طرز تهیه خوراک ماش ساده و خوشمزه با بلغور و سیب زمینی

طرز تهیه خوراک ماش

 

اُ ماش یکی از غذاهای بسیار خوشمزه و مقوی دزفول می باشد که معمولا در فصل زمستان و پاییز تهیه می کنند در زمان گذشته بر این باور بودند که که در این فصول باید گوشت کمتر و حبوبات بیشتر طبخ کنند طرز تهیه این غذا بسیار راحت است و شما به دلخواه می توانید با حبوبات دیگر مانند لوبیا، هویج و یا به صورت ساده با سیب زمینی تهیه کنید و به همراه نان تازه به عنوان وعده اصلی میل کنید و از خواص مهم ماش بهرمند شوید از خواص ماش می توان به کاهش فشار خون، مبارزه با سرطلان و جلوگیری از گسترش آن، افزایش سطح ایمنی بدن، مبارزه با چاقی اشاره کرد. امروز در پارسی دی طرز تهیه خوراک ماش با بلغور سیب زمینی را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم 

ماش۳ پیمانه
بلغور۳ ق غذا خوری
پیاز۲ عدد
سیر۳ حبه
سیب زمینی۲ عدد
رب۱ ق غذا خوری
آب نارنج یا آبلیمو۱ ق غذا خوری
نمک و فلفل سیاه و قرمز و زردچوبهبه مقدار لازم
جعفریبرای تزئین غذا به مقدار لازم

طرز تهیه خوراک ماش و سیب زمینی

مرحله اول : آماده سازی ماش و بلغور

از شب قبل ماش را داخل آب ریخته و بگذارید تا آب سیاه آن خارج شود سپس آن را دور بریزید و به همراه بلغور داخل یک قابلمه ریخته و مقداری روی آن آب بریزید تا بلغور و ماش پخته و لعاب بی اندازد این مرحله ممکن است ۱ ساعت زمان ببرد.

مرحله دوم : تفت دادن پیاز و سیر

پیاز را پوست بگیرید بشورید و نگینی ریز خرد کنید و داخل تابه به همراه کمی زردچوبه و فلفل سیاه تفت دهید تا کمی سبک شود سپس پوره سیر رنده را به آن اضافه کنید و تفت داده تا عطر سیر خارج شود.

مرحله سوم : افزودن رب

رب را به همراه فلفل قرمز و کمی نمک اضافه کنید و کمی تفت دهید تا رب خوش رنگ شود سپس رب و پیاز داغ را به خوراک ماش اضافه کنید و هم بزنید.

مرحله چهارم : تهیه سیب زمینی

سیب زمینی ها را پوست بگیرید و مکعبی خرد کنید و داخل تایه با مقداری روغن سرخ کنید تا طلایی شود سپس مقداری از آن را داخل خوراک ریخته و مقداری را برای تزئین غذا نگهدارید.

مرحله پنجم : تهیه خوراک ماش

در انتها نمک خوراک را اندازه کنید و مقداری آب نارنج به آن اضافه کنید و آن را در ظرف سرو کشیده  و روی آن را با جعفری خرد شده و سیب زمینی سرخ شده ترئین کنید و به همراه نان تازه میل کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت خوراک ماش

  1. می توانید رب را حذف کنید تا خوراک ماش سبز رنگ باشد.
  2. بجای آب می توانید از عصاره قلم یا استاک گوشت نیز استفاده کنید.
  3. بجای رب از پوره گوجه فرنگی استفاده کنید.
  4. در بعضی شهرها رب انار ملس نیز به این خوراک اضافه می کنند.

همچنین ببینید 

از
5
دیدگاه