشک۱ ق غذا خوری
نمک، زردچوبه، فلفل سیاهبه مقدار لازم

مواد لازم برای تهیه سس

پیاز داغ۳ ق غذا خوری
رب گوجه فرنگی۲ ق غذا خوری
رب انار۳ ق غذا خوری
برنج۱/۲ پیمانه
برگه زرد آلو۱۰ عدد
نمک و شکربه مقدار لازم

طرز تهیه کوفته کرمانشاهی ترش و شیرین

مرحله اول: مخلوط کردن مواد کوفته

ابتدا نخود را از روز قبل خیس کنید و چندین بار آبش را تعویض کنید تا نفخش گرفته شود سپس داخل زودپز یا قابلمه ریخته و بگذارید تا پخته و نرم شود سپس از چرخ گوشت یا غذاساز استفاده کنید و نخود ها را له کنید.

مرحله دوم: مخلوط کردن مواد

پیاز را پوست بگیرید و رنده ریز بزنید سپس به همراه گوشت چرخ کرده و نخود له شده و ادویه ها نعنا خشک و کمی ترخون خوب ورز دهید تا منسجم شود یکی از رازهای مهم این کوفته ورز دادن مواد می باشد که در حین پخت باز نشود.

مرحله سوم: استراحت کوفته

از مواد کوفته به اندازه نارنگی بر می داریم و کف دست پهن می کنیم و در مرکز آن کمی کشمش و گردو می گذاریم و کوفته را گرد می کنیم و تمام درزهای آن را می گیریم سپس کوفته های تهیه شده را داخل سینی می گذاریم و برای یک ساعت داخل یخچال می گذاریم تا کوفته ها منسجم تر شوند.

مرحله چهارم:سرخ کردن کوفته

داخل یک تابه با گنجایش مناسب روغن ریخته و کوفته ها را از یخچال خارج می کنیم و داخل روغن داغ سرخ می کنیم به طوری که دور تا دور کوفته ها کاملا سرخ شوند در غیر این صورت زمانی که کوفته ها را داخل سس قرار می دهیم آن ها باز می شوند.

مرحله پنجم: تهیه سس

برای تهیه سس این کوفته پیاز داغ را داخل تابه ریخته و کمی تفت دهید سپس رب گوجه را اضافه کنید و تفت داده تا بوی خامی رب از بین برود و در ادامه رب انار را اضافه کنید و تفت دهید و برنج و نمک برگه زردآلو را اضافه کنید و ۱ لیوان آب بریزید و بگذارید به مدت ۴۰ دقیقه سس بجوشد و غلیظ شود.

مرحله ششم: تهیه کوفته کرمانشاه

وقتی سس غلیظ شد کوفته های سرخ شده را داخل قابلمه سس قرار دهید و برای ۱۵ دقیقه اول اصلا در قابلمه را نبندید وگرنه دلمه ها شفته می شوند سپس در قابلمه را بعد از گذشت یک ربع بگذارید تا خوب مواد بجوشد و جا بیفتد و سپس به همراه نان و سبزی میل کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور تهیه کوفته کرمانشاه اصیل

  1. اگر رب انار شما خیلی ترش بود می توانید در انتها کمی شکر بریزید تا کوفته مزه ملسی داشته باشد.
  2. می توانید در لای کوفته از گردو و برگ قیسی استفاده کنید.
  3. سس به دلیل داشتن برنج ممکن است بعد از سرد شدن سفت شود پس موقع سرو حتما روی حرارت قرار دهید.
  4. افزودن ترحون اختیاری می باشد.
  5. می توانید این کوفته را فقط با رب انار تهیه کنید و رب گوجه فرنگی را حذف کنید.

همچنین ببینید  

از
11
دیدگاه

  • شیرین ۲ سال پیش

    کوفته ریزه،مخصوص کرمانشاه،که خیلیم خوشمزست

    پاسخ
  • ن ۲ ماه پیش

    خیلییییییی خوشمزه س

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۲ ماه پیش

      بله عالیه

      پاسخ