طرز تهیه ماش پلو ساده، خوشمزه و مجلسی با گوشت چرخ کرده

طرز تهیه ماش پلو

 

در بین غذاهای سنتی، از حبوبات بسیار استفاده می شود. مانند ماش پلو، سیاه چشم پلو، عدس پلو و … بسیار در بین افراد محبوبیت دارند. ماش یکی از حبوبات پر خاصیت است، اما به دلیل اینکه در هنگام پخت احتمال خام ماندنش زیاد است، زیاد از ماش در غذاها استفاده نمی شود. پارسی دی برای شما عزیزان تمام فوت و فن های آماده سازی ماش را آورده است تا بتوانید از خواص و فواید آن استفاده کنید و در آش و پلو از ماش استفاده کنید. در این پست پارسی دی برای شما عزیزان طرز تهیه ماش پلو با گوشت چرخ کرده  را آماده کرده است که بسیار هم خوش طعم و عطر نیز می باشد. با یک بار امتحان شما هم قطعا نظرتان همین خواهد بود.

مواد لازم 

ماش ۱ لیوان
برنج۴ پیمانه
گوشت چرخ کرده۲۵۰ گرم
زعفران دم کرده۱ ق غذا خوری
پیاز داغ۴ قاشق غذاخوری
روغن مایع۱ فنجان
پیاز کوچک۱ عدد
روغن نیمه جامد۱ ق غذا خوری
آببه مقدار لازم
نمک، فلفل، زردچوبه و دارچینبه مقدار لازم

طرز تهیه ماش پلو با گوشت چرخ کرده

مرحله اول: ماش

برای آماده سازی ماش کافی است آن را بعد از پاک کردن، به مدت ۲ تا ۳ ساعت خیس کنید. و در این مدت آب ماش را هر ۳۰-۴۰ عوض کنید. بعد از مدت زمان خیس کردن ماش، ماش را آبکشی کنید و جدا بپزید. در هنگام پخت ماش، ماش را در قابلمه ای بریزید و به مقدار ۲ لیوان آب بر روی ماش بریزید و سپس روی حرارت بگذارید و درب قابلمه را حتما بگذارید به این دلیل که وقتی ماش دارد می پزد، آنهایی که سفت است به درب قابلمه می چسبد و شما به راحتی می توانید آن ماش ها را از درب قابلمه جدا کنید و کنار بگذارید. بنابر این دیگر ماش خام در غذا باقی نمیماند. برای اینکه می خواهید ماش را در بین پلو قرار دهید بیش از ۱ ساعت زمان پخت ندهید و آبکشی کنید.

مرحله دوم: برنج

برنج را پاک کرده و بشوئید و سپس برنج را به همراه ۶ لیوان آب و ۱ قاشق غذاخوری نمک و همینطور ۱ قاشق روغن نیمه جامد در یک قابلمه بریزید. کمی زمان دهید تا خیس بخورد و سپس روی حرارت گذاشته تا آب برنج تمام شود و آبکش کنید.

مرحله سوم: گوشت

پیاز کوچکی را برداشته و رنده کنید و آب آن را بگیرید. سپس به گوشت چرخ کرده اضافه کنید و به همراه ادویه ها با هم گوشت را ورز دهید تا یکدست شود. گوشت را به صورت قلقلی های کوچک گرد کنید و در تابه روغن مایع را بریزید و گوشت قلقلی ها را سرخ کنید و کنار بگذارید.

مرحله چهارم:دم گذاشتن

حالا که تمام مراحل انجام شد کافی است کمی از برنج را زعفرانی کنید و سپس در یک قابلمه کمی روغن بریزید و برای ته دیگ سیب زمینی و نان را بگذارید و سپس به صورت لا به لا برنج سفید و ماش را بریزد و همینطور برنج زعفرانی را هم بریزید. در صورت تمایل می توانید از گوشت های اماده شده در بین برنج بگذارید و یا در انتها بعد از پخت در کنار ماش پلو نوش جان فرمائید. درب قابلمه را دم کش انداخته و روی قابلمه بگذارید و با حرارت ملایم به مدت ۱ ساعت زمان دهید تا ماش پلو دم بکشد.

مرحله پنجم: سرو کردن

بعد از دم کشیدن، ماش پلو را در ظرف مورد نظر سرو کنید و به همراه گوشت قلقلی ها و پیاز داغ تزئین کرده و نوش جان فرمائید.

فوت و فن های دستور پخت ماش پلو

  1. ماش پلو را به همراه گوشت چرخ کرده و یا تن ماهی و همینطور مرغ تهیه کنید.
  2. برنج را می توانید به صورت آبکش هم برای ماش پلو آماده کنید.
  3. نسبت ماش به برنج و یا در کل حبوبات به برنج ۱ به ۳ و یا ۱ به ۴ است. ۱ پیماه حبوبات و ۳یا ۴ پیمانه برنج.
  4. بر اساس داده شده نسبت برنج و حبوبات می توانید مقدار را زیاد تر کنید.
  5. ماش پلو را به صورت می توانید برای مراسمات و دورهمی ها نیز تهیه کنید.
  6. در هنگام پاک کردن ماش، آنهایی که ریز است را جدا کنید زیرا در هنگام پخت خام می مانند.

همچنین ببینید

از
8
دیدگاه

  • محید ۱ سال پیش

    ماش رو از ۳ شب خیس کنیم؟! ۳ شب؟! بعد هر ۳۰ دقیقه هم آبش رو عوض کنیم؟ یعنی ۱۴۰ بار آب ماش عوض بشه؟!!!!

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۱ سال پیش

      2 الی 3 ساعت خیس کنید

      پاسخ