خواص و مضرات گوجه فرنگی برای پوست ، مو ، سرطان و رژیم لاغری

خواص گوجه فرنگی

گوجه فرنگی , خواص گوجه فرنگی , مضرات گوجه فرنگی , khavas gojeh farangi , o,hw ', i tvk'd

گوجه فرنگی

آشنایی با گوجه فرنگی

گوجه فرنگی را در دو دسته بندی میوه ها و سبزیجات دسته بندی می کنند البته علم باغبانی گوجه فرنگی را یک نوع سبزی می داند. این گیاه پر مصرف بومی آمریکای جنوبی و مرکزی است و توسط اسپانیا به نقاط مختلف جهان انتقال داده شده است.

این میوه دارای رنگ و شکل زیبایی می باشد که به عنوان یک سبزیجات پرخاصیت شناخته می شود. گوجه فرنگی دارای فواید زیادی برای سلامت بدن می باشد ، برخی افراد به گوجه فرنگی حساسیت دارند ، اگر شما از آن دسته افرادی هستید که به گوجه فرنگی حساسیت ندارید این میوه خوشمزه را در دستور غذایی خود قرار دهید.

گوجه فرنگی گیاه پر فایده و مفیدی است و خواص بسیار زیادی دارد که همگی این خواص را نمی توان به طور کامل در یک مقاله گنجاند ، به همین جهت خلاصه ای از خواص این گیاه ارزشمند را برایتان جمع آوری کرده ایم. برای شناخت بیشتر مهم ترین خواص گوجه فرنگی در ادامه با پارسی دی همراه باشید.

خواص گوجه فرنگی

جلوگیری از جمع شدن چربی

یکی از خواص گوجه فرنگی جلوگیری از انباشته شدن چربی ها در بدن می باشد. گوجه فرنگی دارای چهار گرم کربوهیدرات ، هجده گرم کالری ، یک گرم پروتئین می باشد. گوجه فرنگی چربی اشباع شده ندارد. این سبزی کم کالری می باشد و از انباشته شدن چربی های بدن جلوگیری می کند.

باز کردن منافذ بسته پوست

گوجه فرنگی برای درمان منافذ باز پوست موثر است. ویتامین سی موجود در گوجه فرنگی باعث می شود تا منافذ باز پوست کوچک شوند. آب گوجه فرنگی برای کوچک کردن منافذ باز پوست بسیار موثر است. شما می توانید گوجه فرنگی را به صورت مستقیم بر روی منافذ باز پوست خود قرار دهید و تاثیر آن را مشاهده کنید.

آنتی اکسیدان های قوی

این سبزی قرمز رنگ شامل آنتی اکسیدان های قدرتمند می باشد، آنتی اکسیدان های موجود در این سبزی شامل زآگزانتین و همچنین لیکوپن می باشد که یک ماده مغذی است و با رادیکال های آزاد درون بدن مبارزه می کند. مصرف گوجه فرنگی باعث سلامت جسم می شود. گوجه فرنگی در درمان بسیاری از بیماری ها نقش مهمی دارد. همچنین از مبتلا شدن به ایدز و انواع سرطان ها جلوگیری می کند.

درمان و بهبود اگزما

گوجه فرنگی دارای روغن فوق العاده می باشد که برای درمان بیماری های پوستی نظیر اگزما موثر است. استفاده از روغن گوجه فرنگی برای درمان بیماری اگزما موثر بوده و شما می توانید ناحیه مربوط را با گوجه ماساژ دهید. می توانید شب تا صبح گوجه فرنگی را بر روی پوست خود قرار دهید و صبح آن را بشویید.

درخشان تر شدن پوست

خواص فوق العاده گوجه فرنگی برای پوست و زیبایی غیر قابل انکار است. اولین ماده ای که برای پوست و زیبایی که باعث درخشان شدن آن می شود. شما می توانید گوجه فرنگی را روی پوست خود استعمال کنید و به مدت ده دقیقه گوجه فرنگی را روی پوست خود قرار دهید تا تاثیر آن را ببینید. مصرف گوجه فرنگی باعث می شود تا پوست شما براق شود. این سبزی دارای ویتامین سی می باشد.

رفع چین و چروک های پوست

داشتن چین و چروک پوست را می توان با مصرف منظم گوجه فرنگی درمان کرد. لیکوپن موجود در این سبزی خوشمزه و قرمز رنگ روش خوبی برای از بین بردن چین و چروک پوست می باشد.

درمان جوش های صورت و آکنه

آکنه در بین جوانان بیشتر ظاهر می شود. این مشکل پوستی را می توان با داروهای گیاهی و روش های طبیعی درمان کرد. مطالعات نشان می دهد که مصرف گوجه فرنگی دارای فواید زیادی برای پوست می شود. این سبزی به دلیل داشتن ویتامین آ و سی با آکنه مبارزه می کند. گوجه فرنگی دارای خواص ضدباکتریایی دارد. اسیدیته بالای گوجه فرنگی در درمان و از بین بردن آکنه موثر است.

تقویت و محافظت از موهای سر

گوجه فرنگی دارای ویتامین آ می باشد ، این ویتامین موجود در گوجه فرنگی باعث می شود تا موهای شما تقویت شده و روش خوبی برای مراقبت از موی سر می باشد.

بخش مهمی از بهترین رژیم ها

اگر رژیم مدیترانه ای دارید باید بدانید که گوجه فرنگی بخش مهمی از این رژیم را تشکیل می دهد. افرادی که از رژیم مدیترانه ای استفاده می کنند کمتر از سایرین به بیماری قلبی و انواع سرطان گرفتار می شوند.

تقویت موهای سر

مطالعات انجام شده نشان می دهد که آب گوجه فرنگی تاثیر زیادی برای افزایش پی اچ طبیعی مو دارد. مصرف گوجه فرنگی باعث افزایش قدرت موها می شود.

کاهش وزن و رژیم لاغری

تحقیقات نشان می دهد که گوجه فرنگی برای داشتن یک بدن بسیار عالی نیاز است. یکی از خاصیت های گوجه فرنگی این است که مانع بالا رفتن وزن بدن می شود. اگر هر روز گوجه فرنگی را مصرف کنید چربی های ناخواسته درون بدن شما آب شده و تاثیر بسزایی بر روی کاهش وزن دارد. می توانید آب گوجه فرنگی را هر روز میل کنید.

سلامت و تقویت عضلات

گوجه فرنگی برای درمان دردهای انسان بسیار موثر است. این ماده خوراکی می تواند باعث حفظ سلامت عضلات شما شود. گوجه فرنگی را می توان به صورت خام یا آب آن استفاده نمود. این سبزی خوشمزه دارای پروتئین می باشد که تاثیر مثبتی بر روی تقویت عضلات انسان دارد. شما می توانید با مصرف گوجه فرنگی درد های عضلانی را از بین ببرید.

محافظت از دندان ها

یکی از فواید جالب گوجه فرنگی تاثیر آن بر سلامت دندان ها می باشد. گوجه فرنگی سرشار از کلسیم می باشد که برای سلامت دندان ها مفید است.

سلامت و تقویت استخوان ها

گوجه فرنگی سرشار از کلسیم بوده و برای سلامت دندان ها مهم است ، کلسیم موجود در گوجه فرنگی برای استحکام استخوان ها نیز مفید است. کلسیم موجود در این سبزی باعث می شود تا دندان های شما سالم مانده و استخوان های شما را تقویت می کند

تقویت و سلامت چشم ها

یکی از خواص بی نظیر گوجه فرنگی تاثیر مثبت بر روی چشم می باشد. این سبزی باعث می شود تا از بروز بیماری های چشمی جلوگیری شود. گوجه فرنگی سرشار از ویتامین آ ، تیامین ، فولات ، نیاسین ، فلاونوئیدها ، ب کمپلکس و … می باشد. بنابراین نتیجه می گیریم که گوجه فرنگی برای سلامت چشم حیاتی است.

درمان خشکی پوست

یکی از خواص گوجه فرنگی برای پوست و زیبایی درمان خشکی پوست می باشد. این سبزی دارای ویتامین سی فراوان می باشد که تاثیر زیادی برای درمان پوست های خشک دارد. گوجه فرنگی باعث مرطوب شدن پوست های خشک می شود.

مبارزه با پیری پوست

همه ی ما دوست داریم همیشه جوان بمانیم ، مخصوصا این موضوع در پوست صورت بیشتر دارای حساسیت می باشد ، مصرف گوجه فرنگی باعث می شود تا پوست اکسیژن را راحت تر جذب کند. علائم پیری را می توان توسط مصرف گوجه فرنگی به تاخیر انداخت. آب گوجه فرنگی را مصرف کنید تا از خواص ضدپیری آن لذت ببرید.

درمان قرمزی پوست

همانطور که اشاره شد گوجه فرنگی دارای لیکوپن می باشد که در مبارزه با آسیب های سلولی نقش دارد. برای درمان قرمزی پوست می توان از گوجه فرنگی کمک کنید. مستقیما می توانید گوجه فرنگی را بر روی محل قرمزی پوست قرار دهید تا میزان رطوب پوست بیشتر شده و قرمزی پوست درمان شود.

ترمیم پوست های آسیب دیده

مطالعات نشان می دهد که گوجه فرنگی حاوی روغن هایی می باشد که برای پوست های آسیب دیده مناسب است. گوجه فرنگی به عنوان یک داروی ضد پیری نیز استفاده می شود. شما می توانید گوجه را بر روی پوست خود قرار دهید. همچنین روغن گوجه فرنگی را می توانید به عنوان اسکراب بر روی پوست خشک خود بمالید.

از بین بردن جوش های سر سیاه

جوش های سر سیاه را با روش های مختلف می توان نابود کرد ، یکی از روش های طبیعی و ساده استفاده از گوجه فرنگی می باشد. یک برش گوجه فرنگی را به راحتی بر روی جوش سرسیاه قرار دهید و تاثیر آن را مشاهده کنید.

محافظت از رنگ موهای سر

یکی از خاصیت جالب این سبزی نگه داشتن رنگ مو می باشد. شما می توانید قبل از شستن موهای خود با شامپو گوجه را به صورت مستقیم بر روی موهای خود استعمال کنید. این کار باعث می شود تا از آسیب موهای شما جلوگیری شود.

شادابی پوست صورت

جالب ایت بدانید که پوست انسان نیز دچار استرس می شود. شما می توانید گوجه فرنگی را بر روی پوست خود ماساژ دهید تا نشانه های استرس کاهش پیدا کنید. ماساژ دادن پوست بدن با آب گوجه فرنگی سبب می شود تا سلول های پوست شما شاداب شده و مواد مغذی راحت تر جذب پوست شود.

درمان پوست مختلط

گوجه فرنگی یک منبع قدرتمند برای مراقبت از پوست می باشد. مطالعات نشان می دهد که برای درمان پوست مختلط می توان از گوجه فرنگی کمک گرفت.

پیشگیری از سرطان پروستات

گوجه فرنگی دارای مقدار زیادی از لیکوپن می باشد که یک آنتی اکسیدان قوی در برابر بیماری هاست. گوجه فرنگی را می توان در کنار کلم بروکلی مصرف نمود ، چرا که از ابتلا به سرطان پروستان جلوگیری می کند.

درمان پوست های خسته

از قدیم گوجه فرنگی در محصولات زیبایی به کار گرفته می شود. پوست خسته را می توان با تاثیرات بی نظیر گوجه فرنگی درمان نمود. می توانید گوجه را با ماست مخلوط کرده تا یک ماسک عالی تهیه شود ، ماسک را بر روی صورت خود قرار داده و به مدت بیست دقیقه بماند و سپس صورت خود را بشویید.

حذف سلول های مرده پوست

همانطور که می دانید گوجه فرنگی برای داشتن پوست شاداب و سفید موثر است. یکی دیگر از فواید گوجه فرنگی برای پوست که بی نظیر می باشد حذف سلول های مرده از پوست است.

درمان پوست چرب

یکی از خواص گوجه فرنگی برای پوست درمان چربی آن می باشد. یکی از روش هایی که می تواند برای درمان آکنه و اگزما و انواع بیماری های پوستی باشد استعمال آب گوجه فرنگی بر روی پوست باشد.

سفید کردن پوست صورت

خیلی از افراد با داروهای شیمیایی و مواد دیگر سعی دارند پوست خود را سفید کنند. گوجه فرنگی از قدیم در محصولات پوستی برای سفید کردن پوست استفاده می شده است. ویتامین سی موجود در گوجه فرنگی برای تقویت پوست و روشن کردن آن موثر است.

سفت شدن پوست

داشتن پوست سفت باعث می شود تا زیبا به نظر برسید. گوجه فرنگی به دلیل داشتن خاصیت قابض کنندگی باعث شادابی و جوانی پوست می شود. استفاده مستقیم گوجه فرنگی باعث می شود تا بتوانید از خاصیت قابض کنندگی آن استفاده کنید.

جوان سازی پوست

مواد مغذی موجود در گوجه فرنگی که شامل لیکوپن می باشد برای حفظ سلامت پوست مفید است. لیکوپن موجود در گوجه فرنگی با رادیکال های ازاد موجود در داخل بدن مبارزه کرده و باعث می شود تا پوست شما جوان تر شود.

جدا کردن پوست گوجه فرنگی ممنوع

پوست گوجه فرنگی را جدا نکنید ، چرا که پوست گوجه فرنگی دارای مقادیر زیادی از کارتینوئید می باشد که توسط سلول های روده انسان جذب می شود. بهتر است گوجه فرنگی را با پوست میل کنید تا از فواید بی نظیر آن بهره مند شوید.

صاف شدن پوست صورت

یکی دیگر از خاصیت های گوجه فرنگی این است که باعث می شود تا پوست شما صاف شده و لک های آن از بین برود. بدین منظور شما می توانید گوجه فرنگی را مستقیما بر روی پوست خود قرار داده و به مدت ده دقیقه آن را بشویید.

ضد آفتاب قوی و طبیعی

شما می توانید برای محافظت پوست صورت از اشعه یو وی از گوجه فرنگی استفاده کنید. گوجه فرنگی دارای آنتی اکسیدانی به نام لیکوپن می باشد که این آنتی اکسیدان بیشتر در پوست گوجه یافت می شود. با مصرف گوجه فرنگی از آفتاب سوختگی پیشگیری کنید.

کاهش ترشح چربی پوست

خیلی از افراد دارای پوست چرب می باشند که این مسئله آزار دهنده است. گوجه فرنگی به کاهش ترشح چربی در افراد کمک می کنید. شما می توانید گوجه فرنگی را بر روی قسمت های چرب پوست صورت خود قرار داده و چند دقیقه بعد صورت خود را بشویید.

درمان پوست کدر

یکی از خواص شگفت انگیز گوجه فرنگی درمان پوست کدر می باشد. مواد مغذی که در گوجه فرنگی وجود دارد باعث می شود تا پوست شما روشن شود.

افزایش شیر مادران

گوجه فرنگی دارای کارتینوئید آلفا و بتا، لوتئین، و لیکوپن می باشد که دارای فواید زیادی برای سلامت بدن است. خانم های شیرده می توانند از گوجه فرنگی استفاده کنند. لیکوپن موجود در گوجه فرنگی باعث می شود تا شیر افزایش پیدا کند.

محافظت در مقابل اشعه های مضرر خورشید

همچنین گوجه فرنگی برای جلوگیری از آفتاب سوختگی بدن موثر است. این سبزی قرمز رنگ محافظ مناسبی برای سلامت پوست در مقابل اشعه آفتاب می باشد. لیکوپن موجود در گوجه فرنگی باعث می شود تا در مقابل آفتاب سوختگی پوست شما آسیب ندیده و سلامت پوست حفظ شوید. شما اگر دچار آفتاب سوختگی شده اید بهتر است چند تکه گوجه فرنگی را بر روی پوست خود قرار دهید.

کاهش شوره سر

تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد که گوجه فرنگی برای کاهش شوره سر بسیار موثر است. شما می توانید از خمیر گوجه فرنگی برای درمان شوره سر استفاده کنید. خمیر گوجه فرنگی یک عامل نرم کنندگی عالی برای مو می باشد.

کاهش ابتلا به سرطان لوزالمعده

مصرف منظم گوجه فرنگی باعث کاهش احتمال ابتلا به سرطان لوزالمعده می شود. آن هم به دلیل لیکوپن موجود در این سبزی قرمز رنگ می باشد.

کاهش فشار خون

گوجه فرنگی دارای سه نوع آنتی اکسیدان به نام های بتا کاروتئین – ویتامین ای و ویتامین سی می باشد. همچنین دارای پتاسیم بالا می باشد که باعث کاهش فشار خون در افراد می شود.

درخشش موهای سر

یکی از خواص گوجه فرنگی برای حفظ سلامت مو می باشد ، شما می توانید با مصرف گوجه فرنگی موهای درخشانی داشته باشید.

مضرات گوجه فرنگی

گوجه فرنگی نرسیده

گوجه فرنگی رسیده خواص بیشماری دارد ولی توجه داشته باشید که به هیچ گوجه فرنگی را به صورت نارس مصرف کنید. گوجه فرنگی نارس دارای سمی به نام سولانین است که می تواند باعث مصمومیت غذایی شود.

معده حساس

ممکن بعضی افراد به گوجه فرنگی حساسیت داشته باشند و معده شان به راحتی نتواند گوجه فرنگی را هضم کند. این افراد بهتر است در مصرف گوجه فرنگی زیاده روی نکنند چون باعث مشکلاتی در دستگاه گوارش می شود.

مصرف افراطی ممنوع

افراط و زیاده روی در مصرف هر ماده غذایی می تواند باعث مشکلاتی در بدن شود ، گوجه فرنگی هم از این قاعده مستثنا نیست. افراط در مصرف گوجه فرنگی می تواند باعث مشکلاتی مثل سنگ مثانه شود. توصیه می شود برای داشتن رژیمی متناسب با بدن خود با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

همچنین ببینید

خواص قارچخواص پیازخواص بادمجان


  • بیتا ۲ سال پیش

    ممنون از مطالب عالیتون

    پاسخ