طرز تهیه اشکنه زنجانی خوشمزه و متفاوت با عدس و لپه به روش اصلی

دستور پخت اشکنه زنجانی

طرز تهیه اشکنه زنجانی

 

اشکنه زنجانی یکی از معروف ترین اشکنه ها می باشد که همان طور که از اسم این غذا پیداست برای استان زنجان می باشد و فوق العاده ساده و خوشمزه است. اشکنه ها از جمله غذاهای بسیار آسان و بسیار قدیمی ما ایرانی ها می باشد که در هر شهر با رسپی های متفاوتی تهیه می شود. شما می توانید اشکنه را برای شام یا نهار تهیه کنید. اما اشکنه زنجان کمی با دیگر اشکنه ها متفاوت است و از حبوبات برای تهیه آن استفاده شده است. اشکنه زنجانی یکی از قدیمی ترین رسپی های ها اشکنه می باشد که به خوشمره ترین آن نیز تبدیل شده است. شما می توانید اشکنه را به همراه نان تازه و سبزی سرو کنید. امروز در پارسی دی طرز تهیه اشکنه زنجانی را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه اشکنه زنجانی

  • عدس ۱ پیمانه
  • لپه ۱/۴ پیمانه
  • پیاز ۱ عدد
  • سیب زمینی ۱ عدد
  • تخم مرغ ۲ عدد
  • آبغوره ۳ ق غذا خوری
  • رب گوجه ۱ ق غذا خوری
  • رشته فرنگی ۱/۲ پیمانه
  • سبزی خشک معطر به مقدار دلخواه
  • نمک، فلفل سیاه، زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه اشکنه زنجانی

مرحله اول: آماده سازی مواد

ابتدا عدس و لپه را برای نیم ساعت خیس کنید تا نفخ آن گرفته و راحت تر پخته شود. سپس در ادامه عدس و لپه را داخل قابلمه جداگانه به همراه آب بگذارید تا نیم پز شود. سپس آبکش کنید و کنار بگذارید.

مرحله دوم: تفت دادن مواد

پیاز را پوست بگیرید و به صورت نگینی ریز خرد کنید. داخل قابلمه ای کمی روغن ریخته و پیاز را به همراه کمی فلفل و زردچوبه تفت دهید تا پیاز کمی سبک شود. در ادامه باید سبزی معطر دلخواه خود را اضافه کنید که در رسپی اصلی از سبزی به اسم غزیاغی یا پای غاز استفاده می شود.

مرحله سوم: مخلوط کردن مواد

سبزی را کمی با پیاز تفت دهید. در ادامه رب را به همراه کمی نمک اضافه کنید و تفت دهید تا بوی خامی رب گرفته شود. سپس عدس و لپه نیم پز شده را اضافه کنید و به مقداری کافی آب روی مواد بریزید و اجازه دهید بجوشد. در ادامه بعد ۱۵ دقیقه سیب زمینی پوست کنده و نگینی شده را اضافه کنید.

مرحله چهارم: پخت اشکنه زنجانی با عدس و لپه

وقتی سیب زمینی را اضافه کردید باید حرارت را کمی بالا ببرید تا همه مواد پخته شود. بعد از پخت همه مواد چند قاشق آبغوره اضافه کنید و نمک اشکنه را اندازه کنید. در ادامه رشته فرنگی یا ورمیشل را اضافه کنید و برای ۵ دقیقه بگذارید تا رشته ها پخته شوند. وقتی غذا کاملا جا افتاده شد. تخم مرغ ها را با چنگال هم بزنید و به صورت رشته ای داخل اشکنه بریزید و صبر کنید تا تخم مرغ ها بسته شوند. اشکنه ما آماده شده است داخل ظرف بکشید و سرو کنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه اشکنه زنجانی

  1. برای اینکه اشکنه لعاب داشته باشد بهتر است ۱ ق غذا خوری آرد را به همراه پیاز تفت دهید.
  2. می توانید به دلخواه از پوره گوجه فرنگی استفاده کنید.
  3. این غذا با صورت ترید شده با نان سرو می شود.

همچنین ببینید  

از
4
دیدگاه