طرز تهیه ماش پلو افغانی ساده و بسیار خوشمزه و آسان با مرغ

دستور پخت ماش پلو افغانی

طرز تهیه ماش پلو افغانی

 

ماش پلو افغانی یکی از پلوهای بسیار خوشمزه و ساده است و همان طور که از نام این غذا پیداست برای کشور افغانستان می باشد. در تهیه پلو می توانید از برنج ایرانی استفاده کنید و یا از ترکیب برنج ایرانی با کمی برنج هندی که باعث قد کشیدن پلو می شود. ماش پلو افغانی بیشتر با مرغ تهیه می شود و ادویه ها در این پلو نقش بسیار مهمی دارد پس بهتر است ادویه ها را حذف نکنید. پلو ها از غذا های بسیار راحت هستند که می توانید برای شام یا نهار تهیه کنید. ماش پلو افغانی طعم بسیار لذیذی و ساده ی دارد. امروز در پارسی دی طرز تهیه ماش پلو افغانی را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه ماش پلو افغانی

  • سینه مرغ ۱ عدد
  • برنج ۳ پیمانه
  • ماش ۱.۵ پیمانه
  • پیاز ۲ عدد
  • سیر ۴ حبه
  • زنجبیل زنده شده ۱/۲ ق غذا خوری
  • ماست ۱ پیمانه
  • پوره گوجه ۱.۵ پیمانه
  • نمک، کره، زعفران به مقدار لازم
  • زردچوبه، پاپریکا، فلفل سیاه، پودر تخم گشنیز، ادویه ماسالا ۱.۵ ق غذا خوری

طرز تهیه ماش پلو افغانی با مرغ

مرحله اول: آماده سازی

ابتدا برنج‌ را بشورید و با مقداری نمک خیس کنید و کنار بگذارید. ماش را نیز پاک کنید و برای ۱ ساعت خیس کنید. ماش را به همراه کمی آب و نمک بگذارید تا پخته و نرم شود.

مرحله دوم: مرینت کردن مرغ

سینه مرغ را بدون استخوان کنید و به صورت مکعبی یا نواری برش بزنید. همه ادویه های گفته شده را باهم مخلوط کنید و به همراه کمی زعفران و روغن مایع روی مرغ بریزید و خوب هم بزنید و درب ظرف را بسته و برای ۱ ساعت در یخچال قرار دهید تا مزه ها به خورد هم بروند.

مرحله سوم: تفت دادن مواد

پیاز ها را پوست بگیرید و خلالی خرد کنید و داخل یک تابه با کمی کره و روغن تفت دهید تا سبک و طلایی شود، سیر ها و زنجبیل رنده شده را اضافه کنید و کمی تفت دهید تا عطر سیر بلند شود. حدود ۵ عدد گوجه فرنگی را پوره کنید و به پیاز اضافه کنید و برای ۵ دقیقه مواد را تفت دهید تا پوره گوجه خوش رنگ شود. در ادامه ماست چکیده را اضافه کنید و خوب هم بزنید. در انتها باید مرغ خرد شده را اضافه کنید و برای ۵ دقیقه دیگر زمان دهید تا مواد باهم ترکیب و مزه ها به خورد هم بروند.

مرحله چهارم: تهیه ماش پلو افغان

برنج را روی حرارت قرار دهید و زمانی که بجوش آمد ماش پخته شده را اضافه کنید و صبر کنید تا دانه های برنج نرم شود. برنج را آبکش کنید و کف قابلمه ته دیگ دلخواه قرار دهید. یک لایه برنج ریخته و یک لایه از مواد میانی مرغی تهیه شده و کمی زعفران و همین طور لایه ها را تکرار کنید تا برنج و مواد تمام شود. ماش پلو افغانی را برای ۴۰ دقیقه دم بگذارید و در انتها روی آن کره یا روغن ریخته و سرو کنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه ماش پلو افغانی

  1. اگر ادویه ماسالا نداشتید می توانید از ادویه پلویی برای خوش عطر شدن پلو استفاده کنید.
  2. ماست باید چکیده باشد.
  3. می توانید از فیله مرغ نیز استفاده کنید.

همچنین ببینید 

از
4
دیدگاه