طرز تهیه اشکنه کشک مشهدی ساده و خوشمزه با گردو

طرز تهیه اشکنه کشک

 

یکی از ساده ترین و محبوب ترین غذاهای سنتی ایرانی می باشد که شاید کمتر کسی آن را دوست نداشته باشد، اشکنه یکی از غذاهای اصیل و قدیمی ایرانی است که از زمان‌های قدیم در سرزمین خراسان طبخ می ‌شده و ورژن های مختلف اون در سراسر کشورمون تهیه می شود، اشکنه تقریبا مثل آبگوشت می باشد که در آن نان ترید می‌کنند و می‌خورند و یک غذای لذیذ فوری می باشد این غذا به مواد خاصی نیاز ندارد و بسیار سریع و راحت تهیه می شود و همچنین به دلیل استفاده از کشک بسیار مقوی است و یک غذای گیاهی نیز محسوب می شود چون در تهیه آن از هیچ نوع گوشتی استفاده نمی شود. امروز در پارسی دی اشکنه کشک مشهدی با گردو را به شما آموزش خواهید داد با ما همراه باشید.

مواد لازم 

پیاز۱ عدد
شنبلیله یا مرزه۱ ق غذا خوری
سیب زمینی۲ عدد
تخم مرغ۲ عدد
کشک ساییده شده۱ پیمانه
گردو رنده شده۱/۴ پیمانه
نمک، فلفل سیاه، زردچوبهبه مقدار لازم

طرز تهیه اشکنه کشک مشهدی با گردو 

مرحله اول: تفت دادن سیب زمینی

برای شروع کار سیب زمینی ها را پوست گرفته و به شکل مکعبی خرد کنید و داخل تابه کمی روغن ریخته تا داغ شود سپس سیب زمینی با کمی زردچوبه و نمک سرخ کنید و کنار بگذارید.

مرحله اول: تفت دادن پیاز

در ادامه پیاز را پوست بگیرید و بشورید سپس به صورت خلالی ریز یا نگینی خرد کنید و داخل تابه با مقداری زردچوبه تفت دهید تا سبک طلایی شود سپس مرزه یا شنبلیله را اضافه کنید و کمی تفت دهید.

مرحله سوم: افزودن گردو

وقتی بوی خوب سبزی معطر خارج شد گردو ها را که از قبل پوست گرفته و آسیاب کردید به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا بوی خامی گردوها گرفته شود بهتر است در این مرحله حرارت کم باشد.

مرحله چهارم: افزودن کشک

کشک را داخل کمی ۲ پیمانه آب گرم ریخته و هم بزنید تا رقیق شود سپس به مواد فوق اضافه کنید و مدام سریع هم بزنید سپس سیب زمینی ها را که از قبل سرخ کردید اضافه کنید.

مرحله پنجم: تهیه اشکنه کشک

در ادامه و در صورت دلخواه تخم مرغ ها را داخل کاسه شکسته و با چنگال بزنید تا از لختگی خارج شود سپس به مواد اضافه کنید و خیلی سریع هم بزنید و در ادامه فلفل سیاه و کمی نمک بزنید و برای ۱۵ دقیقه بگذارید تا اشکنه جا افتاده شود وقتی هم مواد خوب منسجم شد و جا افتاد داخل کاسه ریخته و نان تیلت کنید و به همراه سبزی و ترشی میل کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور تهیه اشکنه کشک خوشمزه و ساده

  1. افزودن تخم مرغ دلخواه است.
  2. در ورژن اصلی سیب زمینی وجود ندارد ولی برای لعاب بیشتر ریخته می شود و اگر دوست ندارید حذف کنید و کمی آرد با آب حل کنید و داخل اشکنه بریزید تا لعاب دار شود.
  3. می توانید به جای مرزه یا شنبللیه از کمی نعنا خشک استفاده کنید.
  4. اگر دوست دارید اشکنه کشک زرد تهیه کنید باید این کشک را که مخصوص سیستان است را تهیه و اضافه کنید.

همچنین ببینید  

از
10
دیدگاه

  • راضیه ۱ سال پیش

    تشکر

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۱ سال پیش

      خواهش می کنم عزیزم

      پاسخ