طرز تهیه ایشلی کوکه مغزدار خوشمزه و آسان تبریزی با خمیر مایه

طرز تهیه ایشلی کوکه

 

یکی از نان های سنتی ترک ها می باشد که ایچلی کوکه یا نان مغزدار نیز به آن می گویند این نان بیشتر در تبریز تهیه می شود ولی امروزه به دلیل شبکه های اجتماعی که هست بیشتر غذاها و نان های سنتی در بیشتر شهرها تهیه می شود و هر شخصی با توجه به ذائقه و سلیقه خود متفاوت عمل می کند اما ما تصمیم داریم این نان را با رسپی سنتی به شما یاد دهیم. بافت این نون بسیار عالی و سبک می باشد و عطر و بوی فوق العاده ای دارد. این نان را می توانید به صورت مغزدار یا ساده تهیه کنید و مواد میانی را حذف کنید که در آن صورت کوکه ساده خواهید داشت. تهیه آن بسیار آسان است و نیاز به مواد خاصی ندارد و می تواند برای عصرانه و صبحانه گزینه بسیار مناسبی باشد. امروز در پارسی دی ایشلی کوکه مغزدار را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم

آب ولرم۱/۲ پیمانه معادل ۱۲۰ گرم
شیر ولرم۱/۲ پیمانه معادل ۱۲۰ گرم
روغن مایع۱/۳ پیمانه معادل ۸۰ گرم
پودر خمیر مایه۱ ق مربا خوری معادل ۵ گرم
پودر زنجبیل۱ ق مربا خوری
ماست۲ ق غذا خوری
شکر۱ ق غذا خوری
نمک۱ ق چای خوری
آرد۳۷۰ گرم
تخم مرغ۱ عدد

مواد لازم برای مواد میانی 

آرد۱ پیمانه
کره۱۰۰ گرم
پودر زنجبیل۱ ق مربا خوری
زردچوبه۱/۲ ق چای خوری
زعفران۲ ق مربا خوری
پودر قند۲ ق غذا خوری

طرز تهیه ایشلی کوکه مغزدار تبریزی

مرحله اول: عمل آوری خمیرمایه

ابتدا آب ولرم را داخل یک لیوان ریخته و با شکر را اضافه کنید و بعد خمیرمایه را اضافه کنید و هم بزنید و رو لیوان را بپوشانید و برای ۱۰ دقیقه بگذارید تا عمل بیاد. دقت کنید آب حتما باید دمای ولرم معادل ۵۰ الی ۴۵ درجه داشته باشد تا خمیرمایه عمل بیاد.

مرحله دوم: تهیه خمیر

زرده و سفیده تخم مرغ را جدا کنید و زرده را جدا بگذارید برای رومال نان ها سپس سفیده تخم مرغ را به همراه شیر و ماست و نمک و روغن و خمیرمایه عمل آمده اضافه کنید و هم بزنید سپس شروع به اضافه کردن آرد کنید بسته به نوع آردی که استفاده می کنید ممکن است بیشتر یا کمتر آرد بخواهید وقتی خمیر وسط کاسه جمع شد کم کم به مدت ۱۵ دقیقه خمیر را خوب ورز دهید.

مرحله سوم: استراحت خمیر

می توانید برای ورز دادن خمیر از استند میکسر استفاده کنید. سپس یک کاسه را چرب کنید و خمیر را به شکل توپ در بیاورید و برای ۱ ساعت بگذارید تا خمیر پف و حجم بگیرد حتما در محیط قرار دهید و روی آن را با سلفون یا پارچه بپوشانید.

مرحله چهارم: تهیه مواد میانی

در همین حین که خمیر در حال استراحت است آرد را داخل تابه ریخته و ۱۰ دقیقه خوب تفت دهید تا بوی خامی آرد از بین برود و بعد کره را اضافه کنید و خوب هم بزنید سپس پودر قند و زعفران و زردچوبه و زنجبیل را اضافه کنید و بعد از چند دقیقه از روی حرارت بردارید.

مرحله پنجم: تهیه نان ایشلی

پف خمیر را بگیرید و کمی ورز دهید و خمیر را به چانه های ۸۰ گرمی تقسیم کنید و هر چانه کف دست پهن کنید و مقداری از مواد میانی داخل آن قرار دهید و خمیر را ببندید و کمی پهن کنید و روی خمیر را با ته ماسوره شکل بزنید سپس روی خمیر را بپوشانید و برای ۲۰ دقیقه بگذارید تا مجدد استراحت کند و خمیر حجم بگیرد.

مرحله ششم: پخت ایچلی کوکه

در ادامه روی نان ها را با زرده رومال کنید و به دلخواه کمی کنجد بپاشید و در فر از قبل گرم شده به مدت ۴۰ دقیقه در دمای ۱۸۰ درجه قرار دهید تا پخته و طلایی شود سپس از روی سینی جدا و سرو کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور تهیه ایشلی کوکه یا نان مغزدار تبریزی

  1. افزودن زعفران به مواد میانی دلخواه است و بیشتر زردچوبه استفاده می شود.
  2. طرح زده روی خمیر را کمی بیشتر فشار دهید تا بعد از پخت طرح از بین نرود.
  3. برای لطیف شدن نان یک کاسه آب داخل فر قرار دهید.
  4. برای فر برقی و توستر دما را ۲۰ درجه کمتر تنظیم کنید.

همچنین ببینید  

طرز تهیه ایشلی کوکه مغزدار خوشمزه و آسان تبریزی با خمیر مایه
3 (60%) 2 votes