طرز تهیه اشکنه خراسانی سنتی و خوشمزه و فوری با سیب زمینی به روش اصلی

دستور پخت اشکنه خراسانی

طرز تهیه اشکنه خراسانی

 

اشکنه خراسانی یکی از غذا های بسیار خوشمزه و سنتی خراسانی می باشد که شما می توانید به راحتی در خانه تهیه کنید. اشکنه یک غذای سنتی استان خراسان است که از این شهر به همه نقاط ایران راه پیدا کرده است و می توان گفت حدود ۲۰ مدل اشکنه در ایران طبخ می شود که بسته به ذائقه و سلیقه افراد مواد اولیه آن متفاوت است ولی در کل غذا های بدون گوشت و مرغ هستند و خیلی سریع تهیه می شوند و یک چیز مشترک بین همه اشکنه ها وجود دارد و آن سادگی و فوری بودن است و شما می توانید با نان خشک و این اشکنه خوشمزه را تهیه کنید. امروز در پارسی دی طرز تهیه اشکنه خراسانی را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه اشکنه خراسانی سنتی

  • پیاز ۱ عدد
  • شنبلیله یا مرزه ۱ ق غذا خوری
  • تخم مرغ ۲ عدد
  • سیب زمینی ۲ عدد
  • کشک ساییده شده به مقدار لازم
  • گردو خرد شده ۱/۲ پیمانه
  • نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، گلرنگ به مقدار لازم

طرز تهیه اشکنه خراسانی اصل با سیب زمینی بدون رب

مرحله اول: تفت دادن مواد

ابتدا پیاز را پوست بگیرید و نگینی ریز خرد کنید و داخل یک قابلمه مسی یا ساده کمی هم بزنید تا آب پیاز گرفته شود و بعد روغن اضافه کنید و کمی تفت دهید تا سرخ شود. سیب زمینی را پوست بگیرید و نگینی خرد کنید و به همراه پیاز و زردچوبه و فلفل سیاه و گلرنگ کمی تفت دهید.

مرحله دوم: افزودن گردو

مرحله سوم: افزودن سبزی

در ادامه سبزی خشک را اضافه کنید و زمانی که بوی سبز در آمد باید گردو خرد شده را اضافه و هم بزنید تا بوی خامی گردو گرفته شود. شما می توانید مقدار خرد کردن گردو نباید خیلی ریز و درشت باشد. کشک را بسابید و با کمی آب رقیق کنید و به مواد اضافه کنید.

مرحله دوم: افزودن گردو

مرحله سوم: پخت اشکنه خراسانی

در ادامه باید روی مواد ۲ پیمانه آب جوش اضافه کنید و حرارت را بالا ببرید تا به جوش بیاید و بعد کم کنید و بگذارید تا سیب زمینی پخته شود. در ادامه باید تخم مرغ ها را داخل یک کاسه بکشنید و با کمی چنگال هم بزنید تا از لختگی خارج شود و زمانی که سیب زمینی پخته شد به اشکنه اضافه کنید و سریع هم بزنید تا تخم مرغ به خوبی پخته شود و بعد از روی حرارت بردارید و با نان خشک تیلیت یا ترید کنید و میل کنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه اشکنه خراسانی خوشمزه و سنتی با سیب زمینی

  1. می توانید از کشک پاستوریزه استفاده کنید که دیگر نیازی به جوشاندن ندارد ولی اگر از کشک محلی استفاده می کنید حتما کمی بجوشانید و بعد مصرف کنید.
  2. به دلیل وجود کشک باید در ریختن نمک دقت کنید و مزه ها را در انتهای پخت بالانس کنید.
  3. گلرنگ ادویه ای شبیه به ریشه زعفران است که باعث خوشرنگ شدن اشکنه می شود و می توانید از عطاری ها تهیه کنید.
  4. مقدار گردو را می توانید به دلخواه کم و زیاد کنید.

همچنین ببینید  

از
3
دیدگاه