طرز تهیه شیر برنج خامه ای برای 4 نفر به سبک بازاری + نکات

دستور پخت شیر برنج خامه ای

طرز تهیه شیر برنج خامه ای

 

شیر برنج خامه ای یکی از انواع خانواده آش ها می باشد که در واقع می توان گفت هم یک دسر یا یک وعده غذایی کامل و مقوی می باشد که تهیه آن بین ما ایرانی ها بسیار مرسوم بوده و بعضی شیر برنج را با نمک و یا عده ی با شکر و شیره انگور میل می کنند که این کاملا سلیقه ای می باشد. اما شیر برنج خامه ای بافت بسیار نرم و لطیفی دارد و شما می توانید آن را به راحتی در خانه تهیه کنید. شیر برنج خامه ای را می توانید هم به صورت گرم و هم سرد میل کنید که این کاملا دلخواه است و در هر دو صورت این غذا لذیذ می باشد. همه مواد به پیمانه گفته شده است تا بتوانید به راحتی آن را تهیه کنید. امروز در پارسی دی طرز تهیه شیر برنج خامه ای را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه شیر برنج خامه ای

  • برنج ۱.۵ پیمانه
  • آب ۲ پیمانه
  • خامه ۲۰۰ گرم
  • نمک ۱ پنس
  • شیر ۲ لیتر
  • کره ۵۰ گرم
  • عرق هل و عرق دارچین و گلاب در مجموع ۱/۲ پیمانه

طرز تهیه شیر برنج خامه ای با کره مجلسی و بازاری

مرحله اول: آماده سازی

ابتدا برنج را باید از چند ساعت قبل خیس کنید. برای تهیه شیر برنج بهتر است از برنج نیم دانه استفاده کنید ولی اگر در دسترس نبود باید بعد ۳ ساعت خیس خوردن چنگ بزنید تا نیم دان شود.

مرحله دوم: پخت برنج

در ادامه برنج را به همراه ۲ پیمانه آب داخل قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا برنج پخته و خوب شگفته شود و آب برنج تمام شود. اگر بعد از اتمام آب هنوز برنج شگفته و نرم نشده بود می توانید کمی مجدد آب اضافه کنید زیرا بعد از افزودن مواد دیگر برنج دیگر پخته نمی شود.

مرحله سوم: افزودن شیر

بعد از اینکه برنج کاملا شفته شد باید نمک و شیر را اضافه کنید و با حرارت کم بگذارید تا شیر و برنج بجوشد. خامه صبحانه را داخل یک کاسه ریخته و با ۱/۲ استکان شیر خامه را رقیق کنید تا زمانی که در شیر برنج می ریزید گلوله نشود و بعد به قابلمه شیر و برنج اضافه کنید.

مرحله چهارم: تهیه شیر برنج با خامه صبحانه

بعد از افزودن خامه نوبت اضافه کردن عرق هل و دارچین و گلاب و کره می باشد. مواد را هم بزنید. اگر دوست دارید این شیر برنج را شیرین میل کنید در این مرحله باید شکر را اضافه کنید( حدود ۱/۲ پیمانه) و هم بزنید. بعد از حدود ۲ ساعت شیر برنج به قوام رسیده است آن را در ظرف مناسب سرو کنید و با شیره یا عسل سرو کنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه شیر برنج خامه ای با کره به روش بازاری

  1. افزودن خامه بافت شیر برنج را نرم و لطیف می کند.
  2. می توانید فقط از گلاب استفاده کنید.
  3. افزودن نمک باعث خوش طعم شدن شیر برنج می شود.
  4. می توانید از همان ابتدا برنج را با شیر بجوشانید و بپزید.
  5. بعد از جوش آمدن برنج در ابتدا باید کف روی آن را بگیرید.
  6. اضافه کردن کره مانع ته گرفتن شیر برنج می شود.
  7. کره باعث می شود روی شیر برنج ترک نخورد.

همچنین ببینید  

از
2
دیدگاه