خواص و فواید عجیب چلغوز در طب سنتی و زنان باردار + طریقه مصرف چلغوز

خواص چلغوز

خواص چلغوز

 

خواص چلغوز؛ چلغوز یک دانه بسیار سودمند و آجیلی است که طعم و مزه مشابه پسته یا بادام دارد. چلغوز که به انگلیسی (Chilgoza Pine) گفته می شود شاید با شیندین اسم این دانه یا ناسزا بیفتد در صورتی که این طور نیست و چلغوز یک دانه بسیار سومند می باشد که در استان خراسان محبوبیت بی شماری دارد و شما می توانید در خشکبار های شهر مشهد آن را تهیه کنید. گیاه چلغوز بومی کشور پاکستان، اقغانستان و هیمالیا می باشد و استفاده از این گیاه همانند روغن زیتون برای سلامیت مفید است. برگ های درخت چلغوز شکل سوزنی دارد و سرشار از اسید های چرب غیر اشباع هستند که برای بدن مفید است. چلغوزه به معنی چهل غوره یا چهل دانه در مخروط کاج است و از ترکیب چهل و غوزه ساخته شده است. امروز در پارسی دی می توانید مهم ترین خواص چلغوز و طریقه مصرف آن را مشاهده کنید، همراه ما باشید.

خواص دارویی چلغوز:

  1. طبع آن گرم و خشک است.
  2. موجب رفع سنگ مثانه می شود.
  3. برای افرادی که سرد هستند و میلی به روابط جنسی ندارد مصرف چلغوز توصیه می شود.
  4. دارای پتاسیم و منگنز است.
  5. کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن از مهم ترین خواص آن می باشد.

در هر ۱۰۰ گرم چلغوز:

کالری۶۷۳
سدیم۲ میلی گرم
پتاسیم ۵۹۷ میلی گرم
کربوهیدارت۱۳ گرم
پروتئین۱۴ گرم
کلسیم۰.۰۱
ویتامین C۱%
آهن۳۰%
ویتامین B6۵%
منیزیم۶۲%

خواص چلغوز در بارداری

چلغوز سرشار از مواد عالی و معدنی می باشد که برای رشد جنین و هم مادر مفید است و آهن موجود در این دانه باعث افزایش خون و گلبول سازی مادر و جنین می بشود و همچنین با وجود نیایسن در این دانه از افسردگی در دوران بارداری می کاهد. این دانه حتی برای زنانی که در دوران شیردهی هستند نیز گزینه خوبی می باشد و به دلیل سطح بالایی از اسید چرب در مغز این دانه است از حمله قلبی جلوگیری می کند.

خواص چلغوز برای کودکان

چلغوز از ویتامین A بسیار غنی می باشد و این برای بینایی کودک شما مناسب است و همچنین به دلیل چربی تک و غیر اشباع برای سلامتی قلب آن ها نیز مفید می باشد. در چلغوز ویتامین D نیز موجود است که برای ساختن داندان و استخوان قوی تر به کودک شما کمک می کند و منبع خوبی برای تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان دارد.

خواص چلغوز در دیابت

شاخص گلیسنیک دانه چلغوز پایین است که عملکرد انسولین را افزایش می دهد. انسولین به پردازش مقادیر قند کمک می کند و در نتیجه این دانه خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد.

خواص چلغوز برای کبد

چلغوز به دلیل کاهش تری گلسیرید بدن و داشتن اسید های چرب غیر اشباع می توانید برای سلامت کبد مفید باشد.

خواص چلغوز

خواص چلغوز برای لاغری

یکی از خواص مهم چلغوز کمک به معده و روده برای هضم پروتئین و چربی می باشد. وجود هورمون کوله سیستوکینین موجب ایجاد احساس سیری شده و در نتیجه باعث کاهش اشتها می شود و از پرخوری جلوگیری می کند. فیبر موجود در این دانه نیز به کاهش اشتها و جلگیی از پرخوری و همچنین بهبود هضم و کاهش یبوست و در نتیجه لاغری کمک می کند.

خواص چلغوز برای سلامت قلب

چلغوز داری پتاسیم و منیزیم بوده که موجب سلاکت قلب و عروق می شود و همچنین با خوردن این دانه درد های عضلانی و خستگی مفرط نیز کاهش پیدا می کند.

خواص چلغوز برای زنان

از خواص خوب چلغوز می تواند به کاهش درد های ناشی از سندرم پیش از قادگی اشاره کرد که علت آن وجود منیزیم و ویتامین b6 می باشد. کاهش سرح منیزیم در بدن درد های پیش از قاعدگی را غیر قابل تحمل می کند و با خوردن این دانه می توانید به طور چشمگیری از این درد ها جلوگیری کنید. همچنین به خاطر داشتن آهن نیز برای کسانی که کم خونی دارند گزینه بسیار خوبی می باشد.

خواص چلغوز برای  اسپرم

چلغوز یا دانه آجیل به طور شگقت انگیری تعداد اسپرم را افزایش می دهد و می توانید مشکلات باوری را کاهش دهد. مصرف روزانه ۲۰ عدد چلغوز به مدت ۲ ماه می توانید در باروی مردان تاثیر بگذارید و بهتر است مردان نیز از این آجیل مفید استفاده کنند.

طریقه مصرف پلغوز

طریقه مصرف چلغوز

 

دانه چلغوز را می توانید به صورت خام یا به صورت سرخ شده در غذا های خود استفاده کنید. می توانید در تهیه انواع سالاد کمی دانه چلغوز روی آن بریزید و سرو کنید یا می توانید آن را با سس های خود مخلوط کنید و یا روی هوموس بپاشید و میل کنید. شما می توانید دانه چلغوز را به صورت روغن از بیرون تهیه کنید و داخل خوشبو کننده هوا یا بخور سرد بریزید و از خواص بی نظیر آن در محیط بهرمند شوید و یا می توانید چند قطره روغن دانه کاج را داخل وان حمام ریخته و از فصای مطبوع لذت ببرید.

مضرات ناشی از مصرف چلغوز

همان طور که می دانید افراط در خوردن هر نوع خوراکی باعث عواص و آلرژی در بدن می شود که چلغوز نیز از این قاعده مستثنی نیست.

  • طبع چلغوز گرم و خشک است و برای افرادی دارای مزاچ گرم توصیه نمی شود.
  • متخصصان طب سنتی مصرف دانه چلغوز را برای افراد مزاج سوداوی و صفراوی توصیه نمی کنند.
  • در برخی افراد ممکن دچار خارش و گاهی در موارد بسیار جزئی باعث استراغ و اسهال می شود.