طرز تهیه باگت فرانسوی خانگی آسان و راحت با خمیر مایه

طرز تهیه باگت فرانسوی

 

یکی از محبوب ترین نون ها در سراسر دنیا می باشد. نان باگت در واقع نمادی از فرهنگ فرانسه می باشد زیرا تاریخچه طولانی دارد در زمان لوئی چهاردهم نان هایی با طول زیاد و عرض کم طبخ می شد در واقع نان باگت فرانسوی با طول ۶۵ سانتی متر و عرض ۵ سانت تهیه می شود در آوریل ۱۹۴۴ مسابقه ای در فرانسه آغاز شد که چی کسی بهترین نان را می پزد تقریبا ۲۰۰ نانوا در این مسابقه شرکت کردند که ۱۴ داور این مسابقه را داروی می کرد آنها به بو، مزه و شکل ظاهر امتیاز می دادند سرانجام یک نفر انتخاب شد و برنده ۴۰۰۰ یورو شد و باید نان روزانه رئیش جمهور فرانسه را به مدت یکسال تهیه می کرد. افسانه های زیادی در تاریخچه باگت فرانسوی وجود دارد برخی می گویند ناپلئون بنا پارت در اصل باگت فرانسوی را کشف کرده. امروز باگت فرانسوی بسیار خوشمزه با بافت عالی را به شما آموزش خواهیم داد برای تهیه باگت فرانسوی ابتدا باید خمیر ترش را تهیه کنید سپس ادامه مراحل را بروید. با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه خمیر ترش

آب هم دمای محیط۲۵۰ گرم
آرد۲۵۰ گرم
خمیر مایه فوری۱/۲ ق چای خوری

مواد لازم برای تهیه خمیر اصلی 

آرد۴۰۰ گرم
آب۲۵۰ گرم
خمیر مایه تازه۱۲ گرم یا خمیر مایه فوری ۶ گرم
نمک۱۵ گرم
آردبرای رومال

طرز تهیه باگت فرانسوی

مرحله اول : تهیه خمیر ترش

تمام مواد خمیر ترش را داخل یک کاسه ریخته و خوب مخلوط کنید و روی خمیر ترش را با یک پلاستیک بپوشانید و یک سوراخ کوچک روش ایجاد کنید و برای ۱۲ ساعت بگذارید داخل محیط آشپزخانه بماند تا ترش شود در واقع یک خمیر ترش فوری تهیه می کنید.

مرحله دوم : تهیه خمیر باگت فرانسوی

خمیر ترش را با کمی آب گفته شده در دستور در همان ظرفی که هست مخلوط کنید تا راحت تر جدا شود سپس خمیر ترش و آب را داخل کاسه ای ریخته و خمیر مایه تازه را خرد کنید (برای رسیدن به نتیجه بهتر از خمیر مایه تازه استفاده کنید که می توانید از لوازم قنادی ها تهیه کنید خمیر مایه تازه نیازی به آماده سازی ندارد و حجم بسیار خوبی به نان های فانتزی می دهد) و همزن را روشن کنید و آرد را کم کم اضافه کنید این خمیر باید کمی چسبنده باشد و نباید خیلی سفت باشد به مدت ۵ دقیقه خمیر را با همزن بزنید و در انتها نمک را اضافه کنید.

مرحله سوم : استراحت دادن خمیر باگت فرانسوی

حالا باید خمیر را بمدت ۱۵ دقیقه خوب ورز دهید تا لطیف و نرم شود و یا می توانید ۱۰۰ بار خمیر را به سطح کار بکوبید سپس خمیر را داخل یک ظرف یا همان روی میز کار قرار دهید و یک پارچه تمیز روی آن بکشید و بمدت ۱ ساعت بگذارید بماند تا حجم آن دو برابر شود. می توانید خمیر را داخل فر خاموش بگذارید و یک کاسه آب داغ کف فر قرار دهید تا با ایجاد یک حمام بخار خمیر خوب حجم بگیرد.

مرحله چهارم : تهیه باگت فرانسوی

خمیر بعد از دو برابر شدن حجم آن چونه های ۲۹۰ گرمی بگیرید و روی سطح کار آرد پاشی شده قرار دهید. یک دستمال ضخیم بردارید و روش را آرد بپاشید و کنار بگذارید. حالا خمیر ها را مانند رول در بیاورید و روی یک پارچه تمیز آردپاشی شده به مدت ۲۰ دقیقه مجدد استراحت دهید. بعد از گذشت ۲۰ دقیقه رول ها را یکی از زیر دستمال بیرون بیاورید تا بقیه رول خشک نشوند سپس خمیر را مانند باگت رول کنید و با دست کاملا تمام درزهای آن را بپوشانید دقت کنید باید کلفتی و نازکی خمیر در همه جا یکسان باشد سپس رول ها را داخل آن پارچه که از قبل آرد پاشی کردیم قرار دهید و بمدت ۴۵ دقیقه دیگر استراحت بدهید.

مرحله پنجم : پخت باگت فرانسوی

فر را حتما ۲۰ دقیقه از قبل گرم کنید سپس نان ها را به آرامی روی سنی فر که از قبل کاغذ روغنی انداختید قرار دهید و روی آنها آرد بپاشید و با چاقو تیز به دلخواه روی نان طرح بزنید سپس روی نان را آب اسپری کنید سپس سریع داخل فر داغ بگذارید و بمدت ۲۰ دقیقه اجازه دهید با دمای ۱۸۰ درجه پخته شود اگر فر شما فن دار نیست می توانید روی نان را کمی گریل کنید تا طلایی شود. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت باگت فرانسوی

  1. برای اینکه نان خشک نشود می توانید یک ظرف آب در حین پخت داخل فر قرار دهید.
  2. داغ بودن فر بسیار مهم است پس حتما ۲۰ دقیقه با دمای ۱۸۰ روشن کنید.
  3. زمان فر با توجه به فرهای مختلف ممکن است بیشتر یا کمتر شود.
  4. می توانید سطح نان را با کنجد تزئین کنید.

همچنین ببینید 

از
2
دیدگاه