طرز تهیه نان بدون ورز دادن خیلی نرم و خوشمزه و راحت با خمیر مایه

طرز تهیه نان بدون ورز دادن

 

نان ها انواع و اقسام مختلفی دارند و شما می توانید نان ها را برای صبحانه یا عصرانه یا ماه مبارک رمضان تهیه کنید. در تهیه بیشتر نان ها از خمیر مایه استفاده می شود که باعث می شود بافت نان نرم و پنبه ای شود و ماندگاری نان نیز بیشتر شود. شما می توانید نان ها را به شکل های مختلف حالت دهید و در فر یا به روی گاز بپزید. اما این خمیر نیازی به ورز دادن ندارد و شما می توانید خیلی راحت این کار را انجام دهید. امروز در پارسی دی طرز تهیه نان بدون ورز دادن را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم

آرد فانتزی الک شده۲۰۰ گرم ( یک و نیم پیمانه )
شیر ولرم۱۶۰ گرم ( یک پیمانه سرخالی ، یک سانت بالای پیمانه خالی باشه )
شیرخشک قنادی (دلخواه)۵ گرم ( ۲ ق چ )
زردچوبهنصف ق چایخوری
پودر شکر۱ ق چای خوری
نمک۱ ق چای خوری
روغن مایعیک و نیم ق غذا خوری
خمیر مایه۳ گرم معادل ۱ ق چای خوری

طرز تهیه نان بدون ورز دادن

مرحله اول: عمل آوری خمیر مایه

ابتدا باید آرد و خمیر مایه و نمک و شکر و زردچوبه و شیر خشک قنادی که می توانید از لوازم قنادی را تهیه کنید را داخل یک ظرف بریزید و با همزن دستی مواد را خوب مخلوط کنید و بعد باید شیر ولرم را با لیسک مواد را خوب مخلوط کنید.

مرحله دوم: تهیه خمیر

شیر را باید کم کم اضافه کنید تا جایی که خمیر چسبنده و لطیفی بدست بیاید و نباید شیر را به یک باره اضافه کنید زیرا آب خور آرد ها متفاوت است و ممکن است کمی بیشتر یا کمتر شیر بخواهد، مواد را با لیسک خوب هم بزنید و در انتها روغن مایع اضافه کنید و با لیسک هم بزنید تا یکدست شود.

مرحله سوم: استراحت

ابتدا باید خمیر را داخل یک ظرف قرار دهید و برای ۲۰ دقیقه برای بار اول استراحت کنید و دست های خود را چرب کنید و بعد از ۲۰ دقیقه خمیر را از ۴ طرف شروع به تا زدن کنید یعنی خمیر را بکشید و روی هم بیاورید این کار را چند بار انجام دهید و با دست به شکل چانه به آن شکل دهید و مجدد به آن ۱ ساعت دیگر زمان دهید تا استراحت کند.

مرحله چهارم: پخت نان

خمیر را روی ورق نسوز یا سینی فر به شکل گرد باز کنید و روی آن پلاستیک چرب شده قرار دهید و برای ۲۰ دقیقه دیگر زمان دهید تا استراحت کند و با دست روی خمیر سوارخ های ایجاد کنید و به دلخواه می توانید از کنجد یا سیاه دانه بریزید و برای پخت در فر گازی با دمای ۲۲۰ قرار دهید و ۱۲ الی ۱۵ دقیقه زمان دهید تا پخته شود. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت نان بدون ورز دادن

  1. اگر فر شما برقی است باید روی دمای ۲۲۰ درجه با کانوکشن روشن زمان دهید.
  2. برای پخت در توتسر باید المنت بالا و پایین همزمان روشن باشد و دما را روی ۲۱۰ تنظیم کنید.
  3. می توانید بجای شیر از آب جایگزین کنید.
  4. برای این که خمیر نرم شود یک کاسه آب داخل فر قرار دهید.

همچنین ببینید 

از
4
دیدگاه