طرز تهیه خورش حبشی جنوبی خوشمزه و سنتی با گوشت به روش اصلی

طرز تهیه خورش حبشی

 

یکی از اصیل ترین خورشت های سنتی ایرانی می باشد که از زمان صفویه در ایران تهیه می شده و به دلیل رنگ تیره آن به حبشی معروف شده است. این غذای خوشمزه بیشتر در جنوب کشور رایج است و طعم فوق العاد خوبی دارد ترکیب رب انار و انواع مغزها و شیره انگور این خورشت خوشمزه را تشکیل داده است. اما در دوران صفویه به خورش قلیه می گفتندکه به معنی سرخ شده می باشد. خورشت حبشی طعم ترشی و شیرین دارد که می توانید به راحتی با ذائقه خود هماهنگ کنید. اما این خورش بسیار مقوی نیز می باشد و دارای آهن، فسفر، کلسیم است و کالری بالایی دارد. این خورش خوشمزه در کنار پلو زعفرانی میل می شود. امروز در پارسی دی طرز تهیه خورش حبشی را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم 

لپه۱/۲ پیمانه
گوشت خورشتی۵۰۰ گرم
پیاز۱ عدد
کره۵۰ گرم
رب انار ترش۱/۳ پیمانه
آلو سیاه۵ عدد
قیسی۴ عدد
بادام له شده۱ پیمانه
شیره انگور۳ ق غذا خوری
کشمش سبز۱/۳ پیمانه
سیر داغ، پیاز داغ، نعنا داغبه مقدار لازم
زعفرانبه مقدار لازم
نمک، فلفل سیاهبه مقدار لازم

طرز تهیه خورش حبشی با برنج و گوشت

مرحله اول: آماده سازی

ابتدا لپه را خیس کنید تا نفخ آن گرفته شود. بادام ها را بلانچ کنید. بدین صورت که داخل آب در حال جوش ریخته و بعد از ۳ دقیقه داخل آب سرد بریزید و پوست بادام را جدا کنید. بادام ها را خشک کنید و داخل غذاساز یا آسیاب ریخته و خوب له و پوره کنید. لپه را داخل قابلمه ریخته و نیم پز کنید.

مرحله دوم: تفت دادن گوشت و پیاز

در ادامه پیاز را پوست بگیرید و داخل قابلمه به همراه کمی کره و روغن خوب تفت دهید تا سبک شود. پیاز را از روغن خارج کنید و جدا بگذارید. گوشت را به همراه کمی فلفل سیاه داخل قابلمه تفت دهید تا خوب سرخ و تغییر رنگ دهد و بعد لپه را به آن اضافه کنید و کمی تفت دهید.

مرحله سوم: پخت گوشت

حالا مقداری از پیاز داغ تهیه شده را به همراه شیره انگور و رب انار به مواد گوشتی اضافه کنید و کمی تفت دهید. حالا چند لیوان آبجوش رو مواد ریخته و حرارت را بالا ببرید تا به حوش بیفتد. اجازه دهید تا برای ۱ الی ۲ ساعت گوشت پخته و نرم شود.

مرحله چهارم: افزودن آلو و بادام

در ادامه بادام له شده را به همراه آلو خورشتی و قیسی که از قبل خیس کردید به خورشت حبشی اضافه کنید و بعد کشمش پاک شده و کمی زعفران دم کرده غلیظ را به مواد اضافه کنید. حرارت را کم کنید و برای ۱ ساعت بگذارید تا خورش جا افتاده شود. در انتها باید آب خورش کاملا کشیده شود. نمک خورش را اندازه کنید و داخل کاسه سرو ریخته و با سیر داغ و پیاز داغ باقی مانده و نعنا داغ تهیه شده تزئین کنید. نوش جان

فوت وف ن های دستور پخت خورشت حبشی جنوبی

  1. می توانید بجای گوشت خورشتی از گوشت قلقلی استفاده کنید.
  2. به دلخواه در انتها می توانید مقدار ترشی و شیرینی را تغییر دهید.
  3. از برگه قیسی یا انواع آلو ها می توانید استفاده کنید.

همچنین ببینید  

از
2
دیدگاه