بهترین مکمل تقویت سیستم ایمنی بدن

بهترین ویتامین و مکمل ها برای تقویت سیستم ایمنی

مکمل های تقویت کننده سیستم دفاعی بدن

مکمل های تقویت کننده سیستم دفاعی بدن

همانطور که خودتان هم می دانید، در شرایط حساس کنونی، تقویت سیستم ایمنی بدن بیشتر از هر وقت دیگر مهم است. خوشبختانه روش های زیادی برای حفظ یک سیستم ایمنی سالم وجود دارد. دریافت رژیم غذایی سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی، در کنار ورزش منظم و خواب کافی اولویت های فوق العاده برای رسیدن به سیستم ایمنی قوی هستند.


اما همیشه هم دریافت رژیم غذایی سالم و کامل امکان پذیر نیست، مخصوصا اگر جزو افرادی هستید که همیشه سرتان شلوغ است. اینجاست که مکمل های غذایی به کمک تان می آیند. از دریافت پروبیوتیک ها برای میکروبیوم روده گرفته تا زینک (روی) برای همانندسازی مناسب DNA، مکمل های زیادی برای تقویت سیستم ایمنی وجود دارد.


اگر در مورد اینکه اکنون باید از کدام یک از این مکمل ها استفاده کنید، گیج هستید، نگران نباشید، ما به شما کمک می کنیم. در این مطلب به ۷ مورد از بهترین مکمل ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن تان می پردازیم. با ما همراه باشید.

۱. پروبیوتیک

پروبیوتیک ها باکتری های زنده مفیدی هستند که از سلامت باکتری ‌هایی که در روده شما زندگی می ‌کنند، پشتیبانی می‌کنند. علاوه بر اینکه پروبیوتیک ها در هضم و جذب مواد مغذی از مواد غذایی به شما کمک می کنند، آنها همچنین در بیرون کردن باکتری ها و مخمرهای مضر از بدن شما نیز مفید عمل می کنند. پروبیوتیک ها همچنین به بدن شما کمک می کنند تا ویتامین ها و مواد معدنی مهم را جذب کند.


میکروبیوم روده شما نقش بسیار مهمی در سلامت سیستم ایمنی بدنتان ایفا می کند. جالب است بدانید که تا ۷۰ درصد سلول های سیستم ایمنی بدن شما در دیواره روده قرار دارند. طبق تحقیقات انجام شده، پروبیوتیک ها می توانند با تولید باکتریوسین ها (عوامل کشنده باکتری ها) و اسیدهای چرب زنجیره کوتاه، باعث کاهش pH روده شده و برای اتصال به جایگاه های اتصال موجود در سلول های دیواره روده نیز اثربخش باشند.


از همه مهم ‌تر، تحقیقاتی که بر روی استفاده از پروبیوتیک ها انجام شده، حاکی از آن است که این مکمل سودمند، میزان شیوع عفونت دستگاه تنفسی فوقانی و علائم آنفولانزا را در زمانی که دمای بدن بیمار بالاتر از ۳۸ درجه سانتی گراد است، کاهش می‌ دهد.

تقویت سیستم ایمنی بدن باید با پشتیبانی از میکروبیوم روده شروع شود. همانطور که بقراط نیز می گوید: “همه بیماری ها از روده شروع می شود.” به این معنی که اگر روده شما سالم نباشد، شما هم سالم نخواهید بود.

۲. ویتامین سی

ویتامین C یکی از شناخته شده ترین ویتامین ها است، اما افراد معدودی هستند که می دانند این ویتامین تا چه اندازه ضروری و حیاتی است. این ویتامین یک ریز مغذی و آنتی اکسیدان قوی است. ویتامین C برای عملکرد ایمنی مناسب بسیار مهم است و با حمایت از عملکردهای مختلف سلولی سیستم ایمنی ذاتی و انطباقی، در دفاع از سیستم ایمنی بدن نقش اساسی دارد.


ویتامین C می تواند در سلول های فاگوسیتی مانند نوتروفیل ها جمع شود، جایی که می تواند چندین فعالیت مهم ایمنی را انجام دهد. این ویتامین در کموتاکسی (حرکت میکروارگانیسم های مهم) و فاگوسیتوز دخیل است، که در واقع به این معنی است که به از بین بردن پاتوژن های مضر و باقی مانده های سلولی از بدن شما کمک می کند.


یکی دیگر از مواردی که ویتامین C در آن نقش دارد، از بین بردن میکروب های مضر است. همچنین طبق تحقیقات، مشخص شده است که این ویتامین مهم می تواند باعث افزایش تفکیک و تکثیر سلول های B و T (لنفوسیت ‌های B و T) شود، که این می تواند به طور قابل توجهی فرایند دفاعی سیستم ایمنی را بهبود بخشد.


مکمل ویتامین C می تواند در پیشگیری و درمان عفونت های تنفسی و سیستمیک ثمربخش باشد. طبق برخی از مطالعات انجام شده، ویتامین C در کاهش مدت و شدت سرماخوردگی نیز تاثیر گذار است.

۳. روغن کبد ماهی

روغن کبد ماهی منبع غنی از ویتامین های A ، D و اسیدهای چرب امگا ۳ است. این ماده نه تنها مواد مغذی مهمی را برای سلول ها و استخوان ها بلکه برای سیستم ایمنی بدن شما نیز فراهم می کند.


ویتامین آ برای یک داشتن یک سیستم ایمنی سالم، رشد استخوان، سلامت چشم و رشد سلولی ضروری است. همچنین یک آنتی اکسیدان مهم است که به ریشه کن کردن رادیکال های آزاد مضر که می توانند به سلول های شما آسیب برسانند، کمک می کند.


ویتامین دی برای عملکرد سالم سلول‌ های سیستم ایمنی بدن ضروری است. در حقیقت، مقدار بالای ویتامین D در روغن کبد ماهی دلیل اصلی برای درمان بیماری سل با استفاده از این روغن بود. اخیرا مطالعات آزمایشگاهی نشان داده ‌اند که ویتامین D موجود در روغن کبد ماهی کاد نقش مهمی در فعال کردن ماکروفاژهای انسانی در سیستم دفاعی ایفا می ‌کند و و به جلوگیری از بیماری های جدی از جمله مایکوباکتریوم توبرکلوزیس (عامل بیماری سل) کمک می کند.


در عین حال، اسیدهای چرب امگا ۳ EPA و DHA در روغن کبد ماهی، اثرات ضد التهابی قدرتمندی را نشان می دهند و در عین حال از رشد و ترمیم سلولی نیز پشتیبانی می کنند.

۴. مکمل سیر

سیر یکی از بزرگ ‌ترین تقویت‌ کننده ‌های طبیعی سیستم ایمنی در روی زمین است. طبق تحقیقات انجام شده، ثابت شده که سیر نه تنها به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی و کلسترول بالا کمک می‌ کند، بلکه برای از بین بردن پاتوژن هایی که باعث سرماخوردگی و آنفولانزا می شوند نیز عالی است.


یکی از مهمترین عوامل ضد قارچ سیر آجوئن (Ajoene) است. آجوئن یک ترکیب ارگانوسولفور است که طبق مطالعات انجام شده می تواند انواع عفونت های قارچی و باکتریایی را از بین می برد. آجوئن از ترکیبی به نام آلیسین و آنزیمی به نام آلیناز (Alliinase) تشکیل می شود. وقتی سیر بریده یا خرد می ‌شود، آلیسین و آلیناز با هم، آجوئن که عامل ضد میکروبی قوی است را تشکیل می دهند.


این ترکیبات در کنار آنتی اکسیدان های قدرتمند دیگر موجود در سیر برای مقابله با عفونت و حمایت از سیستم ایمنی بدن کار می کنند. مطالعه ای در دانشگاه فلوریدا نشان داد که مصرف سیر سالخورده در مشارکت کنندگان، به آن ها کمک کرد تا شدت علائم سرماخوردگی و آنفولانزا را کاهش دهند و همچنین مدت زمان این علائم را نیز کاهش داد. علاوه بر این مصرف سیر سالخورده، ضمن کاهش التهاب، از هضم بهتر و سم زدایی بدن نیز پشتیبانی می کند.


همچنین بخوانید: طرز تهیه سوپ سیر

۵. مکمل ویتامین دی

ویتامین دی یکی دیگر از ویتامین هایی است که در عملکرد سیستم ایمنی بدن نقشی مهم دارد. مطالعات نشان داده‌ اند که ویتامین دی قادر است واکنش ذاتی و انطباقی سیستم ایمنی شما را بهبود ببخشد که این به نوبه خود به حفاظت از بدن شما در برابر حمله عوامل بیماری زا کمک می ‌کند.


در حقیقت، ویتامین D قبل از ظهور آنتی بیوتیک های مؤثر، برای درمان عفونت هایی مانند سل استفاده می شد. مقادیر کم ویتامین D با بیماری های خود ایمنی مرتبط بوده است. خوب است بدانید که مقادیر کم ویتامین D دلیل اصلی بیماری خود ایمنی نیست، اما مقادیر کم این ویتامین می تواند وضعیت بیماری خود ایمنی را بدتر کند.


مقادیر کم ویتامین D با خطر بیشتر عفونت نیز همراه است. در سال ۲۰۱۰، انستیتوی ملی بهداشت هشدار داد که مقادیر کم ویتامین D می تواند شما را در معرض سرماخوردگی و آنفولانزا قرار دهد.

۶. مکمل روغن پونه کوهی

روغن پونه کوهی حاوی چندین ترکیب درمانی مانند کارواکرول، تیمول و ترپینن است. قرن هاست که این روغن در طب سنتی برای درمان مشکلات تنفسی مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین می تواند یک روش مؤثر برای کوتاه کردن مدت و کاهش علائم سرماخوردگی و آنفولانزا باشد.


یک مطالعه که توسط دانشگاه غرب انگلستان انجام شد، نشان داد که عنصر فعال پونه کوهی یعنی کارواکرول، در خاصیت ضد میکروبی، موثرتر از ۱۸ داروی مختلف دیگر است. علاوه بر این، این مطالعه نشان داد که حتی مقدار کمی کارواکرول برای استریل کردن آب سپتیک، از بین بردن عفونت ژﯾﺎردﯾﺎ و درمان عفونت های قارچی کافی است.


محققان به این نتیجه رسیدند که توانایی پونه کوهی در از بین بردن میکروب ها حتی موثرتر از آنتی بیوتیک های دارویی مانند استرپتومایسین و پنی سیلین است. این می تواند به شما در حفظ میکروبیوم سالم روده و همچنین عملکرد کلی سیستم ایمنی کمک کند.


طبق مطالعات انجام شده، که روغن پونه کوهی باعث مهار رشد باکتری های خطرناک مانند اشریشیا کلی (E. coli) و سودوموناس آئروژینوزا (Pseudomonas aeruginosa) می شود. این مزیت به احتمال زیاد به دلیل وجود کارواکرول، یکی از ترکیبات اصلی روغن پونه کوهی است.


برای تهیه مکمل روغن پونه کوهی کپسول های مایع روغن گیاهی گایا گیاه اورگانو که فقط با مواد غیر تراریخته ساخته شده باشند و ارگانیک باشند را تهیه کنید.


همچنین بخوانید: خواص پونه

۷. مکمل زینک (روی)

روی یکی از مهم ترین مواد مغذی برای عملکرد سیستم ایمنی سالم است. این ماده در چندین جنبه از سیستم ایمنی بدن، از پوست گرفته تا نحوه عملکرد لنفوسیت های شما، نقش بسیار مهمی ایفا می کند. همچنین برای بهبود زخم ها نیز ضروری و لازم است. زینک به بدن شما کمک می کند تا ویتامین ها، مواد معدنی، کربوهیدرات ها و سایر مواد مغذی مهم مورد نیاز برای سلامتی روزمره بدن را متابولیزه کند.


وجود زینک برای رشد و عملکرد سالم سلول های ایمنی بدن از جمله نوتروفیل ها (neutrophils) و سلولهای کشنده طبیعی(Natural killer cell) بسیار حیاتی است. افرادی که بدن شان دارای کمبود زینک یا همان روی است، ممکن است عملکرد سیستم ایمنی ضعیفی به خصوص در مورد لنفوسیت های T ، تولید سیتوکین و لنفوسیت های B داشته باشند. سطح پایین روی نیز ممکن است باعث اختلال در رشد لنفوسیت های B و تولید آنتی بادی شود.


برخی از مطالعات نشان داده اند که zinc lozenges می تواند مدت زمان سرماخوردگی را در حدود ۱ الی ۲ روز کاهش دهد. سایر مکمل های روی نیز می توانند عفونت های تنفسی فوقانی در کودکان را کاهش دهد.


از همه مهم تر، روی نقش اصلی در عملکردهای اساسی سلولی مانند همانندسازی DNA، رونویسی RNA ، تقسیم سلولی و فعال سازی سلول دارد. علاوه بر این، روی یک آنتی اکسیدان مهم است و به ثبات غشاها کمک می کند.

source : lifehack | pixabay