خواص عالی تخمه خربزه برای سنگ کلیه و بارداری + نحوه مصرف

خواص تخمه خربزه

 

خواص تخمه خربزه یا تخم خربزه؛ در این پست می توانید با خواص خوب تخم خربزه آشنا شوید و از آن برای مصارف های مختلف استفاده کنید. شاید برای شما جالب باشد که تخم خربزه دارای خواص بی نظیری می باشد و شما می توانید از آن برای درمان انواع بیمارهای خانگی استفاده کنید و از مصرف این ماده غذایی با ارزش غافل نشوید. بهتر است بعد از خوردن خربزه تخم آن را بیرون نریزید و از خواص بی نظیر آن لذت ببرید. خربزه یکی از میوه های تابستانی و بسیار پر طرفدار است که دسته خانواده ملون قرار دارد و این میوه آب بسیار زیادی دارد و از اوایل اردیبهشت تا شهریور برداشت این محصول می باشد. خود خربزه دارای مواد مغذی و معدنی بسیاری زیادی است و از خانواده کدو ها نیز می باشد. طبع ان گرم و خشک می باشد و یک نوع میوه ی بوته ای می باشد که بوته آن کوتاه قد و ظاهری کشیده و بیضی شکل دارد. امروز در پارسی دی با خواص تخم خربزه آشنا خواهید شد همراه ما باشید.

خواص تخم خربزه

در هر ۱۰۰ گرم تخمه خربزه می توان گفت حدود ۷ درصد کربوهیدرات، ۲ درصد پروتئین و کمتر از ۱ درصد چربی دارد و شگفت زده خواهید شد که بدانید این دانه سرشار از مواد معدنی و ویتامین های مختلف مانند A,C,E,K و نیاسین، روی و … می باشد.

خواص تخمه خربزه برای سنگ کلیه

تخم خربزه می تواند بسیار از کمبود های ویتامین در بدن را جبران کنید و مانند مغز کدو ارزش غذایی بالایی دارد و برای درمان سنگ کلیه نیز بسیار مفید است، سنگ کلیه یکی از بیمارهای شایع این روز ها می باشد که در اثر اشباع شدن مواد محلول در ادرار ایجاد می شود و چون خربزه ادار اور بوده و به همین دلیل دفع رسوبات ادرای و مواد زائد نیز تاثیر زیادی دارد. تخمه خربزه دارای پتاسیم است و موجب می شود که سموم و مواد اضافی بدن دفع و همچنین به شستشو و کلیه و مثانه کمک می کند.

خواص تخم خربزه برای فشار خون

دانه های خربزه سرشار از پتاسیم هستند که به کاهش فشار خون و در نتیجه سلامت قلب کمک می کند و برای کسانی که کلسترول و چربی بالایی دارند پیشنهاد می شود از تخمه خربزه در تابستان استفاده کنند.

خواص تخم خربزه برای چشم

در تخمه خربزه مقادیر بسیار بالایی از ویتامین A و بتا کاروتن وجود دارد که به تقویت بینایی و همچنین کاهش خطر ابتلا به آب مروارید کمک می کند.

خواص تخمه خربزه

خواص تخم خربزه در بارداری

تخم خربزه برای زنان باردار نیز مفید است زیرای مقادیری مناسب از فولات موجود در این دانه سدیم اضافی را از بین می برد و در نتیجه مشکلات احتباس آب در زنان باردار را کاهش می دهد ولی بهتر است قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

خواص تخمه خربزه برای مو و ناخن

شما با خوردن تخم خربزه می توانید پوست و مو و ناخن سالم تری داشته باشید زیرا پوئتین موجود در این دانه بسیار بالا می باشد و برای شد و بافت های بدن کمک می کند و در نتیجه باعث می شود ناخن و موی شما زودتر رشد کند.

خواص تخمه خربزه برای کاهش استرس

شاید برای شما جالب باشد که تخم خربزه چگونه به کاهش استرس کمک خواهد کرد. اساسا می توانید گفت دانه خربزه جریان اکسژن به مغز را افزایش می دهد و در نتیجه بافت های مغز ما را آرام و بدون استرس می کند.

خواص تخمه خربزه برای یبوست

دانه های خربزه PH خنثی دارند و به همین دلیل برای کسانی که مشکل رفلکس و اسید معده دارند می توان گفت یک درمان خانگی فوق العاده می باشد.

خواص تخمه خربزه برای اسپرم

لیکوپن یک انتی اکسیدان بسیار قوی است که نقش بسیار مهمی در افزایش باروی مردان را دارد و دانه های خربزه منبع بسیار خوبی از این آنتی اکسیدان هستند و برای افزایش اسپرم گزینه بسیار خوبی می باشد.

خواص تخمه خربزه برای لاغری

تخم خربزه دارای فیبر می باشد و به همین دلیل احساس سیری و کاهش اشتها را بدنیال دارد و شما می توانید با خوردن تخمه خربزه به لاغر شدن کمک کنید و در کنار آن از خواص خوب آن نیز بهرمند شوید.

خواص تخم خربزه برای سلامت قلب

در دانه های خربزه مقدار زیادی اسید های چرب امگا۳ وجود دارد که عملکرد قلب را بهبود می بخشد و شما را از بیمارهای قلبی محافظت می کند.

نحوه مصرف تخم خربزه

خواص تخم خربزه

 

اما شما می توانید تخم خربزه را بشورید و روی یک سینی قرار دهید به طوری که تخم ها روی هم قرار نگیرند و جلوی آفتاب قرار دهید و صبر کنید تا خشک شود و بعد آن ها را آسیاب کنید و به شکل پودر شده روزانه ۱ ق چای خوری از آن به صورت خالی میل کنید و یا می توانید داخل آب جوش یا چای خود بریزید و میل کنید و یا می توانید در تهیه قوتو در خانه نیز از تخمه خربزه استفاده کنید و یا می توانید تخم خربزه را بعد از خشک کردن به صورت بو داده با نمک استفاده کنید.

مضرات خوردن تخم خربزه

همان طور که خوردن و افراط در یک ماده غذایی همان قدر که برای بدن مفید است می تواند مضر نیز باشد، زیرا مصرف بیش از حد تخم خربزه سبب تولید گرمی و در نهایت نفخ و ناراحتی های معده می شود و کسانی که سرماخوردگی شدید دارند می تواند باعث تب نیز شود.